Fortkörningsböter från Tysk landsdel

Pliind
8 maj 2015 · 194 Inlägg

Halloj!

Fick hem denna skit i lådan idag. Ska pröjsa 70euro + byråkratiska avgifter på 28.5 euro. alltså totalt 100 euro.

Men då inte polisen har skickat detta till mig, kan de komma åt mig via fogden ändå? vad är det som gäller?

http://www.pliind.com/censur.jpg

Heidekreis är en kommun/ort/landsdel i Tyskland.

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2015 · 14 054 Inlägg

Vem har skickat detta då? Är det inte bättre att betala istället för att komma till fogden?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pliind
8 maj 2015 · 194 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vem har skickat detta då? Är det inte bättre att betala istället för att komma till fogden?

/Benny

Denna landsdel kallat Heidekreis. Vill veta att det är legit innan jag sprättar pengar åt ett håll. Bara för att en trafikledningsgrupp i en skitkommun i tyskland tycker att jag kört för fort så tänker jag inte pröjsa sålänge det inte leder till pöföljder som påverkar mig negativt.

Fick med världens formulär där jag ska ange födelseort, körkortsnummer, om jag körde bilen, erkännande och sådant osv osv, jag är inte tysk medborgare, varför alla dessa frågor? Låt mig betala isåfall och låt mig vara.

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Tricitum
8 maj 2015 · 240 Inlägg

Du kan ha tur och skita i att betala och komma undan, eftersom du ej erkänt.
Vet dock ej hur reglerna är i tyskland, men jag tror bötern hamnar på den som äger bilen och inte kör bilen, vilket i ditt fall är du.
Har du otur knackar svensk polis på din dörr med en bunt papper eller ett kuvert från utrikesdepartementet med en delgivining.

Det är krånligt det där med fortkörning och annat, eftersom det skiljer sig från land till land.

Och i sverige har du alltid rätt att bestrida allt och i värsta fall om du bestrider det, så får du endå i slut ändan betala, men bötern stannar ju upp tills allt är klart, men kontakta utrikesdepartementet och kolla hur det ligger till om du är osäker.

Senast redigerat av Spikeis (8 maj 2015)

MickeEng
8 maj 2015 · 480 Inlägg

En släkting som var i England på semester fick ett brev efter typ ca: 4 månader att hen hade kört fört fort på M6 mellan Liverpool och London (fartkamera) . Så vi tänkte hur mycket krut lägger dom ner på det här, betalar man inte så skickas det väl ut en påminnelse, har nu gått fyra år och inte hört något så.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Muttley
9 maj 2015 ·

Ska du aldrig mer köra där nere och vill chansa så skit i att betala.

Ska du ner igen någon gång så hade nog jag betalat, de är liksom fickpengar i sammanhanget.  kanske inte så kul om man blir stoppad och får en arg tysk polis som inte kan engelska.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 maj 2015 · 14 054 Inlägg

tkd_rille skrev:
Ska du aldrig mer köra där nere och vill chansa så skit i att betala.

Ska du ner igen någon gång så hade nog jag betalat, de är liksom fickpengar i sammanhanget.  kanske inte så kul om man blir stoppad och får en arg tysk polis som inte kan engelska.

Näe, det ska man nog undvika! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
LazerHawke
9 maj 2015 · 1 268 Inlägg

Pliind skrev:
Halloj!

Fick hem denna skit i lådan idag. Ska pröjsa 70euro + byråkratiska avgifter på 28.5 euro. alltså totalt 100 euro.

Men då inte polisen har skickat detta till mig, kan de komma åt mig via fogden ändå? vad är det som gäller?

http://www.pliind.com/censur.jpg

Heidekreis är en kommun/ort/landsdel i Tyskland.

Kolla upp detta lite mer noggrant innan du pröjsar har ju vart fall förr med falska brev om fortkörning!

Krist
9 maj 2015 · 716 Inlägg

Jag vart fotad utav fartkamera i Tyskland för ca 2 år sedan, ingen i familjen har fått nått i brevlådan. Körde 90 på 50 väg. Dock var bilen farsans, det var kl 02 på natten blixten från kameran såg ut som ett blixtnedslag... Skulle misstänka att det bara är vissa delar av Tyskland som skickar (dom som verkligen lägger ner energi å tid på detta)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Pliind
9 maj 2015 · 194 Inlägg

Grejen är att sedan knappt ett år tillbaka så har samtliga myndigheter i Europa börjat sammarbeta. Vilket innebär att tyskarna mycket väl kan skicka mig till kronofogden med detta om det nu är på allvar. Min far ska visa upp brevet för tyska kollegor så får se vad de säger. Tänkte att det är lika bra att skapa en tråd då jag lär inte vara den sista att få ett sådant brev.

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
granadadr
9 maj 2015 · 7 289 Inlägg

finns ju tyvärr bluffar med,, de fotar utländska bilar å skickar ut obefogade böter,, å folk blir skrämda å betalar wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 maj 2015 · 14 054 Inlägg

granadadr skrev:
finns ju tyvärr bluffar med,, de fotar utländska bilar å skickar ut obefogade böter,, å folk blir skrämda å betalar wink

Så kan det vara. Bäst att TS kollar upp detta noga, det kan ju vara en bluff!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
kenth66
9 maj 2015 · 1 212 Inlägg

känns som bluff...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
volvodrajvor
9 maj 2015 · 313 Inlägg

Luftwaffe, als im saying.

Nä men maila till den angivna mailadressen och fråga om de har en bot på dig? och vad som händer om du inte betalar den? svarar de att de skickar tyska kronofogden för att hämta dina ägodelar är det väl lika bra att betala.

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
spillolja
9 maj 2015 · 4 025 Inlägg

Son kuriosa har jag en bunt med papper för obetalda bomepenger i Oslo som inte är betalda och har några år på nacken

tot. 28 st A4 blad

big_smile

Senast redigerat av spillolja (9 maj 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
11 maj 2015 · 7 289 Inlägg

spillolja skrev:
Son kuriosa har jag en bunt med papper för obetalda bomepenger i Oslo som inte är betalda och har några år på nacken

tot. 28 st A4 blad

big_smile

idag är det värre med norska obetalda böter/bompeng iom samarbete med svenska myndigheter som ex kronofogden

Lasse62
11 maj 2015 · 292 Inlägg

Har du fått krav med foto på rätt bil med synligt regnummer taget av en fartkamera kan alla som tror att det är en scam lägga ner :-)

Däremot är det ju inte säkert att man väljer att gå vidare, men har man gjort besväret att ta fram din adress så finns väl risken, men det är ju bara att vänta till du får ett brev från svenska myndigheter, troligen kronofogden med ett betalningsföreläggande, då kan du antingen bestrida och hamna i domstol eller betala och inget mer händer, ingen betalningsanmärkning eller så. Det är ju bara svenska statliga skulder som går direkt till fogden utan möjlighet att bestrida, denna gör det inte.

Om en utebliven betalning leder till att du/din bil hamnar i ett nationellt tyskt register är en annan femma, är det så lär du/nästa ägare kunna få problem i Tyskland senare, just fortkörningsböter har jag ingen aning om hur man registrerar.

Merclone Leg. Spådam
16 maj 2015 · 816 Inlägg

Känns lite skumt när ett av orden i brevet är Führer...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
volvodrajvor
16 maj 2015 · 313 Inlägg

= Förare big_smile mer likt svenskan än engelskans driver iaf. Tycker Ordnungswidrigkeit var rätt ballt ord, ordningsvidrighet haha

Senast redigerat av volvodrajvor (16 maj 2015)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Pliind
18 maj 2015 · 194 Inlägg

Kommer bita i det sura äpplet och betala, fyllde i formuläret argt och slängde ner i brevlådan förra veckan. Får se när böteslappen dimper ner...

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang