5598
Sök

Är lost i en jungle av förstabilar

38 Inlägg
30 april 2015
Trådstartare
Cracksoup skrev:
SgtFelt skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Då kan jag säga från mina erfarenheter;

efter 5 olika Saabar så sa jag ALDRIG MER! ras... elfel... och massa annat

BMW 3st Helt okej men rostar likt gamla Oplar (Alla E39or hade rost som kunde bli problem på bes. samt min nuvarande där domkraften gick genom big_smile)

Opel, 20stycken olika billig bil som går billigt med rätt motor.

Audi, 1st A6 V6 -06 dyr bil inte alls värd priset dom ligger på. drar olja som fan. 1.4liter/100mil

Volvo 6stycken, äldre typ 740 och 940 är rena skiten. rost.. nyare, Helt okej, kunde vart lite bättre komfort

Mazda, rost..å de nästan värre än 740

Nissan; lite elfel här och var samt noll komfort och drar olja.

vw passat; likt Saab och Audi.. drar olja och rostar (iaf 1.8T)

vw golf: rost. men går fint för storleken

Detta är mina erfarenheter av det bilar jag ägt.

Haha men har du inte haft några positiva erfarenheter alls?

Jag köpte en kalasfin Audi A3 '00 med 1.8t för 19 000kr förra året. Ingen rost i karossen och underredet såg fint ut med tanke på åldern och miltalet (21 000). Riktigt fräck bil faktiskt med exakt samma bottenplatta och drivlina som Golf GTI 98-03. Det går att hitta fina Audis till billigt pris, men kolla då gärna på just A3 från den tiden, då den inte har samma "känsliga" framvagn som A4 och inte alls lika hög driftkostnad som A6.

Jag började kolla lite snabbt runt på vad som fanns, och det fanns ganska mycket härliga A3or

Vad tror ni om de här? Då är alla kamremmar byta och många har mycket service gjord.

http://www.blocket.se/orebro/Audi_A3_1_ … =9&w=3

http://www.blocket.se/orebro/AUDI_A3_1_ … =9&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Audi_A3_1 … =9&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_a3_ … =9&w=3

It_mutt, du som kan audi bra. Om man skulle köpa en A3 finns det vanliga fel man kan hitta som kan vara väldigt jobbiga att ta hand om?

Of World
3 376 Inlägg
30 april 2015
SgtFelt skrev:
opel_vectra_gts skrev:
SgtFelt skrev:

Det var sånt här som gjorde att jag skapade tråden från början. Människor som diskuterar olika erfarenheter de har haft med olika bilar. Alla bilar har sina för och nackdelar, men rent estetiskt så äre det nog bara jag som kan välja vilken bil jag vill ha. Den stora frågan kvarstår, vad ska man generellt kolla efter när man ska köpa begagnad bil?  För jag tror att de är viktigare att man hittar en bil som har bra förutsättningar för att köra länge och sedan sätta sänkningssatser och nya fälgar på. (Det kan ju "nästan" få vilken bil som helst snygg)

Då kan jag säga från mina erfarenheter;

efter 5 olika Saabar så sa jag ALDRIG MER! ras... elfel... och massa annat

BMW 3st Helt okej men rostar likt gamla Oplar (Alla E39or hade rost som kunde bli problem på bes. samt min nuvarande där domkraften gick genom big_smile)

Opel, 20stycken olika billig bil som går billigt med rätt motor.

Audi, 1st A6 V6 -06 dyr bil inte alls värd priset dom ligger på. drar olja som fan. 1.4liter/100mil

Volvo 6stycken, äldre typ 740 och 940 är rena skiten. rost.. nyare, Helt okej, kunde vart lite bättre komfort

Mazda, rost..å de nästan värre än 740

Nissan; lite elfel här och var samt noll komfort och drar olja.

vw passat; likt Saab och Audi.. drar olja och rostar (iaf 1.8T)

vw golf: rost. men går fint för storleken

Detta är mina erfarenheter av det bilar jag ägt.

jodå men nu är det ju bra att veta det  negativa wink

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Avstängd
10 388 Inlägg
30 april 2015
SgtFelt skrev:
Cracksoup skrev:
SgtFelt skrev:

Jag köpte en kalasfin Audi A3 '00 med 1.8t för 19 000kr förra året. Ingen rost i karossen och underredet såg fint ut med tanke på åldern och miltalet (21 000). Riktigt fräck bil faktiskt med exakt samma bottenplatta och drivlina som Golf GTI 98-03. Det går att hitta fina Audis till billigt pris, men kolla då gärna på just A3 från den tiden, då den inte har samma "känsliga" framvagn som A4 och inte alls lika hög driftkostnad som A6.

Jag började kolla lite snabbt runt på vad som fanns, och det fanns ganska mycket härliga A3or

Vad tror ni om de här? Då är alla kamremmar byta och många har mycket service gjord.

It_mutt, du som kan audi bra. Om man skulle köpa en A3 finns det vanliga fel man kan hitta som kan vara väldigt jobbiga att ta hand om?

När det gäller A3 så finns där väl ett par saker att hålla koll på. Framvagnen är inget problem (kan vara värt att påpeka), då det inte är samma konstruktion som på ex.vis A4.

Rost, framförallt i nederkant av dörrarna. Det är ett stående fel och mer regel än undantag (eller åtminstone att det är "på gång". Dessutom blir det lätt rostbubblor i "dropplisten" på taksidorna, och där "handtagsdelen" möter själva bakluckan, inne i "hörnan" s.a.s.

Felande kombiinstrument är inte ovanligt på A3:orna. Inte heller tokvanligt, men som sagt, det är inte "okänt" iaf. Så där är det alltså att kolla så hastighetsmätare/varvräknare rör sig som de ska (inte hakar upp sig eller liknande), och att de övriga mätarna verkar fungera. En felande tempmätare kan dock vara tempgivaren (inte alls ovanligt), men, det kan också vara instrumentet.

Är det en Turbo (vilket åtminstone jag förespråkar), så kolla så service osv är skött, att det itne ryker och har sig givetvis och det som annars är "brukligt" för turbokärror. Kolla efter koks på insidan av oljelocket (känns som grus)

Som vanligt när det är skivor bak (inte bara Audi alltså); kontrollera hur dessa ser ut. Inte ovanligt att de antingen kärvar i glidpinnarna, eller att kolven kärvar. Dock inget som är överjävligt att motionera upp på något vis.

Men det är väl det jag kommer på såhär rakt av iaf

- - Edit - -

Det var det inte alls;

Växellådorna! Det är väl inte överdrivet vanligt att växellådorna ger upp, men, testa att verkligen växla mellan alla växlar och känn hur det känns. Det är nämligen inte det minsta ovanligt att justeringen till dessa flyttar sig, och då kan ex.vis ettan bli svår att få i. Som sagt, oftast en justersak, men värt att ha i åtanke.

När det gäller bromsarna är det inte alls ovanligt att handbromsen inte fungerar eller tar dåligt/bara en sida. Även detta brukar gå att justera upp och är vanligt när oken kärvar (antingen i sig själva eller i glidpinnarna). Kan innebära ok-byte, men måste givetvis då inte göra det. Men...det är klart det måste när man pratar med säljaren wink
Senast redigerat av it_mutt (30 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

38 Inlägg
30 april 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
SgtFelt skrev:
Cracksoup skrev:

När det gäller A3 så finns där väl ett par saker att hålla koll på. Framvagnen är inget problem (kan vara värt att påpeka), då det inte är samma konstruktion som på ex.vis A4.

Rost, framförallt i nederkant av dörrarna. Det är ett stående fel och mer regel än undantag (eller åtminstone att det är "på gång". Dessutom blir det lätt rostbubblor i "dropplisten" på taksidorna, och där "handtagsdelen" möter själva bakluckan, inne i "hörnan" s.a.s.

Felande kombiinstrument är inte ovanligt på A3:orna. Inte heller tokvanligt, men som sagt, det är inte "okänt" iaf. Så där är det alltså att kolla så hastighetsmätare/varvräknare rör sig som de ska (inte hakar upp sig eller liknande), och att de övriga mätarna verkar fungera. En felande tempmätare kan dock vara tempgivaren (inte alls ovanligt), men, det kan också vara instrumentet.

Är det en Turbo (vilket åtminstone jag förespråkar), så kolla så service osv är skött, att det itne ryker och har sig givetvis och det som annars är "brukligt" för turbokärror. Kolla efter koks på insidan av oljelocket (känns som grus)

Som vanligt när det är skivor bak (inte bara Audi alltså); kontrollera hur dessa ser ut. Inte ovanligt att de antingen kärvar i glidpinnarna, eller att kolven kärvar. Dock inget som är överjävligt att motionera upp på något vis.

Men det är väl det jag kommer på såhär rakt av iaf

- - Edit - -

Det var det inte alls;

Växellådorna! Det är väl inte överdrivet vanligt att växellådorna ger upp, men, testa att verkligen växla mellan alla växlar och känn hur det känns. Det är nämligen inte det minsta ovanligt att justeringen till dessa flyttar sig, och då kan ex.vis ettan bli svår att få i. Som sagt, oftast en justersak, men värt att ha i åtanke.

När det gäller bromsarna är det inte alls ovanligt att handbromsen inte fungerar eller tar dåligt/bara en sida. Även detta brukar gå att justera upp och är vanligt när oken kärvar (antingen i sig själva eller i glidpinnarna). Kan innebära ok-byte, men måste givetvis då inte göra det. Men...det är klart det måste när man pratar med säljaren wink

Många bra punkter, man kanske ska skriva ihop en "bra att tänka på " lista av allt som har sagt på den här tråden, och ha med den när man ska ut och provköra.

6 689 Inlägg
30 april 2015
Kan en Ford Focus ST170 vara intressant?

http://www.blocket.se/malmo/Ford_Focus_ … 23&w=1

Går som ett skott emot vanliga Focus, inga större fel maskinmässigt på bilarna heller.
Kolla bara så länkarmana bak inte är gjorda av kexchoklad. smile

De/Dem

58 Inlägg
30 april 2015
Ja går mot mängden nu men kika på en Audi A8 d2 .
På med stora fälgar så har du en bil som väcker uppmärksamhet och 300 hk

3-5000 kr i försäkring
Drar ca litern och v8
Stor o rymlig och enormt bagage
Manuellt läge
0-100 på 7 sekunder
4wd
Riktigt bekväm

Aluminium kaross = rostar inte !

Och du får en fräsch för 20-25k smile

Enda svagheter är framvagn och bromsar vilket kostar 1500 om man gör de själv smile
Senast redigerat av Nymphomaniac (30 april 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
30 april 2015
Nymphomaniac skrev:

3-5000 kr i försäkring
Drar ca litern och v8
Manuellt läge
0-100 på 7 sekunder
4wd
Riktigt bekväm

Och bara att skrota den dagen lådan ger upp wink

Men runt litern? Då pratar du allt landsvägskörning och inte blandad körning? (eller ja, det beror väl på vad man menar med "runt" litern iofs tongue )

Men det är absolut en underbar motorvägskryssare smile

58 Inlägg
30 april 2015
Min drar 2 l Milen vid väldigt hård körning oftast kickdown smile samt kör rally i skogen
Lådorna håller gott o väl så länge man sköter dom ordentligt

Men kör i stan så drog den 1.2 och 0.96 om man ligger i hundra på motorvägen då v8orNa inte drar mycket på låga varv. Knappt bilen jobbar

Avstängd
10 388 Inlägg
30 april 2015
Nymphomaniac skrev:
Min drar 2 l Milen vid väldigt hård körning oftast kickdown smile samt kör rally i skogen
Lådorna håller gott o väl så länge man sköter dom ordentligt

Men kör i stan så drog den 1.2 och 0.96 om man ligger i hundra på motorvägen då v8orNa inte drar mycket på låga varv. Knappt bilen jobbar

Är lätt hänt att det blir lite extra tungt i skon med V8 (är iaf min erfarenhet).

Problemet är väl just att det finns många "oskötta" lådor, samma sak med C5:ans CVT-låda.

Men absolut, får man tag i en välservad bil så är det inget att förkasta (även om det är en stor bil).

58 Inlägg
30 april 2015
Oskötta bilar finns de gott om tyvärr spelar inte nån roll vart den är ifrån egentligen me undantag franskt smile

Oavsett om en bil är fullstämplad med alla servicar så bör man byta olja i ändå smile jobbar på opus och ser dagligen bilar som borde ha skrotats sen länge och flera gånger har kunderna sagt " han jag köpte bilen av serva den precis " då har jag ibland visat luftfiltret och de har sett förfärligt ut

Men åter till Audi . Allt går sönder nångång så man måste bytas smile

Brukar rekommendera alla att inte köpa en bil av nån gasglad tonåring under 20 år för vet hur jag har behandlat bilar i unga år

Avstängd
10 388 Inlägg
30 april 2015
Nymphomaniac skrev:
Oskötta bilar finns de gott om tyvärr spelar inte nån roll vart den är ifrån egentligen me undantag franskt smile

Oavsett om en bil är fullstämplad med alla servicar så bör man byta olja i ändå smile jobbar på opus och ser dagligen bilar som borde ha skrotats sen länge och flera gånger har kunderna sagt " han jag köpte bilen av serva den precis " då har jag ibland visat luftfiltret och de har sett förfärligt ut

Men åter till Audi . Allt går sönder nångång så man måste bytas smile

Brukar rekommendera alla att inte köpa en bil av nån gasglad tonåring under 20 år för vet hur jag har behandlat bilar i unga år

Absolut, min tanke var väl då mer att en bil med fullstämplad servicebok åtminstone bör (absolut ingen garanti) vara bättre servad än en bild där sista stämpeln (eller ens "privatnoteringen) var för 15.000 mil sen

58 Inlägg
30 april 2015
Min var servad vid 24xxx mil på wag och jag byter olja varje 1000 mil och är nu väldigt välskött i motor o låda och har kört hårt under 2 års tid.

Man ska aldrig stirra sig blind på miltal eller hur många ägare den haft

Ett ex . Jag sålde min jeep cherokee v8 för 25000 kr för 6 mån och då var den i toppskick nu ligger den ute för 6500 ...misskött ...

38 Inlägg
30 april 2015
Trådstartare
Nymphomaniac skrev:

3-5000 kr i försäkring
Drar ca litern och v8
Manuellt läge
0-100 på 7 sekunder
4wd
Riktigt bekväm

Aluminium kaross = rostar inte !

Enda svagheter är framvagn och bromsar vilket kostar 1500 om man gör de själv smile

Jag tror inte att de skulle finnas en mycket roligare bil än en A8, men jag vet inte om jag kommer ha råd att köra den. Som student så ligger det inte mycket pengar i plånboken.

38 Inlägg
30 april 2015
Trådstartare
Malheus skrev:

Går som ett skott emot vanliga Focus, inga större fel maskinmässigt på bilarna heller.

Jag har lite "trust issues" med ford, då vår Cmax klappade ihop efter 11000 mil. (Med årlig service.) Och under åren så har många i släkten haft problem med dels sierror och mondeos.

58 Inlägg
30 april 2015
Okej . Säg så här du kör bilen 5 mil / dag plus minus 0 någon mil

100 kr i soppa kostnad

På helgerna lär du ju köra runt med polare så istället för att gratis åka så be dem sponsra med soppa eller om dina vänner ska till en fest så kör du för några hundra

Min plånbok var minimal och då körde jag en cheva van poängtera jag var arbetslös då och jag tankade den själv en gång på en hel sommar sen gjorde folk de åt mig istället för man var snäll o körde runt dom

Allt går bara man vill allt handlar om vad man prioriterar

38 Inlägg
1 maj 2015
Trådstartare
Nymphomaniac skrev:

100 kr i soppa kostnad

På helgerna lär du ju köra runt med polare så istället för att gratis åka så be dem sponsra med soppa eller om dina vänner ska till en fest så kör du för några hundra

Min plånbok var minimal och då körde jag en cheva van poängtera jag var arbetslös då och jag tankade den själv en gång på en hel sommar sen gjorde folk de åt mig istället för man var snäll o körde runt dom

Haha, så du hade kul och körde runt i din bil. Medan dina vänner betalade? Nice! Kanske är något att överväga xD

6 689 Inlägg
1 maj 2015
SgtFelt skrev:
Malheus skrev:

Jag har lite "trust issues" med ford, då vår Cmax klappade ihop efter 11000 mil. (Med årlig service.) Och under åren så har många i släkten haft problem med dels sierror och mondeos.

Jo, då är det lite svår.  Att Sierra var en strulig bil kan jag förstå men Mondeo och C-max brukar vara bra.

Törs du kolla på en Alfa Romeo 156 Twinspark ? Hade jag som första seriösa bil,  var bilen som jag ägde längst också.
Senast redigerat av Malheus (1 maj 2015)

De/Dem

58 Inlägg
1 maj 2015
SgtFelt skrev:
Nymphomaniac skrev:

100 kr i soppa kostnad

Haha, så du hade kul och körde runt i din bil. Medan dina vänner betalade? Nice! Kanske är något att överväga xD

Ja berätta att ska ja köra så betalar ni soppa

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
1 maj 2015
har även jag en a8 ... har haft som lägst blandad förbrukning "blandat" ca 70% landsväg på 0,9. Vanligtvis så dricker den 1,35

38 Inlägg
1 maj 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
SgtFelt skrev:
Malheus skrev:

Jo, då är det lite svår.  Att Sierra var en strulig bil kan jag förstå men Mondeo och C-max brukar vara bra.

Törs du kolla på en Alfa Romeo 156 Twinspark ? Hade jag som första seriösa bil,  var bilen som jag ägde längst också.

Det kanske inte skulle vara helt fel wink

Sök