BMW M60B30 Motor

big_jake
11 augusti 2015 · 5 Inlägg

Hej, jag har äntligen köpt min drömbil från barndomen. Det är en BMW e32 730ia (V8). Jag har lite kunskap om bilar och kan fixa det mesta mekaniska själv. Jag har dock många frågor angående denna M60b30 motorn. Bilen har rullar över 30000 mil. Den är från 1993, undersidan av bilen har klarat sig bra, måste byta ut alla bussningar, stag, osv då jag vill ha bilen i bra skick. Min fråga är vilka är dom vanligaste problemen med denna motorn? Just nu går den fint och jämnt. Men den har höga mil och ett litet olje läckage från antingen lådan eller motorn, kan vara packboxen i mellan?  Den har gammal olja på undersidan av motor och låda men den är ren och fin under huven. Vill också fråga om någon har har en motor sprängning eller blueprints, jag har googlat men hittar inget bra förutom i tyska som jag inte förstår. Har hört från många att m60b30/b40 är en bra motor som håller länge. jag vill helst byta ut de vanliga delarna som brukar bekymra dessa motorer men vet inte var man ska börja leta fel (förutom olje-läckaget)

Tack för svar på förhand

/ Jakob

Renault Laguna "Blue Sky" (2001)
BMW E32 730il "TheScorpion" (1993)
Dannne11
14 augusti 2015 · 412 Inlägg

Köpte en E34 530 med m60b30 motorn! Är ju kamkedja så inga problem där. Tydligen har tändspolarna en tendens att ge upp om bilen står ett tag enligt han jag köpte den av . Sen har jag en del kontakt med bmw mekar lite här och där och något som man bör göra enligt om du vill hålla automat lådan och momentomvandlaren i bra skick är att byta olja i lådan var 5000 mil! Det gjorde han jag köpte bilen av och den gick hur fint som helst trots sina 50 000mil. (inte som en annan e34 535i automat jag köpte nyligen.. 19 000 mil och tvärslut låda!) Dock är det inte BARA att byta olja då man måste fylla på lite. avlufta. fylla på lite. avlufta.. en jävla massa upp och ner smile Även byta oljan i lamelldiffen kan vara bra.. Gjorde inte jag på min och så fort man pressade han lite så gav ju såklart lameller upp hmm

När det gäller sprängskisser! Gå in på http://www.realoem.com/ där finns allt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang