Jappanare!

WRXSTI-Marcus
2 augusti 2015 · 170 Inlägg

Hejas det är så att jag ska köpa lek bil men jag har lite beslutsångest :p skulle vilja höra lite från er som äger/äkt en ev följande. Nissan skyline r33 r32, Mazda rx7 och supra för å nackdelar med bilarna vad man ska passa sig för å liknade smile hade täkt en budget på ca 100 tusen som max

_Thor_
2 augusti 2015 · 512 Inlägg

Du kör en 850 och ska lägga ut 100K på en lekbil? Troligt.

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2015 · 26 136 Inlägg

_Thor_ skrev:
Du kör en 850 och ska lägga ut 100K på en lekbil? Troligt.

Föga troligt, men inte helt omöjligt.
Har sett underligare fenomen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
_Thor_
2 augusti 2015 · 512 Inlägg

Mack skrev:

_Thor_ skrev:
Du kör en 850 och ska lägga ut 100K på en lekbil? Troligt.

Föga troligt, men inte helt omöjligt.
Har sett underligare fenomen.

Det roligaste med bilar för vissa är ju att låtsas köpa.

"underligare fenomen", nu får du berätta mer. (=

WRXSTI-Marcus
2 augusti 2015 · 170 Inlägg

Vist kör 850 men om man ser det så här sa jag alldrig när den ska inhandlad eller? Sen är det så att jag har nytt jobb på g så vill unna mig en av mina drömbilar.

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2015 · 26 136 Inlägg

_Thor_ skrev:

Mack skrev:

_Thor_ skrev:
Du kör en 850 och ska lägga ut 100K på en lekbil? Troligt.

Föga troligt, men inte helt omöjligt.
Har sett underligare fenomen.

Det roligaste med bilar för vissa är ju att låtsas köpa.

"underligare fenomen", nu får du berätta mer. (=

Ett av dom lite intressantare fenomenen är väl dom som kör en riktigt risig, på gränsen till fallfärdig vagn av redan bristande kvalitét från fabrik - inga märken nämnda inga glömda - och släpar runt på splitt nya husvagnar/släpvagnar fulla med nya skotrar mm?
Eller tvärtom. Splitt nya fräscha bilar men med släpvagnar eller husvagnar som ser ut att komma från romartiden..

Men hursomhelst..detta var dock lite utanför ämnet..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
WRXSTI-Marcus
2 augusti 2015 · 170 Inlägg

Haha sant smile men som sakt utanför det jag undra över. Vill bara ha lite inblick i dom bilarna jag fråga om då jag alldrig har äkt en vassare jappanare eller ja min gammal micra på 75hk var en riktig raket det :p sen är ju en lite dyrare bil en riktig investering och man vill ju att skiten ska hålla mera en några mil smile så därför jag ville ha kött på bena inan man går å bara köper något som visar sig vara rena skiten....

Senast redigerat av macke-92 (2 augusti 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2015 · 26 136 Inlägg

macke-92 skrev:
Haha sant smile men som sakt utanför det jag undra över. Vill bara ha lite inblick i dom bilarna jag fråga om då jag alldrig har äkt en vassare jappanare eller ja min gammal micra på 75hk var en riktig raket det :p sen är ju en lite dyrare bil en riktig investering och man vill ju att skiten ska hålla mera en några mil smile så därför jag ville ha kött på bena inan man går å bara köper något som visar sig vara rena skiten....

Sen är ju frågan, ska du ha fordonet i fråga som till-och-från-arbetet-bil eller sommarbil eller..hur går tankarna där?
Beroende hur du väljer så är det ju mer eller lite mindre skruvande. Högpresterande motorer tenderar ju till att kräva lite mer service/åtgärder, även om många, som tex Suprans, brukar vara i det närmsta skottsäker.

Edit: Hade jag läst första inlägget liiite mer så hade jag också läst att det var en ren lekbil..

Senast redigerat av Mack (2 augusti 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
_Thor_
2 augusti 2015 · 512 Inlägg

macke-92 skrev:
Haha sant smile men som sakt utanför det jag undra över. Vill bara ha lite inblick i dom bilarna jag fråga om då jag alldrig har äkt en vassare jappanare eller ja min gammal micra på 75hk var en riktig raket det :p sen är ju en lite dyrare bil en riktig investering och man vill ju att skiten ska hålla mera en några mil smile så därför jag ville ha kött på bena inan man går å bara köper något som visar sig vara rena skiten....

Varför unnar du dig inte en rolig eller lyxig vardagsbil istället?

En ren lekbil kommer du ju att riskera skriva av helt varje gång du är ute och sladdar. Samt så är slitage på bilen en stor kostnad (bakdäck t.ex.), samt kan du ju lita på att förra ägaren körde skiten ur bilen. Du vet ju aldrig när du får en fet räkning för delar/rep.

WRXSTI-Marcus
2 augusti 2015 · 170 Inlägg

Jo lite skruva är det ju alltid smile men täckte mig ha den som en bil man kan ta till jobbet ibland men oftast kunna glida runt en fin sommarkväll på stan och bilträffar

WRXSTI-Marcus
3 augusti 2015 · 170 Inlägg

_Thor_ skrev:

macke-92 skrev:
Haha sant smile men som sakt utanför det jag undra över. Vill bara ha lite inblick i dom bilarna jag fråga om då jag alldrig har äkt en vassare jappanare eller ja min gammal micra på 75hk var en riktig raket det :p sen är ju en lite dyrare bil en riktig investering och man vill ju att skiten ska hålla mera en några mil smile så därför jag ville ha kött på bena inan man går å bara köper något som visar sig vara rena skiten....

Varför unnar du dig inte en rolig eller lyxig vardagsbil istället?

En ren lekbil kommer du ju att riskera skriva av helt varje gång du är ute och sladdar. Samt så är slitage på bilen en stor kostnad (bakdäck t.ex.), samt kan du ju lita på att förra ägaren körde skiten ur bilen. Du vet ju aldrig när du får en fet räkning för delar/rep.

Okej vist men vad hade du täckt för rolig vardagsbil då? Har funderat på s4 å liknade men vet inte har en loppis som hadde en sån å den paja typ hela tiden och han kör inte allt för hårt. Sen har jag funderat på golf r32 med men vet inte något med jappanare som gör mig galen :p

erikbrq
3 augusti 2015 · 9 Inlägg

Till både thor och macke så vill jag bara tala om att som entusiast så spelar det väl ingen roll om man kör en rent fallfärdig bil till vardags om man gör det för att ha råd att finnansiera sitt största intresse? Det är en sak om man använder bilen som k** förlängare och endast vill visa den för andra annat om man äger den för sitt eget nöje. Samma sak med ny skoter efter en gammal bil..... Vill man lägga alla slantar på det man tycker är roligt får man prioritera bort vissa saker. Så ge upp det där snacket och tala om vilken japs sportbil som är bäst nu.

Wicca
3 augusti 2015 · 886 Inlägg

_Thor_ skrev:
Du kör en 850 och ska lägga ut 100K på en lekbil? Troligt.

Visst är det troligt! Jag gick från Polo -08 till Civic -91 till 5-serie -05 till S2000 -01 och har nu en civic -94 som bruksbil(inom loppet av två år). Vet många som kör tokfräscha entusiastbilar men bara har en skrutt som andrabil.



Hur som helst, japanare var det! Kör som sagt en Honda S2000. Grymt kul bil(som dock är till salu eftersom jag vill ha turbo eller V8 istället)! Umgås en hel del med folk som kör både Supra, Skyline, 200SX S13 och RX7.

RX7 verkar enligt mina kompisar vara den minst vettiga bilen, mycket krångel, dyra delar och så vidare.

Supra är enligt mig överprisade för vad man egentligen får. Ska du ha en manuell turbo som är vänsterstyrd så kostar den uppåt 200 tusen. En högerstyrd automatare utan turbo får du för 60-70 tusen.

Nu var det dock snack om bästa japs-bilen.
Det jag är mest sugen på nu när jag ska byta är en Nissan 200SX S14 eller en Skyline. Båda kan man hitta mellan 50-100 tusen i lite olika skick och trim/styling-grad. Skyline är dock bara högerstyrda så vill du ha vänsterstyrt är det enligt mig 200SX som gäller. Går att trimma hyfsat bra och är enligt mig enkla att få snygga.

Kan du dock tänka dig att köra en lätt liten cabbe istället så tycker jag faktiskt att du ska kolla på S2000. Grymt kul i kurvorna och 240 naturliga hästar flyttar rätt bra på en så liten bil. Min får du inte för 100 tusen men det finns några i den klassen. Också modernare konstruktion(med cirka 10 år) än övriga och du får Hondas erkänt goda kvalitet på köpet.

Lycka till och så ses vi kanske på nån japsträff framöver. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Woopiloop . . .
3 augusti 2015 · 82 Inlägg

Hahaha, helt seriöst, varför ska man inte kunna köpa en dyrare "lek/finbil" bara för man har en helt OK vardagsbil??
Sjukaste jag hört på länge..

Kör med min V70- 99 till vardags och använder min Evo8 till att glida med och det har fan ta mig funkat i över 5 år!

Men iallafall hittar du nog en bra Skyline för de pengarna. Leta upp en du tycker är bra och kör dit och prova den så kan du bilda dig en egen uppfattning, ägaren kan säkert berätta vad han har gillat med bilen osv..

Finns nog inte många av de bilarna som inte är hårt körda, men det behöver inte betyda att de håller sämre än en som är helt original allt kan gå itu oavsett man vill eller inte. Använd inte alla pengarna på inköp ha en bra kassa så du kan laga den ifall den går itu. Ett bra tips är att du bör kunna skruva bil själv.

Mazda 3 (2007)
Scoore
3 augusti 2015 · 829 Inlägg

Dummaste jag hört. "Du kör en 850 och ska lägga ut 100K på en lekbil? Troligt."

Mazda Rx7:
Wankel. Det finns en stor nackdel med motorn och det är dessa APEX tätningar. De drar mycket soppa. Har du vakuumläcka kan de bli drygt att hitta då de finns hur mycket vakuumslangar som helst. Mer kan jag nog inte säga då jag inte ägt en sån.

Skyline R32:
Sjukt snygga bilar. Riktigt roliga bilar,men finns nackdelar.
Rb20 är ingen speciellt vass motor. 2liters sexa,så du kan ju jämföra det med en 2 liters m50 fast denna har turbo.
Lite klumpiga bilar,försäkringen är inte gratis,de dricker en del soppa.

Skyline R33. Mycket bättre chassi än r32,större bromsar,större motor.
Rb25 är en riktigt fin motor egentligen,men lider av ringland som gärna spricker. Då tappar du kompression och motorn måste renoveras.
Rb25 är en större ca18 i stora drag,dock var jag aldrig rädd för vevlagerras på min. Även utan oljekylare och myyyycket varva. Även dessa drar en del soppa,och väger en del.
Försäkringen är inte gratis.

Ha i åtanke ägandet av bilen så du verkligen räknas in soppakostnader och försäkringar.

Jag saknar mest min r32 i jämförelse med r33an. Den var så mycket roligare att titta på. Den hade dock rb25 konverterats och byggde på motorn lite i min ägo.

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
Seth
3 augusti 2015 · 3 354 Inlägg

_Thor_ skrev:
Du kör en 850 och ska lägga ut 100K på en lekbil? Troligt.

Jag körde en volvo 240 ock köpte hus för ca en halv mille. Lät det lika troligt. Så vad man kör för bil är inte alltid mått på vad en vill lägga på saker

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 augusti 2015 · 14 041 Inlägg

Jag tycker inte det spelar någon roll hur man resonerar. Det som är rätt för en blir fel för en annan. Jag gillar också att ha en fräsch sommarbil och åker gärna en mindre fin bil året runt men det är jag det. Corvetten kostade närmare 100000 när jag köpte den och Volvo 760 som visserligen är avställd nu kostade ung. samtidigt 13000. Köpte nu en V70 -99 för 18000 nu men jag känner att det är rätt för mig. Rätt ska vara rätt och jag har ju en förmånsbil också men den är ju inte skriven på mig. Jag har inte samma tankar som _Thor_ om en lyxig vardagsbil men det är ju upp till alla att välja och inget är ju fel.

Lite tankar av mig!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
race Race For Fun!
3 augusti 2015 · 379 Inlägg

Jag har ägt både 200sx, supra mkiv, evo 8 osv. Men min Nissan 350Z jag äger idag är fasen så mycket mer bil för pengarna plus att den går som ett skållat troll..!
Den ligger runt din prisklass så jag tycker att du ska ta dig en titt på den smile
Annars är det bara ut och provköra, provköra och provköra allt.

Lycka till!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 17 466 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 84&p=1

Kunde inte låta bli... Ursäkta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
WRXSTI-Marcus
3 augusti 2015 · 170 Inlägg

Som en del här skriver så får man ju "offra" andra saker för att ha råd med sinna intressen! Vad spelar det för roll vad man har för bil till jobbet det är ju en a-b bil? Det är ju i te direkt billigt att trimma en Volvo 740 heller eller hur men endå gör folk det för dom har det intreset eller har jag missat något där? För mig gör det inget om man måste sitta på "fel" sida å köra då jag endå gör det varje natt på jobbet :p....

Nu till ämnet jag ville bara ha reda på vad man ska lyssna efter och lysa lite extra med ficklampan när man är och tittat på bilen som någon sa så kunde man få vakum problem med rx7:an det är såna saker jag var ute efter att få veta smile jag skulle lätt kuna tänka mig allihopa men ja man har ju inte direkt vunnit på lotto så får nöja mig med en av dom :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang