Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)
  • 284 Följare
  • 201 708 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 oktober 2022
Manick
31 december 2016 · 369 Inlägg

RS8 skrev:
Som jag sagt från första bilderna på grenröret, det kommer inte passa.. wink
Vet hur trångt det är i min S8 med RS6 motor.

Men tur att du inte skriver på Rejsa för då hade du blivit halshuggen av alla läsare smile
Så kapa på nu så vi får se motorn på plats.

Så länge man bara förstärker upp ordentligt efter sig så är det ingen fara Martin, som sagt - Det är långt ifrån klart ännu, vågar nästan påstå att den biten vi karvat i nu kommer vara starkare när vi är klara med den än den var innan smile

Prioriterar i detta fallet avgasflöde och lågt mottryck framför "enkel" installation.

Senast redigerat av Manick (31 december 2016)

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
RS8
31 december 2016 · 75 Inlägg

Karva inte för lite bara för motorn måste ju röra sig också, speciellt med mjuka rs6 kuddar wink


(jag syftade på att du från början var övertygad om att det kommer passa utan problem, kanske bara lite bankade men nu blev det kapande för att få dit densmile wink

Senast redigerat av RS8 (31 december 2016)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
31 december 2016 · 369 Inlägg

RS8 skrev:
Karva inte för lite bara för motorn måste ju röra sig också, speciellt med mjuka rs6 kuddar wink


(jag syftade på att du från början var övertygad om att det kommer passa utan problem, kanske bara lite bankade men nu blev det kapande för att få dit densmile wink

närå, vi kommer ta i för det med, sen finns det ju inget som säger att vi ska köra på originalkuddar heller? smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
7 januari 2017 · 369 Inlägg

Nu har här hänt en hel del faktiskt..

Vi har ju börjat mosa upp allt under huven nu och.. ja det passade ju sisådär med grenrören. Karossen är uppkapad så vi får plats med rören nu dock måste rören göras om på förarsidan framför allt.

Vi kapade upp 3 av 4 kollektorer för att kunna banka in grejerna så det hamnade längre in mot centrum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7f2e1e076f52fe69c6f8c4efee156666.jpg

Bankade, bånkade och svor en del tills vi till slut fick in allt och det gick fritt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7ed1392156baa458997c2610d0a9b026.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-9e13af62a9d8784e9eed8512515676ac.jpg

Kontrollerat att det finns plats för turbos (vilket det nästan finns, ska bara kapa lite mera.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-d2383666a10cc1b27c22574bfc151c4b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-4a80edd9cac7750faf18aade85abda3d.jpg

Kastat ut säkert 10kg dämpmaterial, om inte mer..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-33ec2b13a6e2a89c562e38a84a7f3fe0.jpg

Och hittat världens i särklass sämsta försök till en lödning som tidigare ägare gjort för att få extraljus att fungera... Han har inte ens orkat skala kabeln utan verkar bara värmt sig igenom isoleringen med lödkolven...

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-ba5cd156bbb99eff660cfc8f7c2e811f.jpg


Mer vart det inte idag.. Påt igen i morgon och kapa upp så vi kan få dit aggregaten precis där vi vill ha dom och med lite tur jigga dit dom på grenrören med smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
RS8
9 januari 2017 · 75 Inlägg

Manick skrev:
Nu har här hänt en hel del faktiskt..

Vi har ju börjat mosa upp allt under huven nu och.. ja det passade ju sisådär med grenrören. Karossen är uppkapad så vi får plats med rören nu dock måste rören göras om på förarsidan framför allt.

Vi kapade upp 3 av 4 kollektorer för att kunna banka in grejerna så det hamnade längre in mot centrum.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2585099

Oj där var det mycket tomrum mellan rören och väldigt brett, mina första var inte så breda och fick ändå göras om..

Men surt att turbon också hamnade fel.. men nu får ni ju o andra sidan öva på tig svetsning wink

Senast redigerat av RS8 (9 januari 2017)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
9 januari 2017 · 369 Inlägg

RS8 skrev:

Manick skrev:
Nu har här hänt en hel del faktiskt..

Vi har ju börjat mosa upp allt under huven nu och.. ja det passade ju sisådär med grenrören. Karossen är uppkapad så vi får plats med rören nu dock måste rören göras om på förarsidan framför allt.

Vi kapade upp 3 av 4 kollektorer för att kunna banka in grejerna så det hamnade längre in mot centrum.

[url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=25095&image=2585099]

Oj där var det mycket tomrum mellan rören och väldigt brett, mina första var inte så breda och fick ändå göras om..

Men surt att turbon också hamnade fel.. men nu får ni ju o andra sidan öva på tig svetsning wink

Ja det har bankats å kapats å grejats ännu mer, dock inget jag har bilder på nu... Börjar närma sig att vi kan jigga dit turbon på passagerarsidan nu i alla fall smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
12 februari 2017 · 369 Inlägg

Kände att det var dags för en liten update...

Fortfarande förbannat trångt att få dit turbos med allt därtill så vi bestämde oss för att bygga om växellådsfästena för att få mer utrymme att leka med, både för turbos och senare för downpipes.

Först var ju såklart originalfästena tvungna att göras rent så man kunde använda dom som mall utan att bli smutsigare än... big_smile

Vänster glasblästrat, höger är som dom bägge såg ut vid demontering...
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5dcac999d00d3b3a43a6473653720168.jpg

Passagerarsidan av lådan var den som såg krångligast ut så vi började där.. Hade några rejäla U-balkar liggande i garaget som fick sätta livet till, mycket tyngre än original alufästen men i och med att det var rejäla stålbitar så klarar vi oss med mindre material och därmed får mer utrymme..


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-aca33a89db78a12d9b7156416b452735.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-dc1a4d7c95eb2f7f97a74301aca712db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7e3eb1b5251aa295d5a7c9365e8365de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7183f3085f63564c36b6f1a93cd4f637.jpg

Slutgiltig provmontering på den sidan med färg å allt så vart det väldigt mycket mer utrymme över för roligheter..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5036f4fd82fd9d44702c7b3cd227865b.jpg

Nästa sida var planare vad gäller bulthål och så, däremot var det lite förstärkningar och så i lådan som var ivägen, vart lite cirkus med vinkelharry men de gick de med.. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-1499a0f43dc122e7637a77fa78326aeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-c667ba338d5900a76634ae62706c61bb.jpg

Och som referens för att visa på hur mycket utrymme som sparats med detta, här är bägge fästena i profil:


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-05674ad795a13b80324eee5cc5f6d458.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e4f00ff7508f2c76cfc19530393af5c3.jpg

Så!
Nu är det bara resten kvar....

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
jojje81 George
12 februari 2017 · 1 956 Inlägg

Nu vill jag inte va den som e den.. men dom där fästerna ser sjukt ostabila ut.

Jag skulle aldrig åka med dom iaf.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Manick
12 februari 2017 · 369 Inlägg

jojje81 skrev:
Nu vill jag inte va den som e den.. men dom där fästerna ser sjukt ostabila ut.

Jag skulle aldrig åka med dom iaf.

Dom är väldigt mycket stadigare än man kan tro, väldigt tjockt stål.

Vi provmonterade och jag ställde mig längst ut på lådan så typ 30cm hävarm och hoppade, det enda som ens tenderar till att flexa är växellådskudden, inget annat. Dock enkelt att stabilisera ytterligare om det skulle behövas men jag är rätt säker på att det är lugnt wink

Kan sätta en sån bit i pressen nån dag och se om jag kan få kanterna att vika sig med 20 tons tryck, veksam till att bitarna kommer ge vika innan pressen suckar till och inte orkar mer smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
jojje81 George
12 februari 2017 · 1 956 Inlägg

Manick skrev:

jojje81 skrev:
Nu vill jag inte va den som e den.. men dom där fästerna ser sjukt ostabila ut.

Jag skulle aldrig åka med dom iaf.

Dom är väldigt mycket stadigare än man kan tro, väldigt tjockt stål.

Vi provmonterade och jag ställde mig längst ut på lådan så typ 30cm hävarm och hoppade, det enda som ens tenderar till att flexa är växellådskudden, inget annat. Dock enkelt att stabilisera ytterligare om det skulle behövas men jag är rätt säker på att det är lugnt wink

Kan sätta en sån bit i pressen nån dag och se om jag kan få kanterna att vika sig med 20 tons tryck, veksam till att bitarna kommer ge vika innan pressen suckar till och inte orkar mer smile

Ok ok
Jag hoppas verkligen att jag har fel och du har rätt! smile

Men ett 10mm (?) Plattjärn är inte så starkt när det ligger ner.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Manick
12 februari 2017 · 369 Inlägg

jojje81 skrev:

Manick skrev:

jojje81 skrev:
Nu vill jag inte va den som e den.. men dom där fästerna ser sjukt ostabila ut.

Jag skulle aldrig åka med dom iaf.

Dom är väldigt mycket stadigare än man kan tro, väldigt tjockt stål.

Vi provmonterade och jag ställde mig längst ut på lådan så typ 30cm hävarm och hoppade, det enda som ens tenderar till att flexa är växellådskudden, inget annat. Dock enkelt att stabilisera ytterligare om det skulle behövas men jag är rätt säker på att det är lugnt wink

Kan sätta en sån bit i pressen nån dag och se om jag kan få kanterna att vika sig med 20 tons tryck, veksam till att bitarna kommer ge vika innan pressen suckar till och inte orkar mer smile

Ok ok
Jag hoppas verkligen att jag har fel och du har rätt! smile

Men ett 10mm (?) Plattjärn är inte så starkt när det ligger ner.

Tillräckligt wink
Det är helsvetsat i balken så det är rätt mycket som delar på trycket. Så mycket tryck är det inte på grejerna där bak heller, motorfästena längst fram tar den största smällen sen sitter ytterligare en kudde längre upp som ska ta lite tryck med.

Sätter grejorna i pressen och försöker filma det hela, du tänker helt rätt med säkerhet framför allt men jag är inte alls orolig.

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
MatsaBusen
5 mars 2017 · 515 Inlägg

Något nytt här? smile

Manick
6 mars 2017 · 369 Inlägg

MatsaBusen skrev:
Något nytt här? smile

Faktiskt inte jättemycket, Fästena sitter på plats och har testats vad gäller hållbarhet med hjälp av jättestor slägga och skruvstäd med godkänt resultat.

Landade en låda på bänken som jag gått igenom som visade sig vara nå frankensteins monster till slut med både felaktig pinjong och felshimsad framdiff som tog mer tid än jag tänkt med som dock är snudd på klar nu. Denna vecka har jag jour och får en till låda i helgen som ska renoveras men kanske hinner klämma in lite bilmeck där med.. smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
RS8
6 mars 2017 · 75 Inlägg

Kom igen nu, Det är ju trots allt en projekttråd om din S8 som heter Operation-Bi-turbo,
så vi vill se turbo montering och inte höra om, saab meck eller växellåds renovering av lådor som inte ens är dina  wink
(Hi hi, svar på tal om ditt inlägg i min tråd wink )

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
6 mars 2017 · 369 Inlägg

RS8 skrev:
Kom igen nu, Det är ju trots allt en projekttråd om din S8 som heter Operation-Bi-turbo,
så vi vill se turbo montering och inte höra om, saab meck eller växellåds renovering av lådor som inte ens är dina  wink
(Hi hi, svar på tal om ditt inlägg i min tråd wink )

Du vill bara se hur vi löser allt så du ska kunna sno konceptet för dina hemliga EFR-aggregat du inte vill berätta att du har... wink

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
MatsaBusen
6 mars 2017 · 515 Inlägg

Haha tur de inte finns nån rivalitet här iallafall wink
Blir nog gjort när de blir, måste ju finansieras också!

Cuefa Ain't no place like home...
6 mars 2017 · 4 628 Inlägg

Sådär, då har man slösat bra med tid på att läsa igenom hela denna tråd, samt lagt prem.

Sjukt skojigt bygge du håller på med! Det fanns hur många tankar som helst på turbo-bygge när jag hade min manuella V8, men varken pengar eller tid :-/
Hur som, det här kommer bli en dräpare, den saken e klar! ^^
Kommer följa med skräckblandad förtjusning big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Manick
6 mars 2017 · 369 Inlägg

MatsaBusen skrev:
Haha tur de inte finns nån rivalitet här iallafall wink
Blir nog gjort när de blir, måste ju finansieras också!

Mjo, finansieringen är en del, mitt stora bekymmer är nog tid... Har ju inte direkt brådis att bli klar med bygget även om det finns mål för när det "ska" vara klart. Försöker leva lite med och inte bara bo i garaget så fort jag är ledig.. smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
RS8
7 mars 2017 · 75 Inlägg

Jag ska ha 2st 9180 och plocka 2000hk i min wink

Du hade ju mål att försöka vara klar förra sommaren till Englands resan, vilket jag tyckte lät lite för bra då..

Kanske bra att du lugnat dig och gör det ordentligt i stället, dock vore det kul om du fick lite mer tid i garaget så det blir lite oftare uppdateringar av S8:an här i tråden för du har ju massa följare nu smile

Senast redigerat av RS8 (7 mars 2017)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
wadde Tryck och pys-åka
7 mars 2017 · 884 Inlägg

Växellådan kan det hända att jag är skyldig till.
MatsaBusen vet nog till vilken bil den kan tänkas sitta.
Men vi kan se den som övning till att justera in lagerspel till den växellådan som kommer få smaka ordentligt i denna blivande s8 som tråden berör.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang