Förfining utav en välbevarad Volvo 242 DL , ska fixa iordning den i ett bra skick och rätt så original förutom motor då hehe :) men mycket NOS delar kommer köpas och har redan köpt en del. Sedan ska det lagas den rost som befinner sig på den. Följ gärna och kommer uppdatera så mycket ja kan och orkar.
Har varit på volvo och hämtat främre stänkskydd förra veckan samt beställde lite nya grejor fast inte till 242 dock men det blev ett TD emblem i grillen samt ett på bagaget !
Sen har ja varit på biltema och handlat tektyl till 242an för att skyddan den i sitt framtida liv
Sedan har ja varit och plockat dän kofångaren på bilen eftersom den var från en nyare 240 vilket inte ja tycker är sköj , en är lite gubbig och gillar original
Sedan har vi det så bra hemma så vi har ju en billyft i verkstan så den gör jobbet väldigt mycket enklare hehe Men så såg han ut med ingen kofångare och myket fräsch faktiskt bakom kofångaren
Sedan hittade jag ett oljekyl som satt monterat på bilen , ägaren innan som hade bilen köpte den utav en kompis som hade haft v8 i den och han hade tydligen inte plockat bort alla grejor men det kan väll ja göra det hehe
Det satt även ett hemma byggt fäste på i fram som ja inte vet vilket funktion den fyllde men det ska bort iallefall för ja ska inte ha den
Nu var det väck med hjälp utav vinkelharry samt en kapskiva hehe
Sedan slipade ja ner svetsarna jämns med plåten och ska rost skydda och tektyla eller något liknade där
Så detta var allt för denna gång , kommer mer senare Fårse hur mycket ja hinner och greja nu i påsk ! Men trevlig påsk på er alla !
Hm..har han haft någon form av Bullbar i fronten eller? Haha.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Har inte uppdaterat på länge pga av tid men det kommer en stor ''update'' snart då jag har gjort mycket och tagit kort osv så bara ni har lite tålamod så kommer det snart!
Pantonanton skrev: Har inte uppdaterat på länge pga av tid men det kommer en stor ''update'' snart då jag har gjort mycket och tagit kort osv så bara ni har lite tålamod så kommer det snart!
Pantonanton skrev: Har inte uppdaterat på länge pga av tid men det kommer en stor ''update'' snart då jag har gjort mycket och tagit kort osv så bara ni har lite tålamod så kommer det snart!
Ni får inte tro att det inte har hänt något för det har det verkligen !!
Så nu kommer en STOR uppdate med vad som har hänt under tiden ! så ta en kopp kaffe en bärs vad som å luta er till baka och skrolla igen projektet i lung å ro !
Vi börjar med att jag bestämmde mig för att ta ner växelådan och byta koppling så den åkte ner med det samma !
Sprängkåpa och lamell är nere och redo för byte !
Växelåds balken som ska riktas lite gran och renoveras lite smått.
En lite tvätt blev det !
Sedan blästrade jag spräng kåpan och klarlackade den några lager och resultatet blev väldigt bra !
Gummit va lite dåligt så ett nytt beställdes !
Lite rengöring !
Sedan montera jag ihop den igen och smörjde in så så kopplings armen gick fint !
Sen smällde jag på den nya kopplingen !
Sen så var det växel lådans tur att få sig en sväng om med lite service och färg ! Så blästrade kåporna och monterade isär spakställ , och växel föraren och smörjde upp allt så det skulle gå enkelt och fint vid montage och växling sen ! Sen så klarlackerade jag kåporna efter blästring.
Sedan gjorde jag iordning växelåds balken ! Blästring var givet !
sen var hon blästrad och riktad då det var en flärp upvikt så tog gasen och värmde på och slog rätt det !
sen blev det zink grund lack ! sedan lackad och klarlackad !
sen ihop monterad och färdig och blev super nöjd !
sen fick stödlagersbalken en lack och satte dit en riktig för innan var det bara en till bockad plåt haha så gjorde rätt för mig nu !
Sedan så krängde vi upp lådan och resultatet blev mer än bra iaf !
sedan skulle original kofångren upp också ! så passade på att göra iordning den lite och med lite renovering osv ! ny gummi list osv..
blästrade !
färdigt resultat !
sen var kofångare på plats !
och så var han nere från lyften !
Sedan lacka jag mina fästen till stänkisarna och monterade dem !
sen köpte jag emblem också !
och monterade dem !
monterade ner draget för tyckte att det kommer förskämma stuket..
sedan blev det en liten renovering utan av lyckthållarna
Sedan blev det köp utav 14 plåtisar och nya däck men vit rand ! snobbringar och navkapslar köptes och monterades !
Färdigt och blev nöjd !
Lite NOS grejer också
Notera i sista bilden stål drev till b20 som kommer användas till min motor sen !
Men här har ni en liten uppdate om vad som har hänt och har inte tagit med allt då jag ska vänta lite till men kan berätta att jag har köpt nya weber 45 , steg 3 topp som är maxad och upptagen till max , och ett helt nytt stroker kitt så man får upp volymen till 2460cc så bilder och info kommer snart ! sakerna är beställa ifrån http://www.acm-ab.se
Så uppdatering kommer snart om dom grejorna ! PS: har köpt en annan b20 motor brevid för vill inte röra orignal motorn.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
pillat lite med 242an nu Bland annat har jag en ''gt grill '' liggandes till min och dimljus med hållare så det ska monteras och kopplas men monterar först iaf
Här är grillen i bra skick
Sedan blev allt monterat ! är det någon som är nyfiken på hur jag har gjort så är det bara att fråga så löser jag bilder och beskrivning
Ska kopplas efter detta elschema också , från original monterings anvisning !
Sedan blev det en R-Sport ratt till 242an , fanns inte original tillval på 70talet men ska väll bli en GT ratt eller en 3 ekrad R-Sport ratt i framtiden. Men denna duger än sålänge