Saab 9-3 1.9 TiD 2008 Vector Kombi Kompressor till ACn.

Saab9-3-Vector
13 augusti 2015 · 7 Inlägg

Hej,

Jag har problem med min AC. Verkstaden säger att jag skall byta kompressor för "något inne är förstört, kan vara elektronik". Fast ibland fungerar det och det kommer kalluft, alltså arbetar kompressorna.

Kan man på något sätt fixa detta själv ? Köpa en renoverad kompressor el ny är sjukt dyrt och jag är lagom sugen
att lägga mer deg i bilen då han redan har stått på verkstad tillräckligt i år...


Tacksam för svar och tips!

Saab9-3-Vector
13 augusti 2015 · 7 Inlägg

Tilläggas kan att kompressorn börjar fungera när jag stänger av helljus...konstigt.
Har ett nytt batteri i honom..

cyberk2
13 augusti 2015 · 214 Inlägg

Finns ingen elektronik i kompressorn förutom en spole som drar till sig kopplingen. Kollat hur öppen den är? Koppla på manometerställ och se vad som händer när den startar. Störtdyker den på lågsidan så är det köldmediebrist. Tänker på jordningsfel eller nått dylikt om det har med helljus att göra. Du kan ju lägga +12v direkt på kompressorn om du vill. Bygla relät om du vill provköra den en stund för att kolla om köldmediedelen funkar som den ska. Tjocka röret ska bli kallt och den tunna ska bli varm

jaka54
14 augusti 2015 · 5 881 Inlägg

Hej!
Om du vill ha ny kompressor så kolla på bildelaronline24.se till 2lit SAAB 9.3 eller kolla bildelsbasen för begagnade AC kompressorer.

http://www.bildelaronline24.se/search?k … ;car=17355

Saab9-3-Vector
15 augusti 2015 · 7 Inlägg

cyberk2 skrev:
Finns ingen elektronik i kompressorn förutom en spole som drar till sig kopplingen. Kollat hur öppen den är? Koppla på manometerställ och se vad som händer när den startar. Störtdyker den på lågsidan så är det köldmediebrist. Tänker på jordningsfel eller nått dylikt om det har med helljus att göra. Du kan ju lägga +12v direkt på kompressorn om du vill. Bygla relät om du vill provköra den en stund för att kolla om köldmediedelen funkar som den ska. Tjocka röret ska bli kallt och den tunna ska bli varm

Måste säga att det låter mkt intressant och att det finns en stor chans att detta är lösningen ! Jag tror helt enkelt inte på verkstaden!

Jag vet att den är fylld med gas så köldmediebrist är inte fallet. Däremot tror jag som du att det kan vara jordningsfel. Hur lägger man +12V direkt på kompressorn?

Tack för all hjälp !

cyberk2
15 augusti 2015 · 214 Inlägg

Du har ett acrelä. 2 stift är styrning. ett är +12v och det sista stiftet går till kompressor. ner med en kabel mellan +12v och stift till kompressor. finns schema på relät

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang