Generatorfråga, ang. kablar/koppling

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 mars 2015 · 5 753 Inlägg

Hoj!


Har problem med att E28an inte laddar, provade koppla en direkt kabel från pluspolen till D+ och då började den ladda, men slutar ladda när man tar bort kabeln igen, vilket bör innebära att något är fel i generatorn då D+ egentligen bara behövs för att "kickstarta" igång laddningen sen ska den ju klara att ladda själv. (om jag förstått det rätt, är inte min starka sida det här med elektronik)

Så ja, jag har konstaterat att generatorn behöver en översyn, MEN det jag undrar är ifall det är skadligt att köra med konstant ström till D+? Tänkte för då laddade den iallafall.


Är jag helt ute och cyklar med mina teorier/frågor så får någon gärna rätta mig och förklara hur det funkar, för som sagt, det här med elektronik är egentligen inte min starka sida smile



Mvh

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
13 mars 2015 · 26 150 Inlägg

Jag kommer förmodligen bli påhoppad för detta, men är det inte så enkelt att lampan till laddningen är trasig i instrumentpanelen?
Den ska ju bara lysa när du startar och sen slockna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
simlar
13 mars 2015 · 5 526 Inlägg

Frågar samma sak som Mack:

Lyser laddlampan när du vrider på tändningen för att sedan slockna när du startar motorn?

Om nej så är det förmodligen bara att byta laddlampan så funkar det sen eftersom D+ får sin strömmatning genom laddlampan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
14 mars 2015 · 5 753 Inlägg

Laddlampan funkar icke nu, den gjorde det förut dock men den laddade inte då heller smile


MEN, det jag blir fundersam över är ju just att han laddar med konstant ström men slutar laddar när man tar bort kabeln, och är jag inte helt ute och cyklar utav vad jag läst mig till så ska ju generatorn fortsätta ladda när den väl har börjat ladda så att säga (eller ja, åtminstonde tills man stänger av motorn)

Och är jag inte helt ute och cyklar med ovan nämda så ÄR det fel i generatorn, men det här är ju inte direkt min kategori som sagt smile

Senast redigerat av _Glenne_ (14 mars 2015)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang