Köpråd - Golf VI 1,6 multifuel eller 1,4 tsi

danne8888
18 maj 2015 · 6 Inlägg

Hej

Jag och frugan ska köpa vår första bil och har fastnat för en Golf VI, årsmodell ca 10 med så få mil som möjligt på nacken. Vi kan ingenting om bilar och vill ha en problemfri bil som kräver så lite underhåll som möjligt. Vi kommer köra främst helger och semesterperioder och främst kortare sträckor så diesel går väl bort som jag förstått det. Vi har provat både 1,6 multifuel och 1,4 tsi och skulle verkligen föredra 1,4 tsi då det kändes som väldigt mycket mer att köra med, helst versionen med 160hk. Vi har dock läst väldigt mycket skit om 1,4 tsi-motorn, främst kopplat till problem med kamkedjan,

Vågar man köpa en 1,4 tsi eller måste vi välja den tråkiga 1,6 multifuel-motorn? Vad säger ni experter om vårt val?

-matte En Medlem
18 maj 2015 · 405 Inlägg

Har en 2011 Vw Golf 1.6 Multifuel (3.7k mil) . Inte så mycket att säga, den har kanske en lite "tråkig" karaktär enligt vissa, men å andra sidan har motorn en enklare design utan kamkedjor mm, vilket är en fördel om verkstaden måste besökas. Går förövrigt väldigt fint på miljöbränslet, även när det är minusgrader ute, utan några ryck eller sånt som man har hört talas om.

Vet inget mer om 1.4 tsi motorn mer än att man har hört något dåligt om "någon" tsi motor, exakt vilken vet jag inte. Annars är 1.6:an ett bra och pålitligt val. smile

Senast redigerat av -matte (18 maj 2015)

xXSammy
18 maj 2015 · 6 569 Inlägg

Om ni vill ha en problemfri bil men ändå överväger motorn som har sämst rykte? Njae, låt bli.
Vill ni verkligen ha den? Köp ändå och acceptera problem, ifall det blir några.. Behöver inte hända alla men risken finns.

De/Dem
danne8888
18 maj 2015 · 6 Inlägg

-matte skrev:
Har en 2011 Vw Golf 1.6 Multifuel (3.7k mil) . Inte så mycket att säga, den har kanske en lite "tråkig" karaktär enligt vissa, men å andra sidan har motorn en enklare design utan kamkedjor mm, vilket är en fördel om verkstaden måste besökas. Går förövrigt väldigt fint på miljöbränslet, även när det är minusgrader ute, utan några ryck eller sånt som man har hört talas om.

Vet inget mer om 1.4 tsi motorn mer än att man har hört något dåligt om "någon" tsi motor, exakt vilken vet jag inte. Annars är 1.6:an ett bra och pålitligt val. smile

Malheus skrev:
Om ni vill ha en problemfri bil men ändå överväger motorn som har sämst rykte? Njae, låt bli.
Vill ni verkligen ha den? Köp ändå och acceptera problem, ifall det blir några.. Behöver inte hända alla men risken finns.

Tack för era båda svar. Anledningen till att vi skulle vilja slippa multifuel-motorn är att jag testkört den och att den verkligen kändes tråkig att köra, ca 3200 varv i 110km/h kändes inte heller som någon jättehöjdare... Jag kanske är för kräsen för den prisnivå vi faktiskt tittar på? Finns det något annat liknande vettigt val i prisklassen ca 100 tkr, 3-5år gammal med ca 5 000mil med lite roligare men pålitlig motor?

Ingooo
18 maj 2015 · 167 Inlägg

Du kan ju visst en hel del om bilar. Håller med dig att en bil som varvar 3000 rpm vid 100 de e i regel inget kul att landsvägskörning i. Men kör ni mkt i stan o kortare turer så slitsamma på en bruksbil.. Mazda 3 är enligt mig en grymt snygg bil med sköna motorer. Kollat in dessa?

xXSammy
19 maj 2015 · 6 569 Inlägg

danne8888 skrev:
Tack för era båda svar. Anledningen till att vi skulle vilja slippa multifuel-motorn är att jag testkört den och att den verkligen kändes tråkig att köra, ca 3200 varv i 110km/h kändes inte heller som någon jättehöjdare... Jag kanske är för kräsen för den prisnivå vi faktiskt tittar på? Finns det något annat liknande vettigt val i prisklassen ca 100 tkr, 3-5år gammal med ca 5 000mil med lite roligare men pålitlig motor?

Vissa motorer behöver varvas mer för att optimera bränsleförbrukningen, luftmotstånden som blir i de högre hastigheterna kräver ju att motorn har lite vrid också. smile

Nu dyker dessa bilar inte upp så ofta, men motorn är tålig och har bättre rykte än 1.8 Flexifuel

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … amp;last=1

Kamremsbyte vid 16.000 mil/8år

De/Dem
danne8888
19 maj 2015 · 6 Inlägg

Hur är modellen VI GT 1.8 Wolfsburg Edition (5dr, 160hk)? Är den motorn mer pålitlig än 1,4 tsi?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang