3122
Sök

B5234T i Volvo C70-01 (Passar det?)

154 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hej där. Jag funderar på att sätta i en B5234T i en Volvo C70 från 2001. Frågan är då om det passar rakt av, förutom elektronisk gasvajer i C70 som ska bytas ut. Är det samma motorfästen i båda karroserna?

Är det något annat jag bör tänka på?

Mvh Philip

Volvo 850 T5 -94

8 277 Inlägg
9 augusti 2015
#2
Det blir väl det övre motorfästet som ställer till det lite då dem är olika om motorn är från till exempel en 850. Annars bör allt passa rent fysiskt med fästena. I övrigt så blir det ju frågan hur du ska lösa mjukvaran om det suttit en annan sorts motor (t.ex 2,4T) där innan och hur du ska göra med kontakten till VVT.


154 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Det blir väl det övre motorfästet som ställer till det lite då dem är olika om motorn är från till exempel en 850. Annars bör allt passa rent fysiskt med fästena. I övrigt så blir det ju frågan hur du ska lösa mjukvaran om det suttit en annan sorts motor (t.ex 2,4T) där innan och hur du ska göra med kontakten till VVT.

Det är inte bara att byta ut hela köret då?

Volvo 850 T5 -94

8 277 Inlägg
10 augusti 2015
#4
Den enklaste lösningen på mjukvara är att hitta någon som antingen mappar om eller laddar i T5-mjukvara i styrboxen som sitter i bilen nu.


154 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Den enklaste lösningen på mjukvara är att hitta någon som antingen mappar om eller laddar i T5-mjukvara i styrboxen som sitter i bilen nu.

Okej, okej, hur påverkas chiptrimmet som min T5a har just nu?

Mvh

Volvo 850 T5 -94

8 277 Inlägg
11 augusti 2015
#6
MSph skrev:
Okej, okej, hur påverkas chiptrimmet som min T5a har just nu?

Lär göra en gissning här: du har en motor från en 850 och styrboxen i den är chipad. Den motorn tänker du flytta till en C70 2,4T med elektroniskt spjäll?

Det innebär egentligen bara att den chipade boxen du har idag OM min gissning stämmer inte kan användas och dessutom så lyder motorn styrboxen som sitter i den bil motorn ska monteras i. Chip och annat sedan tidigare påverkar inget.


154 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
MSph skrev:
Okej, okej, hur påverkas chiptrimmet som min T5a har just nu?

Lär göra en gissning här: du har en motor från en 850 och styrboxen i den är chipad. Den motorn tänker du flytta till en C70 2,4T med elektroniskt spjäll?

Det innebär egentligen bara att den chipade boxen du har idag OM min gissning stämmer inte kan användas och dessutom så lyder motorn styrboxen som sitter i den bil motorn ska monteras i. Chip och annat sedan tidigare påverkar inget.

Det var planen. Tanken var att byta ut det elektroniska gasspjället till det som jag har på min 850. Man kan inte bara byta ut rubbet då?

Volvo 850 T5 -94

8 277 Inlägg
12 augusti 2015
#8
MSph skrev:
Tanken var att byta ut det elektroniska gasspjället till det som jag har på min 850.

Mekaniskt spjäll är bara att glömma. Till att börja med så lär det elektroniska sitta inkopplat för att motorn ska starta. Det kan gå att starta ändå, men då kommer det sättas koder och motorn kommer vara var väldigt strypt. Och skulle den starta och man öppnar det mekaniska spjället så kommer det inte hända så mycket. Lägger den inte bara av så kommer den vara rejält strypt.

MSph skrev:
Man kan inte bara byta ut rubbet då?

Då lär du börja räkna med att byta ut h-e-l-a elsystemet i bilen, alternativt chansa på att det funkar med att köra en separat härva till motorn från en 850. Men i slutänden är det enda vettiga att byta mjukvara i styrboxen som idag finns i C70'n och köra med elektroniskt spjäll och försöka hitta någon lösning på VVT'n.


154 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
MSph skrev:
Tanken var att byta ut det elektroniska gasspjället till det som jag har på min 850.

Mekaniskt spjäll är bara att glömma. Till att börja med så lär det elektroniska sitta inkopplat för att motorn ska starta. Det kan gå att starta ändå, men då kommer det sättas koder och motorn kommer vara var väldigt strypt. Och skulle den starta och man öppnar det mekaniska spjället så kommer det inte hända så mycket. Lägger den inte bara av så kommer den vara rejält strypt.

MSph skrev:
Man kan inte bara byta ut rubbet då?

Då lär du börja räkna med att byta ut h-e-l-a elsystemet i bilen, alternativt chansa på att det funkar med att köra en separat härva till motorn från en 850. Men i slutänden är det enda vettiga att byta mjukvara i styrboxen som idag finns i C70'n och köra med elektroniskt spjäll och försöka hitta någon lösning på VVT'n.

Det här lät mer avancerat än vad jag någonsin hade kunnat ana.. tack för all hjälp!

Volvo 850 T5 -94


Sök