Vibrationer i bakvagnen, Volvo C70 -00

rodieki Tekniknörd
13 augusti 2015 · 92 Inlägg

Kör en Volvo C70 -00. Har satt Canisto fälgar på den som sig bör. Men den var lite naggade i kanten när jag köpte dem så jag lämnade i dem på fälgfirman för att de skulle se över dem och lacka om dem. Så de satte alla i svrven för att rikta lilla minsta fel. Sagt och gjort klara att monteras med nya continental däck. Förra fälgarna som satt på bilen var 16" Canisto fälgarna är 17" fälg. Bakvagnen vibrerarmed 17" Canisto fälgarna, hjulen har blivit balancerade av tre olika verkstäder och de säger att hjulen är det inget fel på. Jag har bytt stötdämparna för att vara säker på att det inte gör att det är det som gör att vibrerar. Det enda jag kan tänka mig är att det är hjullagerna som behöver bytas för att de kan också orsaka vibrationer. Några andra förslag?

zemet
13 augusti 2015 · 4 038 Inlägg

Eftersom det är Volvofälgar så borde det ju inte behövas men det kanske är någon specialgrej så det behövs centreringsringar?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Frosted
13 augusti 2015 · 1 878 Inlägg

1, Centrumringar som ovan nämnt
2, Länkarmsbussningar som är dåliga/spruckna

När senast var en fyrhjulsinställning gjord? - så inget står snett till i den.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
rodieki Tekniknörd
13 augusti 2015 · 92 Inlägg

Hjuliställning gjordes förra servicen, ingen skillnad före och efter det gjordes. Centrumringar säger ni, ja det var en tanke jag inte har tänkt. Tack och bock för tips. Länkarmsbussingar är också en ide, men de ser ok ut. Ska kolla hjulagerna ikväll så får vi se om de är kass.

Marlboroman
13 augusti 2015 · 8 233 Inlägg

Hur ser bromsarna bak ut? Är skivorna dåliga så får man vibrationer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rodieki Tekniknörd
14 augusti 2015 · 92 Inlägg

Skivorna är fina, så det ska inte vara något problem.

BeCe
14 augusti 2015 · 364 Inlägg

rodieki skrev:
Skivorna är fina, så det ska inte vara något problem.

Skivorna kan vara hur fina som hellst och i princip nya, men skivor kan slå sig ganska lätt om dem inte kyls ner ordentligt innan man parkerar bilen.

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
zemet
14 augusti 2015 · 4 038 Inlägg

Sätt på dina gamla fälgar igen så du helt 100 vet om det är fälgarna eller inte. Efter att du gjort det kan du ju börja med större undersökning och kolla hjullager osv.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
rodieki Tekniknörd
16 augusti 2015 · 92 Inlägg

Har provat med med 16" fälgarna som satt på förrut. Det vibrerar mindre då, men dock vibrationerna är kvar. Canistofälgarna som sitter på är volvofälgar så det ska inte behövas centrumriggar, jag provae att sätta på centreringsringar för att se om det hjälper. Kör lite test ikväll får se vad det är för resultat.

Senast redigerat av rodieki (16 augusti 2015)

jaka54
16 augusti 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Är det samma ET på bägge fälgarna?

rodieki Tekniknörd
17 augusti 2015 · 92 Inlägg

Provat med centrumringar och det är ingen skillnad. Försökt att utröna om lagerna är ok, och de verkar de vara. Inget glapp alls, och man kan inte heller känna något i fjädern när man snurrar på hjulet. Alla fälgarna har samma Offset. Set inte riktigt vad det ska ha med vibrationerna att göra? Jag har lämnat i båda hjulen idag för att utröna om det är däcken eller fälgarna som kan orsaka problemet.

Turbo_ride
17 augusti 2015 · 163 Inlägg

Vad kör du på för däck? Hade maxxis däck på min förut å fy va det vibrerade, gjorde oxå allt det där som ni skrivit men sen var det dags att byta däck så bytte till goodyear å vibrationerna försvann. Detta var visserligen på 18" fälgar men ändå.

Volvo C70 (1999)
rodieki Tekniknörd
20 augusti 2015 · 92 Inlägg

Det är Continental 5e Supersport. Idag fick jag bekräftat att däcken är det som är problemet. Strukturen i däcket har varit kass ifrån början. Så jag lämnade in dem för att få dem utbytta. Däcken är otroliga att åka på i regn det är som att åka på räls. Den dra inte upp väldigt lite vatten ifrån vägbanan. Får se det som att problemet är löst. Tack för alla tips. smile

rodieki Tekniknörd
7 september 2015 · 92 Inlägg

Däcken är nu tillbaka ifrån  Continental för test och det är inget fel på däcken eller fälgen. Så jag har nu bytt bromskivorna för att se om det är de som gör att det vibrerar. Men det gjorde det inte bättre än att bromsarna blev ännu bättre. Men det virbrerar fortfarande. Så nu har jag bytt stötdämpare och sockeln för stötdämparen och bromsskivor. Fälgen och däcken är som de ska. Då är det väl bara hjullagerna som kan kan vara kassa kan jag tycka.

Senast redigerat av rodieki (7 september 2015)

Frosted
8 september 2015 · 1 878 Inlägg

Om du hissar upp bilen med hjulen på, så bör du kunna känna om du vickar på fälgen om det är något hjullager.

Hjullagrena brukar låta om det är något fel på dem.

jag tror mer på dina länkarmsbussningar i detta steget.
Dessa syftar jag på
https://az768999.vo.msecnd.net/images/products/29/65430128/65430128_0.jpg

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
rodieki Tekniknörd
15 september 2015 · 92 Inlägg

Har haft bussningarna i åtanke, såsom skivorna. Ja det är enklare billigare att byta bussningarna än lagerna, och lagerna varken låter eller glappar.

rodieki Tekniknörd
29 oktober 2015 · 92 Inlägg

Ok, bussningarna i bakvagnen är ny ersatta med nya. Den en var kass så det behövdes ändå. Men det löste inte problemet. Så då är då måste det vara hjul lagerna som behöver bytas. Det kan inte vara något annat. Ja förståss. Det kan vara så att fälgfiirman vägrar att erkänna att de inte kan sitt jobb. Men det återstår att se. Hjul lager nästa alltså.

rodieki Tekniknörd
4 oktober 2016 · 92 Inlägg

Ja nu har jag även bytt hjul-lager men det vibrerar fortfarande. Nu kan jag inte komma på fler saker som det kan vara fel på.

rodieki Tekniknörd
29 oktober 2016 · 92 Inlägg

Ja, nu har Volvo också varit på och tittat på vad det kan vara. Men de vet inte heller. Felsökning fortsätter. Är nu ganska trött på att det vibrerar. Följande åtgärder är gjorda. Bakvangsbussningar bytta. Stötdämpare bytta. Bromskivor och hjullager bytta. Däcken har varit hos continental för test inget fel på däcken. efter att jag slitut dem har jag även satt på andra däck. Fortfarande vibrationer. Fyra olika däckverkstäder har tittat på bilen med sitt kunande och försökt hitta var vibrationerna kommer ifrån men gått bet. Dags att titta på framvagnen för att se om det kommer därifrån för att sedan fortplanta sig i resten ab bilen som att det känns att det kommer bakifrån. Fortsättnings följer.

Djo
29 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

kanske känns bakifrån men har du kollat över framvagnen ibland transplanterar sig vibrationer och oljud och lurar en.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang