2591
Sök

Toyota Celica GT-four ST205, WRC TTE.

Har införskaffat mig drömbilen, en ST205 GT-four. Nu ska den bara förvandlas till den fetaste i Sverige!

Den som ingen turbo har får åka utan bar
250 943 Visningar
Uppdaterades senast 8 augusti 2021
Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#141
TobbeTT skrev:
Gött! För det kan finnas risk att dom gamla kan gå av om man återdrar/använder dom igen

Ja nej precis! resten är ordentligt byggt och det känns väldigt dumt att börja gena! smile

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#142
Och där hamnade även veven på plats!

Skulle tro att kolvarna och stakarna får sin plats imorgon smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-55c2c6072c383e862820e271443fbcc9.jpg

Administratör för JDM Life Sweden

1 574 Inlägg
19 augusti 2015
#143
Glöm inte att köra en gängtapp i bulthålen för toppbultarna så du får ur all skit! smile


Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#144
Brago skrev:
Glöm inte att köra en gängtapp i bulthålen för toppbultarna så du får ur all skit! smile

Absolut, Tack för tipset! smile

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#145
När man sitter och jobbar åt en kundtjänst så är vissa samtal bättre än andra..

Men inget samtal slår ju H2M's när dom ringer och informerar att dom fått hem ARP bultarna till toppen!

Återigen, tack grabbar för snabb leverans och grym service!

Administratör för JDM Life Sweden

1 958 Inlägg
19 augusti 2015
#146
Har nu läst igenom alla 8sidorna och är ett intressant projekt du har dragit igång.

Men det jag inte fattar än är varför du körde med bilen efter att du fick rökmolnet ur lufthålet i huven? Är ju inte direkt bra eller smart att köra med dålig motor.

Men ska bli kul att följa detta projekt och se hur slutresultatet blir. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#147
Mr_Lööf skrev:
Har nu läst igenom alla 8sidorna och är ett intressant projekt du har dragit igång.

Men det jag inte fattar än är varför du körde med bilen efter att du fick rökmolnet ur lufthålet i huven? Är ju inte direkt bra eller smart att köra med dålig motor.

Men ska bli kul att följa detta projekt och se hur slutresultatet blir. smile

Kul att höra, välkommen ombord! smile

Anledningen till att jag fortsatte att köra med bilen var att jag med flera misstänkte att vevhusventilationen hade kletat igen, jag tog ner den och rengjorde den samt slangarna runtomkring, efter det så blev det aldrig någon mer rök.

Självklart var ett lager/kolv ras det sista jag hade hoppats på och det försvann snabbt i tankarna i hopp om att det skulle hålla.

Men som sagt, det är gammal historia, blocket är honat och veven är slipad, samt allting har byggts för att hålla med än trippla effekten nu!  smile

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#148
Kolvarna och stakarna är på plats i blocket och även ARP bulten har landat i verkstaden för ihopsättning lite senare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-55c2c6072c383e862820e271443fbcc9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-fbe47a48756040364c97c330beec4dd2.jpg

Bjuder även på fler bilder från bilen och situationen!

Apexi Power  S-AFC II, används till att ställa luft/bränslemängd, laddtryck osv osv osv, mer funktioner än vad jag kan räkna upp på mina händer samt fötter!
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-427795ebc35736ed6ecc44eabc5eab5d.jpg
AIR/FUEL ratio mätaren. ber om ursäkt för den dammiga bilden, men har inte haft jätte mycket tid/lust att dammtorka bilen den senaste tiden wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-eb250671a4253f378f8111e90cbdd927.jpg
Hålet som blev kvar ifrån gamla stereon som satt i bilen, kommer att fyllas med knappar för t.ex. fläkt, samt mätare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-ea26fb230607a70398adf75803f5699d.jpg
Toyota Racing Development växelspaksknoppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-2b99d364158f9350fff126d7e9674559.jpg
här blottas avgasröret som är utav märket Blitz.
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-22607b7d0e9a1ac0c48b3eab35a56aa6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-0e4aff4c51cd632ffdb44e80dab367ed.jpg
De längre hjulbultarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-bd4862bb4ac41798efdb10f33d0e15d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-d3f5d7963a0be5cde0afa36755746f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-22f8538b81ba44e723b1b4545b6046a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-d4d3aca386637bc49118cc802f5ede4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-7cbf5640978b9a40c3c8841e3465e6b0.jpg
Tankarna kring vart allting ska sitta ger mig mardrömmar..
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-5288fc99b4160614c9d965bd4dbee470.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-f882e95c19e907823eb815754c76c1c7.jpg
Som tur är så är Toyota inte ensam i garaget, utan har sällskap utav dessa godingar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-c088963f03f0f3514842535056b336e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-c33a4ce480b2d3eafe401fe7a839847c.jpg

Administratör för JDM Life Sweden

616 Inlägg
19 augusti 2015
#149
Tack för din uppdatering. Det du skriver lovar gott. Har kollat på lite fler hyllningsvideos till ST205:ans framfart i WRC-sammanhang på YT under dagen och förstår hur viktigt det är med bra och hållbara delar av högsta kvalitet, som håller för påfrestningar. Hoppas prestandan kommer leva upp till bilens utseende, men det känns så med tanke på hur målmedveten du är. De tekniska specifikationerna hoppas jag ska efterlikna originalets så långt det är möjligt. En ST205 i WRC-utförande förknippar jag så mycket med eldsprutande avgassystem, extrem prestanda som bara kastar iväg bilen så pass att den knappt kan tyglas, grym väghållning, blixtsnabb broms- och styrrespons mm. Mycket påkostade var de förstås när de byggdes om i Tyskland för Rally-VM.

Man ser tydligt vilken extrem effekt bilarna har, när de liksom skuttar iväg vid touch på gasen eller kan komma ner i hastighet så fort, skarpa kurvtagningar där bilens bakhjul spinner runt i ytterspår för att sedan full gas återigen ska ges ut ur kurvan - så sparar man bäst tid och det kräver hög kompetens från såväl förare som bil.

När bilen är klar vore önskedrömmen för mig att du kunde verkligen få testa den i sitt rätta sammanhang - Wales högland (RAC), vägarna i bergen i Monte Carlo, Stelvio-passet, Korsika. Vilka vägar det finns - som gjorda för en sån bil och vilka minnen jag får från tiden när ST205-monstret var aktiv.

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#150
Bierstube skrev:
Tack för din uppdatering. Det du skriver lovar gott. Har kollat på lite fler hyllningsvideos till ST205:ans framfart i WRC-sammanhang på YT under dagen och förstår hur viktigt det är med bra och hållbara delar av högsta kvalitet, som håller för påfrestningar. Hoppas prestandan kommer leva upp till bilens utseende, men det känns så med tanke på hur målmedveten du är. De tekniska specifikationerna hoppas jag ska efterlikna originalets så långt det är möjligt. En ST205 i WRC-utförande förknippar jag så mycket med eldsprutande avgassystem, extrem prestanda som bara kastar iväg bilen så pass att den knappt kan tyglas, grym väghållning, blixtsnabb broms- och styrrespons mm. Mycket påkostade var de förstås när de byggdes om i Tyskland för Rally-VM.

Man ser tydligt vilken extrem effekt bilarna har, när de liksom skuttar iväg vid touch på gasen eller kan komma ner i hastighet så fort, skarpa kurvtagningar där bilens bakhjul spinner runt i ytterspår för att sedan full gas återigen ska ges ut ur kurvan - så sparar man bäst tid och det kräver hög kompetens från såväl förare som bil.

När bilen är klar vore önskedrömmen för mig att du kunde verkligen få testa den i sitt rätta sammanhang - Wales högland (RAC), vägarna i bergen i Monte Carlo, Stelvio-passet, Korsika. Vilka vägar det finns - som gjorda för en sån bil och vilka minnen jag får från tiden när ST205-monstret var aktiv.

Tack för ditt inlägg!

Tyvärr tror jag nog att bilen får hålla sig på svensk mark ett tag till, gatorna i Östersund skulle man nästan kunna jämföra med dem i Korsika! wink

Effekten i bilen kommer vara nog för min del, iallfall ett tag! exakta siffran är svår att säga, men nog borde det vara!

Administratör för JDM Life Sweden

405 Inlägg
19 augusti 2015
#151
följer! ser riktigt bra ut big_smile

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#152
blomman01 skrev:
följer! ser riktigt bra ut big_smile

Riktigt kul att höra! Välkommen smile

Administratör för JDM Life Sweden

Specialist
1 187 Inlägg
20 augusti 2015
#153
Grymt bygge! Prem lagd.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#154
Godspeaker skrev:
Grymt bygge! Prem lagd.

Kul att höra! Välkommen! smile

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#156
mk2bumblebi skrev:
lite snack mycket verkstad! big_smile

Det är så vi sköter det wink

Administratör för JDM Life Sweden

71 Inlägg
20 augusti 2015
#157
Grymt jobbat och jävla grett garage du verkar ligga inne med (lite avis 😄)

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#158
Kicko85 skrev:
Grymt jobbat och jävla grett garage du verkar ligga inne med (lite avis 😄)

Kul att du tycker det! tack smile det är faktiskt farbrors garage, våldgästar en del hos honom så fort jag får bil-trubbel wink

Administratör för JDM Life Sweden

71 Inlägg
21 augusti 2015
#159
Släkt e bra att ha ibland 😄

Den som ingen turbo har får åka utan bar
863 Inlägg
21 augusti 2015
Trådstartare
#160
Kicko85 skrev:
Släkt e bra att ha ibland 😄

Mycket! smile Även honom jag kan tacka för all hjälp med motorn, då jag aldrig riktigt öppnat en motor så är detta första riktiga renoveringen för mig, så jag lär mig samtidigt som processen går! smile

Administratör för JDM Life Sweden


Sök