Hybrid_
Forum- och sitemoderator
27 maj 2015
· 17 483 Inlägg
torsen skrev:
Det absolut bästa är att lägga pengarna på antennen och montera denna rätt samt göra SWR-mätning och justera sprötet så signalen blir optimal.
Spelar nästan ingen roll vilken CB-radio du köper.
De har samma uteffekt, 4 W.
Valet bör vara mellan en för fast montering, då du kan behöva en extern högtalare, eller en handhållen som kan monteras fast i bil men ändå är mobil med batteripack & antenn(Alan 42 Multi t ex).
Danita 1240 är en "slitvarg" som det sällan är fel på. Därför prisvärd.
Har du frågor kan du ställa dem i www.27mhz.se
Ett tips är att aldrig aldrig aldrig slå på CB´n och trycka in sändknappen om inte antennen är ansluten.
Mycket mycket stor risk att bränna slutsteget.
Jag tackar torsen! Du är säkert ute i skogen och kör och vet! Uppskattas!
Danita 1240 visar livstecken. Vågade starta den idag. Display lyser och allt verkar fungera som det ska. Antennen har kabelbrott. Har inte tryckt in sändarknappen på din inrådan. Tror nog jag satsar på en riktigt bra antenn istället, även om huvudenheten får bytas så har jag sprötet kvar... Tyvärr får jag erkänna att en magnetantenn är av nöden tvunget. Byte av bil är på gång. Ofta.
Jag ska gå ner i garaget och se om jag kan få -antennen- att visa lite Ohm. Vi har rätt mycket 27Mhz trafik härnere på västkusten. Man kan alltid lyssna om jag fattat dig rätt..? Tackar för länken.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!