Smörja fördelaren?

Raggarn84
12 juli 2015 · 387 Inlägg

Vet inte om denna fråga hör till bilel eller här.

Det finns ett lock på fördelaren som man kan öppna och smörja.
Någon som vet vad man ska smörja med? Går det med 5,56 eller ska det vara någon olja?

Detta är en Dodge Kingsway med rak 6:a sidventilare från 1953.

Tacksam för svar smile

kgk
13 juli 2015 · 132 Inlägg

Dutta i motorolja ur en oljekanna lite då och då.
Det ska nog göras vid tillsyn / service som var rätt
ofta på den tiden.

Raggarn84
13 juli 2015 · 387 Inlägg

Okej tack



kgk skrev:
Dutta i motorolja ur en oljekanna lite då och då.
Det ska nog göras vid tillsyn / service som var rätt
ofta på den tiden.

Kvartz
13 juli 2015 · 33 Inlägg

kgk skrev:
Dutta i motorolja ur en oljekanna lite då och då.
Det ska nog göras vid tillsyn / service som var rätt
ofta på den tiden.

Haha, ja det var den tiden då det fanns en bilmeck i varje gatuhörn big_smile

Raggarn84
13 juli 2015 · 387 Inlägg

När jag ändå har tråd uppe om Dodge Kingsway -53 med rak 6:a.

Någon som vet vilken motorolja det ska vara i dom?
i instruktionsboken för Dodge -53 står det:

Oljerekommendation:
Över 0 grader : SAE 30             Under -23 grader  SAE 5W
Över -12 grader SAE 20W          Över -23 grader SAE 10W

Här hemma är det ju oftast över 0 grader, men SAE 30 får jag bara fram att det är motorolja för gräsklippare.

valle22 Smidd i rostigt stål
13 juli 2015 · 933 Inlägg

Castrol har en typ för äldre typer av motorer som kallas Classic 20W-50. Har den i min Opel Manta A och funkar perfekt, dock skall man inte ha den under vintertid men jag gissar den inte går under vintertid wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Raggarn84
13 juli 2015 · 387 Inlägg

Jag har den bara under sommaren.
Men folk på en FB sida rekommenderade vanlig mineral 15-40 olja.
Läste även på usabil.nu så var det en från Statoil som sa att det duger bra till gamla bilar från 50-70 talet.


valle22 skrev:
Castrol har en typ för äldre typer av motorer som kallas Classic 20W-50. Har den i min Opel Manta A och funkar perfekt, dock skall man inte ha den under vintertid men jag gissar den inte går under vintertid wink

valle22 Smidd i rostigt stål
13 juli 2015 · 933 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Jag har den bara under sommaren.
Men folk på en FB sida rekommenderade vanlig mineral 15-40 olja.
Läste även på usabil.nu så var det en från Statoil som sa att det duger bra till gamla bilar från 50-70 talet.


valle22 skrev:
Castrol har en typ för äldre typer av motorer som kallas Classic 20W-50. Har den i min Opel Manta A och funkar perfekt, dock skall man inte ha den under vintertid men jag gissar den inte går under vintertid wink

den funkar också lika bra. Oftast har den 20w-50 en högre zink tillsats men det skall inte påverka din motor mer eller mindre

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Raggarn84
13 juli 2015 · 387 Inlägg

valle22 skrev:

Raggarn84 skrev:
Jag har den bara under sommaren.
Men folk på en FB sida rekommenderade vanlig mineral 15-40 olja.
Läste även på usabil.nu så var det en från Statoil som sa att det duger bra till gamla bilar från 50-70 talet.


valle22 skrev:
Castrol har en typ för äldre typer av motorer som kallas Classic 20W-50. Har den i min Opel Manta A och funkar perfekt, dock skall man inte ha den under vintertid men jag gissar den inte går under vintertid wink

den funkar också lika bra. Oftast har den 20w-50 en högre zink tillsats men det skall inte påverka din motor mer eller mindre

Det gjorde gott att byta, oljan var kolsvart..

Imorgon ska jag byta växellådsoljan med tänkte jag.. men vet inte riktigt vad jag ska ha för olja..

Funderar på om det funkar med Transmissionsolja Sae 80/90 tro..

torsen
14 juli 2015 · 7 238 Inlägg

Om det är en manuell så bör du ha 80/W90.
Är det en automat så ska du ha MOPAR ATF.

spillolja
14 juli 2015 · 4 026 Inlägg

På halvmoderna bilar fram till 80 talet brukar det finnas en liten dyna under rotorn, bara att droppa några motorolja på denna

växellådan:  80w-90 kan fungera men använd inte olja med högre klassning än API-GL4 särskilt om vx-lådan är synkroniserad, en < Api-GL3 olja ska evt. övervägas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Raggarn84
15 juli 2015 · 387 Inlägg

spillolja skrev:
På halvmoderna bilar fram till 80 talet brukar det finnas en liten dyna under rotorn, bara att droppa några motorolja på denna

växellådan:  80w-90 kan fungera men använd inte olja med högre klassning än API-GL4 särskilt om vx-lådan är synkroniserad, en < Api-GL3 olja ska evt. övervägas

Det fanns ingen dyna under min rotor. Men jag duttade i lite motorolja i den lilla fjädrande locket som sitter på själva fördelaraxeln.

Växellådsolja blev 80w/90. Jag skrev upp SAE 90 EP och frågade om de hade något liknande.
GL-5 SAE 80W/90 gav han mig, den är typ den du vill ha, sa han och det var en EP-olja..

spillolja
15 juli 2015 · 4 026 Inlägg

En Api-gl5 olja kan göra att synkringarna som är gjord av en sk. gulmetall blir hala och det kan upplevas att det blir svårväxlat
Api-Gl4 har samma tillsatser som en Api-Gl5 men i mindre koncentration som inte påverkar synkringarna
båda är sk. EP oljor

i en bakaxelväxel går det utmärkt med en Api-GL5 olja
Api-GL1-3 olja är snarlik vanlig motorolja

sen finns oljor som uppfyller såväl Api-Gl4 och Gl5 ien och samma förpackning

Senast redigerat av spillolja (15 juli 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Raggarn84
15 juli 2015 · 387 Inlägg

spillolja skrev:
En Api-gl5 olja kan göra att synkringarna som är gjord av en sk. gulmetall blir hala och det kan upplevas att det blir svårväxlat
Api-Gl4 har samma tillsatser som en Api-Gl5 men i mindre koncentration som inte påverkar synkringarna
båda är sk. EP oljor

i en bakaxelväxel går det utmärkt med en Api-GL5 olja
Api-GL1-3 olja är snarlik vanlig motorolja

sen finns oljor som uppfyller såväl Api-Gl4 och Gl5 ien och samma förpackning

Okej, det får gå nu under sommaren. Till hösten ska jag eventuellt plocka ner växellådan, den har börjat rasla lite på 1an efter jag gjorde en pinsam sak. Glömde att jag inte hade koppling i och försökte lägga i ettan (jäkla pinsamt)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang