Har nu läst igenom alla 8sidorna och är ett intressant projekt du har dragit igång.
Men det jag inte fattar än är varför du körde med bilen efter att du fick rökmolnet ur lufthålet i huven? Är ju inte direkt bra eller smart att köra med dålig motor.
Men ska bli kul att följa detta projekt och se hur slutresultatet blir.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har nu läst igenom alla 8sidorna och är ett intressant projekt du har dragit igång.
Men det jag inte fattar än är varför du körde med bilen efter att du fick rökmolnet ur lufthålet i huven? Är ju inte direkt bra eller smart att köra med dålig motor.
Men ska bli kul att följa detta projekt och se hur slutresultatet blir.
Kul att höra, välkommen ombord!
Anledningen till att jag fortsatte att köra med bilen var att jag med flera misstänkte att vevhusventilationen hade kletat igen, jag tog ner den och rengjorde den samt slangarna runtomkring, efter det så blev det aldrig någon mer rök.
Självklart var ett lager/kolv ras det sista jag hade hoppats på och det försvann snabbt i tankarna i hopp om att det skulle hålla.
Men som sagt, det är gammal historia, blocket är honat och veven är slipad, samt allting har byggts för att hålla med än trippla effekten nu!
Kolvarna och stakarna är på plats i blocket och även ARP bulten har landat i verkstaden för ihopsättning lite senare!
Bjuder även på fler bilder från bilen och situationen!
Apexi Power S-AFC II, används till att ställa luft/bränslemängd, laddtryck osv osv osv, mer funktioner än vad jag kan räkna upp på mina händer samt fötter! AIR/FUEL ratio mätaren. ber om ursäkt för den dammiga bilden, men har inte haft jätte mycket tid/lust att dammtorka bilen den senaste tiden Hålet som blev kvar ifrån gamla stereon som satt i bilen, kommer att fyllas med knappar för t.ex. fläkt, samt mätare. Toyota Racing Development växelspaksknoppen. här blottas avgasröret som är utav märket Blitz. De längre hjulbultarna. Tankarna kring vart allting ska sitta ger mig mardrömmar.. Som tur är så är Toyota inte ensam i garaget, utan har sällskap utav dessa godingar!
Tack för din uppdatering. Det du skriver lovar gott. Har kollat på lite fler hyllningsvideos till ST205:ans framfart i WRC-sammanhang på YT under dagen och förstår hur viktigt det är med bra och hållbara delar av högsta kvalitet, som håller för påfrestningar. Hoppas prestandan kommer leva upp till bilens utseende, men det känns så med tanke på hur målmedveten du är. De tekniska specifikationerna hoppas jag ska efterlikna originalets så långt det är möjligt. En ST205 i WRC-utförande förknippar jag så mycket med eldsprutande avgassystem, extrem prestanda som bara kastar iväg bilen så pass att den knappt kan tyglas, grym väghållning, blixtsnabb broms- och styrrespons mm. Mycket påkostade var de förstås när de byggdes om i Tyskland för Rally-VM.
Man ser tydligt vilken extrem effekt bilarna har, när de liksom skuttar iväg vid touch på gasen eller kan komma ner i hastighet så fort, skarpa kurvtagningar där bilens bakhjul spinner runt i ytterspår för att sedan full gas återigen ska ges ut ur kurvan - så sparar man bäst tid och det kräver hög kompetens från såväl förare som bil.
När bilen är klar vore önskedrömmen för mig att du kunde verkligen få testa den i sitt rätta sammanhang - Wales högland (RAC), vägarna i bergen i Monte Carlo, Stelvio-passet, Korsika. Vilka vägar det finns - som gjorda för en sån bil och vilka minnen jag får från tiden när ST205-monstret var aktiv.
Tack för din uppdatering. Det du skriver lovar gott. Har kollat på lite fler hyllningsvideos till ST205:ans framfart i WRC-sammanhang på YT under dagen och förstår hur viktigt det är med bra och hållbara delar av högsta kvalitet, som håller för påfrestningar. Hoppas prestandan kommer leva upp till bilens utseende, men det känns så med tanke på hur målmedveten du är. De tekniska specifikationerna hoppas jag ska efterlikna originalets så långt det är möjligt. En ST205 i WRC-utförande förknippar jag så mycket med eldsprutande avgassystem, extrem prestanda som bara kastar iväg bilen så pass att den knappt kan tyglas, grym väghållning, blixtsnabb broms- och styrrespons mm. Mycket påkostade var de förstås när de byggdes om i Tyskland för Rally-VM.
Man ser tydligt vilken extrem effekt bilarna har, när de liksom skuttar iväg vid touch på gasen eller kan komma ner i hastighet så fort, skarpa kurvtagningar där bilens bakhjul spinner runt i ytterspår för att sedan full gas återigen ska ges ut ur kurvan - så sparar man bäst tid och det kräver hög kompetens från såväl förare som bil.
När bilen är klar vore önskedrömmen för mig att du kunde verkligen få testa den i sitt rätta sammanhang - Wales högland (RAC), vägarna i bergen i Monte Carlo, Stelvio-passet, Korsika. Vilka vägar det finns - som gjorda för en sån bil och vilka minnen jag får från tiden när ST205-monstret var aktiv.
Tack för ditt inlägg!
Tyvärr tror jag nog att bilen får hålla sig på svensk mark ett tag till, gatorna i Östersund skulle man nästan kunna jämföra med dem i Korsika!
Effekten i bilen kommer vara nog för min del, iallfall ett tag! exakta siffran är svår att säga, men nog borde det vara!
Mycket! Även honom jag kan tacka för all hjälp med motorn, då jag aldrig riktigt öppnat en motor så är detta första riktiga renoveringen för mig, så jag lär mig samtidigt som processen går!