J_R skrev:
aakesson skrev:
ang hastigheten visar fel, du har inte fel dimension på däcken jämfört med org?
Rätt hjuldimension sitter på bilen.
Om jag får tag i ett begagnat instrumenkluster på skroten. Är det bara att byta ut det gamla med detta då? (D v är det bara att koppla in det?)
Hur blir det då med trippmätaren? Kommer miltalen att stämma?
Nej det är inte bara att byta och nej, miltalen kommer inte stämma.
Såg att du löst problemet, men det kan ju vara värt att besvara, om inte så för "någon annan".
Gällande tankmätarna; det är inte ovanligt på VAG alls. A3:an min är likadan. Fyller jag tanken så hamnar även den mätaren "över max", och det tar åtminstone 10-15mil innan den kommit ner till "första strecket" (dvs "full"-strecket").
VAG "brukar vara så" att antingen händer det "inget alls" på första halvan av tanken (du har kommit långt sett till mil på första halvan av tanken alltså), och sen går det fort att köra slut på "sista halvan". Eller då tvärt om. Enligt mig är det intressanta om det stämmer "mot slutet", låt säga från iaf en kvarts tank och nedåt.
Tempmätaren kan vara allt från givare till trasigt kombbinstrument.
På Audi-kärror (och säkerligen andra vag-bilar) kan man via kontrollenheten till acc:n se vad bilen får för värde på hastigheten. Fördelen med detta är då att man kan se om bilen får "rätt hastighet" eller inte, och isf utesluta, eller konstatera, om felet ligger i kombiinstrumentet (eller inte).