3549
Sök

Har någon bytt ventilkåpspackning på Golf? Hjälp!!

10 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
Hej big_smile har fått hjälp här tidigare så söker er hjälp igen smile
Har en Golf 1.6 16V -01
GOLF IV (1J1)
Motorkod: AUS   

Den går lite ojämnt (ryckigt) vid lägre varvtal.
Började med att titta till tändstiften(de är 500 mil gamla) och såg att en av dessa badade i olja.
Vet inte om enbart det orsakar fenomenet med ryckningarna eller om det finns fler fel. Men byta ventilkåpspackningen tänkte jag börja med.

Oavsett vad så började jag söka nätet och youtube efter ny packning utan resultat.
när jag ringde Volkswagen efter ny packning till ventilkåpan sa de bara att det inte finns någon färdig till min bil. Mer kunde han inte säga över telefon (skumt)
Mekonomen kunde inte svara på något annat än
(vi får titta, vi har tid om 1,5 vecka)

Det enda jag hittade på ett gammalt engelskt forum om en likadan bil fast med en annan Motorkod var att packningen är integrerad i locket, och man måste beställa ny kåpa för att laga packningen
Det måste vara ett skämt sad

// Fredrik

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
12 april 2015
Finns ingen packning till denna. Du skall täta med VAG's packningsmassa D 188003A1
Ett speciellt trycktätt tätningsmedel

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

6 363 Inlägg
12 april 2015
Hej!
Men varför ska du ta bort ventilkåpan om motorn rycker??
Att ett av tändstiften är blött av olja är ju inte normalt och det kan komma sig av att kolvringarna inte tätar ordentligt.
Men är tändstiftet blött av bensin så orsaken en annan.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2015
jaka54 skrev:
Hej!
Men varför ska du ta bort ventilkåpan om motorn rycker??
Att ett av tändstiften är blött av olja är ju inte normalt och det kan komma sig av att kolvringarna inte tätar ordentligt.
Men är tändstiftet blött av bensin så orsaken en annan.

Å andra sidan; "och såg att en av dessa badade i olja." skulle åtminstone jag tolka som om det var fullt med olja i "tändstiftsbrunnen". Då kommer alltså oljan uppifrån.
Senast redigerat av it_mutt (12 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

10 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
Tack för era fina svar! Tändstiften går genom locket, och det är mycket olja i en av dessa brunnarn. Så packningen är kass

Som valle22 skrev så kollade jag med vw och den lilla burken går på ca 780 kr

Mekonomen har en från mpm som är anpassad för ventilkåpor för 240 kr
rätt stor skillnad, vågar man ta den istället?
Har ni koll på om den inre packningen till tändstiftsbrunnarna ska ha packning av samma massa eller det finns o-ringar till dessa?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
15 april 2015
Tätningsmassa går runt alla ytor på ventilkåpan. Kruxet med AUS motorn (om jag inte blandar ihopa med BCB motor) är rätt mycket strul. Taskigt tomgång kan visa sig gasspjäll, EGR-ventil eller vevhus som är otät, hör av dig via PM om du vill ha hjälp.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Sök