Funderingar efter att ha blivit stoppad av polisen.

nixon89 klabbarpan
15 maj 2015 · 3 041 Inlägg

Hejsan.

Blev för en timme sedan stoppad av polisen i min volvo 945.

Blev bötlagd pga dåliga bakdäck villket jag givetvis godkände. Står för mitt fel utan bekymmer. So far so good.

Nu börjar det jävliga, den ene av poliserna börjar disskutera huruvida min bil är olaglig eller ej.

Först och främst var mina bromsar ej lagliga då dem verkade vara uppgraderade, vilket han antog då allt såg blankt ut. Jag hänvisade till att allt är utbytt till nya diton. (Renoverade för mindre än en månad sedan, med kvitto). Detta var bullshit från min sida. Sedan att bilen ej var godkänd pga stolarna samt sportratten då bilen skall ha airbag mm. Bilen har aldrig haft airbag..

Han tog även bilder på bilen, däck, bromsar mm utan min tillåtelse. Han påpekade även att bilen ansågs vara trimmad och väldigt modifierad av vad han kunde höra. Bilen är trimmad ja, men inget jag höll med om.

Efter ett tag på telefon så kom beskedet att han xörsökt få tag på en bilinspektör, men dessa var ej tillgängliga. (Tur?)

Så böterna för däcken var ett faktum, men att jag då skulle slippa massa andra böter enligt dem.

Nu till mitt huvudbry.

Han påpekade att jag skulle bli uppringd i kommande vecka pga bilen samt vissa frågetecken kring den.

Vad har jag att vänta mig? Någon som haft detta dilemmat? Reg bes? Jag har inte godkänt något över huvudtaget mer än däcken. Kan det vara ren skrämsel propaganda?

Om vi nu ponerar lite, kan polisen försöka sätta regbes eller inspektera den i efterhand?

Mvh benna.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Låter som tomma hot. Dock finns ju risken att det kommer hem en bilinspektör och knackar på. Inte särskillt troligt. Är du känd hos polisen i liknande ärenden?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Nordic_Drivers
15 maj 2015 · 349 Inlägg

Låter helt sjukt detta.

Du får helt enkelt avvakta ett samtal närmsta veckan. Men varför ska dom orka bry sig om detta egentligen? Vilken Volvo är inte modifierad och trimmad?

Senast redigerat av Tanso (15 maj 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
nixon89 klabbarpan
15 maj 2015 · 3 041 Inlägg

DiwraZ skrev:
Låter som tomma hot. Dock finns ju risken att det kommer hem en bilinspektör och knackar på. Inte särskillt troligt. Är du känd hos polisen i liknande ärenden?

Har 2 små bötrar sedan tidigare samt att jag varit av med körkortet i 2 månader. Alldrig krånglat eller dylikt dock. Är 5 år sedan jag fastnat för något. Så anser mig inte vara speciellt känd. sad

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
nixon89 klabbarpan
15 maj 2015 · 3 041 Inlägg

Tanso skrev:
Låter helt sjukt detta.

Du får helt enkelt avvakta ett samtal närmsta veckan. Men varför ska dom orka bry sig om detta egentligen? Vilken Volvo är inte modifierad och trimmad?

Tyckte jag med därav jag ville se om någon annan haft detta dilemmat. Skiter i bötern då jag gjort mig förtjänt av den enligt gällande lag, men känner mig nästan jagad jusst nu hmm

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2015 · 14 042 Inlägg

En 945:a kan väl inte vara helbilsgodkänd tror jag. Om bromsarna är uppgradera eller inte tycker jag dom ska skita i men uppgraderade bromsar är ju bra eller hur!! Stolarna har jag ingen aning om men om bilen inte haft airbag så tycker iaf jag att dom ska skita i ratten. Trimning......jaja, det beror väl lite på hur mycket det är men lite grann är ju bara fränt kan man tycka. Till din oro.....vänta och se nästa vecka, men jag tror, jag säger tror att det kan vara tomt hot och en portion skrämsel.

Lycka till!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
nixon89 klabbarpan
15 maj 2015 · 3 041 Inlägg

Vettemannen skrev:
En 945:a kan väl inte vara helbilsgodkänd tror jag. Om bromsarna är uppgradera eller inte tycker jag dom ska skita i men uppgraderade bromsar är ju bra eller hur!! Stolarna har jag ingen aning om men om bilen inte haft airbag så tycker iaf jag att dom ska skita i ratten. Trimning......jaja, det beror väl lite på hur mycket det är men lite grann är ju bara fränt kan man tycka. Till din oro.....vänta och se nästa vecka, men jag tror, jag säger tror att det kan vara tomt hot och en portion skrämsel.

Lycka till!!!

/Benny

Nä man får väl hoppas på det hmm

Sen är frågan, har man slutat skriva på för böter? Han frågade nämligen om jag godkände bötern men jag signerade inget. Allt han sa att det är ett nytt system nu så bötern kommer på posten. Fattar nada.. Mao inte signerat ett smack. Han skrev ned mobil nr samt personnr i sin lilla bok och det var allt. Samt att han fotade däcken och det andra då. Ingen bild på körkortet odyl.

Polisen har efter telekontakt ingen personal på plats idag som kan svara på bot frågor..

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2015 · 14 042 Inlägg

nixon89 skrev:

Vettemannen skrev:
En 945:a kan väl inte vara helbilsgodkänd tror jag. Om bromsarna är uppgradera eller inte tycker jag dom ska skita i men uppgraderade bromsar är ju bra eller hur!! Stolarna har jag ingen aning om men om bilen inte haft airbag så tycker iaf jag att dom ska skita i ratten. Trimning......jaja, det beror väl lite på hur mycket det är men lite grann är ju bara fränt kan man tycka. Till din oro.....vänta och se nästa vecka, men jag tror, jag säger tror att det kan vara tomt hot och en portion skrämsel.

Lycka till!!!

/Benny

Nä man får väl hoppas på det hmm

Sen är frågan, har man slutat skriva på för böter? Han frågade nämligen om jag godkände bötern men jag signerade inget. Allt han sa att det är ett nytt system nu så bötern kommer på posten. Fattar nada.. Mao inte signerat ett smack. Han skrev ned mobil nr samt personnr i sin lilla bok och det var allt. Samt att han fotade däcken och det andra då. Ingen bild på körkortet odyl.

Polisen har efter telekontakt ingen personal på plats idag som kan svara på bot frågor..

Skriv gärna i denna tråd hur det går.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Vettemannen skrev:
En 945:a kan väl inte vara helbilsgodkänd tror jag. Om bromsarna är uppgradera eller inte tycker jag dom ska skita i men uppgraderade bromsar är ju bra eller hur!! Stolarna har jag ingen aning om men om bilen inte haft airbag så tycker iaf jag att dom ska skita i ratten. Trimning......jaja, det beror väl lite på hur mycket det är men lite grann är ju bara fränt kan man tycka. Till din oro.....vänta och se nästa vecka, men jag tror, jag säger tror att det kan vara tomt hot och en portion skrämsel.

Lycka till!!!

/Benny

Jodå -97 och -98 och kanske även -96 är helbilsgodkända.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
nixon89 klabbarpan
15 maj 2015 · 3 041 Inlägg

Min är uttagen 93 hmm

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2015 · 14 042 Inlägg

DiwraZ skrev:

Vettemannen skrev:
En 945:a kan väl inte vara helbilsgodkänd tror jag. Om bromsarna är uppgradera eller inte tycker jag dom ska skita i men uppgraderade bromsar är ju bra eller hur!! Stolarna har jag ingen aning om men om bilen inte haft airbag så tycker iaf jag att dom ska skita i ratten. Trimning......jaja, det beror väl lite på hur mycket det är men lite grann är ju bara fränt kan man tycka. Till din oro.....vänta och se nästa vecka, men jag tror, jag säger tror att det kan vara tomt hot och en portion skrämsel.

Lycka till!!!

/Benny

Jodå -97 och -98 och kanske även -96 är helbilsgodkända.

Ofan, det trodde jag inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Vettemannen skrev:

DiwraZ skrev:

Vettemannen skrev:
En 945:a kan väl inte vara helbilsgodkänd tror jag. Om bromsarna är uppgradera eller inte tycker jag dom ska skita i men uppgraderade bromsar är ju bra eller hur!! Stolarna har jag ingen aning om men om bilen inte haft airbag så tycker iaf jag att dom ska skita i ratten. Trimning......jaja, det beror väl lite på hur mycket det är men lite grann är ju bara fränt kan man tycka. Till din oro.....vänta och se nästa vecka, men jag tror, jag säger tror att det kan vara tomt hot och en portion skrämsel.

Lycka till!!!

/Benny

Jodå -97 och -98 och kanske även -96 är helbilsgodkända.

Ofan, det trodde jag inte.

/Benny

Hehe det är moderna vagnar vi pratar om...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2015 · 14 042 Inlägg

DiwraZ skrev:

Vettemannen skrev:

DiwraZ skrev:

Jodå -97 och -98 och kanske även -96 är helbilsgodkända.

Ofan, det trodde jag inte.

/Benny

Hehe det är moderna vagnar vi pratar om...

Joo, det är väl så! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
xXSammy
15 maj 2015 · 6 569 Inlägg

DiwraZ skrev:

Vettemannen skrev:

DiwraZ skrev:

Jodå -97 och -98 och kanske även -96 är helbilsgodkända.

Ofan, det trodde jag inte.

/Benny

Hehe det är moderna vagnar vi pratar om...

Lätt att kolla, bara gå in på transportstyrelsen och sök på reg-numret.

Alfan:
Typgodkännandenummer: e3*2001/116*0212*18

Volvo 343 Variomatic, 83a:
Typgodkännandenummer:

De/Dem
Caffe
15 maj 2015 · 1 436 Inlägg

En bekant åke lite brett vilket inte konstaplarna gillade. Han förnekade och menade att det bara var nysnö som yrde upp.
Efter ett tag ringde någon åklagare (?) och fråga om han erkände till polisernas bild av händelsen, han nekade.
Senare las fallet ner.

Misstänker att du kommer få något liknande samtal och att det var vad de bubbla om.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
nixon89 klabbarpan
15 maj 2015 · 3 041 Inlägg

Malheus skrev:

DiwraZ skrev:

Vettemannen skrev:
Ofan, det trodde jag inte.

/Benny

Hehe det är moderna vagnar vi pratar om...

Lätt att kolla, bara gå in på transportstyrelsen och sök på reg-numret.

Alfan:
Typgodkännandenummer: e3*2001/116*0212*18

Volvo 343 Variomatic, 83a:
Typgodkännandenummer:

Har inget typ nr på den, antar att den ej är klassad som helbilsgodkänd?

Tagen i bruk 93, dock har min andra som är 97 typ nr så den är ju en annan historia.

Senast redigerat av nixon89 (15 maj 2015)

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
xXSammy
15 maj 2015 · 6 569 Inlägg

Korrekt smile

De/Dem
Lasse62
15 maj 2015 · 292 Inlägg

Enligt Polisens hemsida:

Böterna skrivs ofta ut direkt på plats och godkänns sedan genom att den som fått dem skriver under. Ett godkänt (underskrivet) föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom. Föreläggande av ordningsbot betalas in till polisen.

Har du inte skrivit under finns det inget bevis på att du godkänt föreläggandet.

Vad gäller det andra så kommer knappast bilinspektören på hembesök, bilen behöver ju inte vara i samma skick som när du blev stoppad då, däremot kan du givetvis bli invinkad vid annat tillfälle och få ett föreläggande om reg besiktning, då är det bara att plocka bort det mest extrema och åka in med bilen

Blackster
15 maj 2015 · 11 Inlägg

Hittade detta från någon annan tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233005

1 § Kontroll om ett fordon är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik får ske genom de kontrollformer som i sina huvuddrag anges i detta kapitel.


Typgodkännande

2 § Ett typgodkännande meddelas för en typ av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet som uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. Typgodkännande kan ske i enlighet med EG-direktiv på området (EG-typgodkännande), i enlighet med överenskommelser upprättade inom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (ECE- typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande.
Bestämmelser om typgodkännande i fråga om avgasrening finns i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen.
3 § Den myndighet som regeringen utser är godkännandemyndighet.


4 § Den som har beviljats ett typgodkännande
1. ansvarar för att samtliga fordon, system, komponenter och separata tekniska enheter tillverkas i enlighet med typgodkännandet,
2. är skyldig att medverka till den kontroll som behövs med anledning av godkännandet, och
3. är skyldig att till godkännandemyndigheten utan ersättning lämna de upplysningar samt tillhandahålla de fordon, fordonsdelar, handlingar och den utrustning som behövs för kontrollen.
Godkännandemyndigheten har rätt till tillträde till en fabrik eller en annan anläggning och får där göra nödvändiga undersökningar.


5 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, system, komponenter eller separata tekniska enheter inte längre stämmer överens med den typ som den har godkänt, får myndigheten återkalla godkännandet.


Registreringsbesiktning

6 § Registreringsbesiktning sker av ett fordon för att
1. identifiera fordonet,
2. fastställa de uppgifter om fordonet som skall föras in i vägtrafikregistret, samt
3. kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.


Mopedbesiktning

7 § Mopedbesiktning sker av en moped för att fastställa att den är en moped klass II och för att kontrollera att den uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.


Lämplighetsbesiktning

8 § Lämplighetsbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon är lämpligt för den avsedda användningen.
Ett godkännande vid en lämplighetsbesiktning får återkallas, om fordonet inte längre är lämpligt för den avsedda användningen.


Kontrollbesiktning

9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd av körförbud eller föreläggande.


Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.


Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

valle22 Smidd i rostigt stål
17 maj 2015 · 933 Inlägg

Verkar som dagens poliser är jävligt duktiga på bilar och avgöra om det är original eller inte.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang