Renovera startmotor

HakanH
16 juli 2015 · 39 Inlägg

Har en Volvo V70 I -98 med startmotorproblem (BOSCH). Ibland startar bilen inte alls, startmotorn går inte runt. Men knackar man på den går den igång utan problem. Vilket fel tyder det på? Jag har plockat isär den och tänkte renovera den. Men vilka delar behöver jag byta? Kolen? Eller är det solenoiden det är fel på? Räcker det med att göra rent och smörja upp den lite? Eller är det lika bra att ge upp och köpa en ny? I så fall, vad är bäst: begagnat eller icke original för ca 1000 kr?

Tacksam för alla tips.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juli 2015 · 14 077 Inlägg

HakanH skrev:
Har en Volvo V70 I -98 med startmotorproblem (BOSCH). Ibland startar bilen inte alls, startmotorn går inte runt. Men knackar man på den går den igång utan problem. Vilket fel tyder det på? Jag har plockat isär den och tänkte renovera den. Men vilka delar behöver jag byta? Kolen? Eller är det solenoiden det är fel på? Räcker det med att göra rent och smörja upp den lite? Eller är det lika bra att ge upp och köpa en ny? I så fall, vad är bäst: begagnat eller icke original för ca 1000 kr?

Tacksam för alla tips.

Om du har plockat i sär den så är du nog så pass duktig att du förstår om kolen är slut. Det kan vara kolen. Ska du köpa startmotor så tycker jag att du ska köpa ny. En begagnad kan hålla 10 år eller bara en månad, det är lotteri med begagnad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
HakanH
16 juli 2015 · 39 Inlägg

Vettemannen skrev:

HakanH skrev:
Har en Volvo V70 I -98 med startmotorproblem (BOSCH). Ibland startar bilen inte alls, startmotorn går inte runt. Men knackar man på den går den igång utan problem. Vilket fel tyder det på? Jag har plockat isär den och tänkte renovera den. Men vilka delar behöver jag byta? Kolen? Eller är det solenoiden det är fel på? Räcker det med att göra rent och smörja upp den lite? Eller är det lika bra att ge upp och köpa en ny? I så fall, vad är bäst: begagnat eller icke original för ca 1000 kr?

Tacksam för alla tips.

Om du har plockat i sär den så är du nog så pass duktig att du förstår om kolen är slut. Det kan vara kolen. Ska du köpa startmotor så tycker jag att du ska köpa ny. En begagnad kan hålla 10 år eller bara en månad, det är lotteri med begagnad.

/Benny

Jag är osäker på om det är kolen. De är ungefär lika långa som "hållarna" de sitter i, dvs när man trycker in dem sticker inget ut. Men fjädern kanske är trött så att den inte orkar trycka tillräckligt hårt mot den roterande cylindern. Ankaret, tror jag den heter. Har också hört nånstans att nånting i solenoiden kan kärva, men vet inte riktigt hur den funkar och om det kan vara det som släpper om man knackar på startmotorn.

Magnum1965
16 juli 2015 · 217 Inlägg

Min erfarenhet av det problem du beskriver, är att det är just solenoiden som spökar.

Om det lönar sig att byta bara den, det beror ju på vilket pris du får den för. Köper du på nätet borde den väl gå att hitta billig. Fast, det beror ju också på hur bråttom det är.

Ligger kolen ann mot ankaret, så ska det inte vara något problem. Man kan byta kolbrygga också när man ändå har det isär, det kan inte vara så dyrt det heller. Kolla artnr på prylarna och sök på nätet. Borde gå att hitta.

Byter du lager också så har du helt plötsligt renoverat hela starten :-)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
HakanH
17 juli 2015 · 39 Inlägg

Tack för svar. Det är nog solenoiden. Jag kommer nog inte orka byta lagren också och eftersom de verkade vara rätt slitna får det bli en färdigrenoverad.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juli 2015 · 14 077 Inlägg

HakanH skrev:
Tack för svar. Det är nog solenoiden. Jag kommer nog inte orka byta lagren också och eftersom de verkade vara rätt slitna får det bli en färdigrenoverad.

Ingen dum tanke alls!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang