Ferrita "Sportsystem" - TDi

Ghost RS Skoda Addict
29 juni 2005 · 167 Inlägg

Hej alla glada...smile

Nu har jag äntligen beställt ett "sportsystem", från katalysatorn och bakåt...

Det som är beställt skall byggas direkt på min Skoda Fabia RS, hos Ferrita, vid fabriken i Köping, framåt höstkanten...

Det som är beställt är ett 3" system..som mynnar ut i 2 x 3" polerade slutrör..med rullad och snadkapad kant...

Nu har jag två frågor:

1) Hur är det med "mottryck" på en TDi-bil?? Är det någon fara att något går sönder....p.g.a. att "systemet" blir för grovt...därgenom inte ger tillräckligt "mottryck"..eller funkar det inte så på en Diesel???

2) Ljudkomforten vid längre resor....säg 3-4 timmar i konstanta 110km/h - 140km/h?! Funkar det bra...eller kommer det att bli väldigt ansträngande??!!

Känner att jag är tvungen att "ventilera" detta...då jag fått väldigt motstridiga uppgifter på fråga 1....olika folk säger olika saker....och frågan är..vem lyssnar man på..wink

Så, om det är någon som har kunskap om detta...så kan Ni gärna svara på detta "inlägg"...eller kanske är det rent utav någon som har låtit bygga ett sportsystem från Ferrita på sin TDi..och kan dela med sig utav synpunkter/tips/råd..big_smile

Som det känns nu..så kommer det att bli en "chansning" på ett 3" sportsystem...men, det handlar ju om en del pengar...så jag skulle gärna ta del utav någons kunskap...så skulle det kännas bättre...

Tacksam för svar!!! smile

Senast redigerat av Ghost RS (29 juni 2005)

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)
Ghost RS Skoda Addict
30 juni 2005 · 167 Inlägg

66 personer som har läst detta...

Någon som kan hjälpa mig med att svara på någon utav mina frågor??!! wink

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)
kIM0h
30 juni 2005 · 126 Inlägg

Är själv väldigt dåligt insatt i diesel motorer.. men ferrita borde ju ha ganska så bra koll på det där du undrar över, hade det varit skadligt för din motor så hade de nog sagt ifrån att bygga dig ett sportsystem. Och så kan du ju alltid höra efter hos din lokala skoda verkstad och se vad dom har att säga.

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
Germax
1 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Det där med hur motorn kommer gå är jättesvårt att säga.
Man kan i de flesta fall inte säga att en bil går skit med för lite mottryck, för det ända man gör på en 4 takts motor är att man ändrar effekten i varvregistret. I regel är dte ju så att mkt mottryck ger en stark bil på lågvarv och lite mottryck ger effekt på höga varv.

Det där med ljudnivån är oxå svårt att säga, men jag kan lova att dte kommer låta mer! Givetvis beroende på hur många ljuddämpare du har mnen även hur din bil är byggd. I vissa karosser sprider sig ljudet massor.

Bara att hålla tummarna skulle jag tro!

Mr.TDI ´76
1 juli 2005 · 82 Inlägg

Har låtit Ferrita bygga ihop ett system på min Bora TDI, Jag har dock bytt ut ända från turbon med ett 3" främre rör, race kat, därefter 2,5" med ett 4" utblås. Har ingen dämpare alls!

På fråga ett kan jag bara säga att bilen går bättre än med originalsystem.

På fråga två, visst blir det mer ljud , men inte mycket mer under konstant fart, bara mera när du accelererar hårdare t ex vid omkörningar då kan det bli lite väl mycket ljud. Men direkt störande tycker jag inte att det är.
Har kört bilen till Danmark och tillbaks , (från Stockholm) och det fungerade helt OK!

Ghost RS Skoda Addict
1 juli 2005 · 167 Inlägg

Perfekt....smile

Tack så mycket!!!

Precis vad jag var ute efter...Det kan evtuellt bli ett system ända från
turbon för mig med....skall fundera på det till slutet utav Juli hade jag tänkt...skall jag vara helt ärlig...så lutar det åt det just nu...wink

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang