SgtFelt skrev:
Cracksoup skrev:
SgtFelt skrev:
Haha men har du inte haft några positiva erfarenheter alls?
Jag köpte en kalasfin Audi A3 '00 med 1.8t för 19 000kr förra året. Ingen rost i karossen och underredet såg fint ut med tanke på åldern och miltalet (21 000). Riktigt fräck bil faktiskt med exakt samma bottenplatta och drivlina som Golf GTI 98-03. Det går att hitta fina Audis till billigt pris, men kolla då gärna på just A3 från den tiden, då den inte har samma "känsliga" framvagn som A4 och inte alls lika hög driftkostnad som A6.
Jag började kolla lite snabbt runt på vad som fanns, och det fanns ganska mycket härliga A3or
Vad tror ni om de här? Då är alla kamremmar byta och många har mycket service gjord.
http://www.blocket.se/orebro/Audi_A3_1_ … =9&w=3http://www.blocket.se/orebro/AUDI_A3_1_ … =9&w=3http://www.blocket.se/dalarna/Audi_A3_1 … =9&w=3http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_a3_ … =9&w=3It_mutt, du som kan audi bra. Om man skulle köpa en A3 finns det vanliga fel man kan hitta som kan vara väldigt jobbiga att ta hand om?
När det gäller A3 så finns där väl ett par saker att hålla koll på. Framvagnen är inget problem (kan vara värt att påpeka), då det inte är samma konstruktion som på ex.vis A4.
Rost, framförallt i nederkant av dörrarna. Det är ett stående fel och mer regel än undantag (eller åtminstone att det är "på gång". Dessutom blir det lätt rostbubblor i "dropplisten" på taksidorna, och där "handtagsdelen" möter själva bakluckan, inne i "hörnan" s.a.s.
Felande kombiinstrument är inte ovanligt på A3:orna. Inte heller tokvanligt, men som sagt, det är inte "okänt" iaf. Så där är det alltså att kolla så hastighetsmätare/varvräknare rör sig som de ska (inte hakar upp sig eller liknande), och att de övriga mätarna verkar fungera. En felande tempmätare kan dock vara tempgivaren (inte alls ovanligt), men, det kan också vara instrumentet.
Är det en Turbo (vilket åtminstone jag förespråkar), så kolla så service osv är skött, att det itne ryker och har sig givetvis och det som annars är "brukligt" för turbokärror. Kolla efter koks på insidan av oljelocket (känns som grus)
Som vanligt när det är skivor bak (inte bara Audi alltså); kontrollera hur dessa ser ut. Inte ovanligt att de antingen kärvar i glidpinnarna, eller att kolven kärvar. Dock inget som är överjävligt att motionera upp på något vis.
Men det är väl det jag kommer på såhär rakt av iaf
- - Edit - -
Det var det inte alls;
Växellådorna! Det är väl inte överdrivet vanligt att växellådorna ger upp, men, testa att verkligen växla mellan alla växlar och känn hur det känns. Det är nämligen inte det minsta ovanligt att justeringen till dessa flyttar sig, och då kan ex.vis ettan bli svår att få i. Som sagt, oftast en justersak, men värt att ha i åtanke.
När det gäller bromsarna är det inte alls ovanligt att handbromsen inte fungerar eller tar dåligt/bara en sida. Även detta brukar gå att justera upp och är vanligt när oken kärvar (antingen i sig själva eller i glidpinnarna). Kan innebära ok-byte, men måste givetvis då inte göra det. Men...det är klart det måste när man pratar med säljaren
