Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)
  • 284 Följare
  • 201 738 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 oktober 2022
Manick
22 augusti 2016 · 369 Inlägg

Hunted skrev:
Haha, så skönt när motorlyften ser ut som en tandpetare i jämförelse!

Kul att det rör på sig!

Dom säger ju de, go big or go home!

Ska så fort jag får hem maskineriet lämna iväg subframe och bakaxelbrygga på blästring och lack, ser ju alldeles för taskigt ut såhär.. hmm

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
7 november 2016 · 369 Inlägg

Var ju ett tag sen det uppdaterades här, kanske är dags nu? smile

Var iväg i helgen för att hämta hem mitt maskineri med nya grenrör och allt på, varnar känsliga tittare för vad som kan upplevas som samma effekt som viagra kan ge en.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-ab6ed27c11547567db73ba46e64a4c2e.jpg

Och lite byggbilder på dessa:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-60582dd66b03f7f235b4922aadb78621.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-6e15f63777bf3a0335619fdb8cb376ac.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5f923dfb57ea7373473b2e66b4f25c29.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-97de1c8b517d61754890feec953e6ca6.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
fish Allfixare
7 november 2016 · 1 475 Inlägg

Fränt! Vem byggde rören?

Twins Twins Bil & Plåt
10 november 2016 · 2 577 Inlägg

fan vad snyggt byggt

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Manick
12 november 2016 · 369 Inlägg

Twins skrev:
fan vad snyggt byggt

Kan inte annat än hålla med, funktionellt med! 5 EGT-uttag per rör + uttag för att mäta mottryck på bägge = perfekt för bänken sen big_smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
JKDesign
12 november 2016 · 4 442 Inlägg

Manick skrev:
Var ju ett tag sen det uppdaterades här, kanske är dags nu? smile

Var iväg i helgen för att hämta hem mitt maskineri med nya grenrör och allt på, varnar känsliga tittare för vad som kan upplevas som samma effekt som viagra kan ge en.. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-ab6ed27c11547567db73ba46e64a4c2e.jpg

Och lite byggbilder på dessa:
http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-60582dd66b03f7f235b4922aadb78621.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-6e15f63777bf3a0335619fdb8cb376ac.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5f923dfb57ea7373473b2e66b4f25c29.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-97de1c8b517d61754890feec953e6ca6.jpg

Galet trevligt bygge!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Manick
13 november 2016 · 369 Inlägg

Var ut å småpulade idag, hade massa annat på schemat som måste göras så hann inte med mina egna grejer så mycket innan de va dags att rulla vidare.

Gjorde ett litet jämförelsetest mellan sand och glasblästring av ventilkåporna, vart rätt markant skillnad, syns tydligt att glaset är snällare mot aluminiumet smile

Sand:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-487b104b7c6c5581323132d28ac4227b.jpg

Glas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-845a6905480a8b5b224ab0f723fc4f25.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
11 december 2016 · 369 Inlägg

Går lite segt igen av diverse anledningar, fick dock lite smågrejor fixat idag, sen återstår det att se hur det fungerar..

"fjädern" som drar växelspaken tillbaks till mitten (i sidled) blir ibland rätt slappa på dessa lådor, vissa vill dessutom att den ska vara mer distinkt till just centreringen så jag tänkte jag testar..

Modifierade en fjäder vilket gjorde jätteskillnad vad man känner direkt på lådan, återstår att se hur det känns i bil sen, det är dock en bra bit bort ännu..


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-3c78e127da2a9515426284b7a685bc8f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-cf5259a6292e440ffd403847aaf0ba7b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-1668b1b405ebf5767482456e561c543b.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
18 december 2016 · 369 Inlägg

Börjar komma igång så smått igen, idag stod tillverkning av verktyg för inshimsning av fram och bakdiff på schemat smile

Mäta total shimstjocklek:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5aa44d3c462d1ff2d370f43113533a57.jpg

Shimsa bort glapp mellan pinjong och krondrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-4dd96f50f9c38ddecb8d1bd5a52504c7.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
29 december 2016 · 369 Inlägg

Inshimsningen av bakaxeln klar!
VI fick trixa lite med verktyget innan det blev helt bra och gjorde det sista nu ikväll.

Toleranserna är mellan 0,11 och 0,22mm "glapp" mellan pinjong och krondrevet. När vi började mätningarna hade vi 37mm glapp dvs för mycket, resultatet ser ni här:

https://www.youtube.com/watch?v=AoEd6l_U7M4

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
fish Allfixare
30 december 2016 · 1 475 Inlägg

Jag gillar när det är uppdateringar i den här tråden smile

Manick
30 december 2016 · 369 Inlägg

fish skrev:
Jag gillar när det är uppdateringar i den här tråden smile

Ja jag med, det har varit lite dåligt med det på senare dock...

I morgon (eller snarare idag) ska vi börja lyfta i maskin i bilen och se hur mycket vi behöver banka/kapa/svetsa/svära för att kunna få i allt, blir lite mer uppdateringar efter de smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
MatsaBusen
30 december 2016 · 515 Inlägg

Kan inte annat än att hålla med Fish, Vill bara ser mer  tongue

Senast redigerat av MatsaBusen (30 december 2016)

Manick
30 december 2016 · 369 Inlägg

MatsaBusen skrev:
Kan inte annat än att hålla med Dish, Vill bara ser mer  tongue

VI gör så gott vi kan big_smile

Har fått undan lite växellådor som skulle göras ordning i garaget och hunnit med ett par motorrenoveringar (i samma bil kan nämnas) på senaste så det har inte riktigt funnits tid och utrymme till att älga på med detta.. Men nu så!

drar på semester om 2 veckor, hade ju varit trevligt om vi i alla fall var en bit på vägen till att få maskinen på plats i bilen innan dess big_smile

Senast redigerat av Manick (30 december 2016)

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
31 december 2016 · 369 Inlägg

Misstänker att flera här kommer ha en del synpunkter på vad som kommer visas nedan, innan det klagas allt för mycket så säger jag bara - Oroa er inte, det är inte färdigt ännu, det kommer förstärkas upp! big_smile

Som jag skrev tidigare så skulle vi börja försöka lyfta i maskinen idag. Vi visste att det skulle bli trångt och att det inte skulle passa rakt upp och ner så vi var beredda på diverse modifieringar. Grenrören kommer behöva göras om efter där kollektorerna går ihop, annars tar dessa emot styrväxeln, i övrigt har vi lyckats pressa upp maskineriet så alla kollektorer fått plats. Hur? Det ser ni här:

Först, utgångsbilder.

Så här ser det ut på den trängsta sidan om man tittar rakt framifrån, maskinen måste fortfarande upp ytterligare 2dm:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-97dee309e0cf4f2dad2beefa83b38e9e.jpg

Och uppifrån:


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7019204dc860a197f9afa7a92eca92c8.jpg

Så hur löser vi detta då?
Först tänkte vi att man kanske kan göra om grenrören, det skulle dock innebära att göra om dom helt och hållet = inte aktuellt. Då börjad vi rota i lådan med dom arga verktygen och hittade följande:


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-d36552cd619e92a00331e7489ab8a88a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-b22af28f5153bb7db2bf1edac16d1cfc.jpg

Vi bankade lite:
https://youtu.be/tCswiDCLvqQ

Och det kapades:
https://youtu.be/ErY6DxLsgpY

Nu tänker folk säkert att vi har försvagat grejorna?
Ja det har vi men inte jättemycket faktiskt. Just där vi behövde kapa var det bästa tänkbara stället faktiskt. Det går en förstärkning "uppåt" precis framför och bakom. Det hålet som blivit (på båda sidor) kommer stagas upp och läggas igen för att återfå den styrka som behövs där. Subframen kommer dessutom hjälpa till under att hålla allt stabilt = Det bör inte påverka det vardagliga.

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
jojje81 George
31 december 2016 · 1 956 Inlägg

Tänk att man ska hitta såna galna trådar mitt i natten när det e läggdags å så blir man vaken en bra stund till för att bläddra igenom wink

Lär bli ett monster. Keep it up!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
racerwagon
31 december 2016 · 429 Inlägg

jojje81 skrev:
Tänk att man ska hitta såna galna trådar mitt i natten när det e läggdags å så blir man vaken en bra stund till för att bläddra igenom wink

Lär bli ett monster. Keep it up!

Här har vi en till som hittat tråden på natten. Nu har man läst igenom alla sidor. Detta kommer att följas smile

Manick
31 december 2016 · 369 Inlägg

Helt fantastiskt att den här bilen kan förstöra andras nattsömn med, inte bara min!

Kul att ni gillar det, ska försöka hålla tempot uppe nu tills det är semesterdags, och såklart efter.. Vill ju ut å köra i sommar smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
wadde Tryck och pys-åka
31 december 2016 · 884 Inlägg

Oroa er inte. Vi har en precisionskapare och certifierad chassieriktare när vi utför jobbet.

Men tankarna går till: https://www.youtube.com/watch?v=hekxaJsYK6U

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
RS8
31 december 2016 · 75 Inlägg

Som jag sagt från första bilderna på grenröret, det kommer inte passa.. wink
Vet hur trångt det är i min S8 med RS6 motor.

Men tur att du inte skriver på Rejsa för då hade du blivit halshuggen av alla läsare smile
Så kapa på nu så vi får se motorn på plats.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang