ÄNTLIGEN! Prisa Gud, pistongerna är här!
Några av de sista viktiga bitarna i det gigantiska ZL-1 pusslet har anlänt.....
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_5716_zpscx6yk5bk.jpg]()
De här kolvarna, #3947886, var alltså originalmonterade kolvar från GM och passade endast i Chevrolet 427 ZL-1 och L88-motorerna och är anpassade för open chamber topparna som jag beskrev i tidigare inlägg! Kolvarna ligger med ett kompressionsförhållande på 12.5 till 1 och är anpassade för stakarna med flytande kolvbultsbussning.
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/_571_zps6bhhcpli.jpg]()
Vi hittade dessa på en vanlig annons på eBay och enligt säljaren så är detta originalkolvar från en helt ny L88-motor i en Corvette från 1969 som endast kördes från återförsäljaren och till hemmet. En sträcka på endast 30 miles, c:a dvs 5 mil! Ägaren till Corvetten tog ut motorn direkt och byggde om den för att tävla i NHRA Stock eliminator klassen. Den blueprintades och fick nya och större kolvar så dessa hamnade i en kartong på en hylla. Tanken var att originalrenovera en 427 någon gång i framtiden men det blev aldrig av, som det ofta blir med projekt som aldrig tar fart......lite som Alfons Åberg... -Jag ska bara... :roll:
Nu kan ju hela denna historia vara en skröna för att få sälja men inget talar mot detta då kolvarna ser genuina och oförskämt fina ut!
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/_571%203_zpsps1593xh.jpg]()
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_5715_zpspojtkcbb.jpg]()
Tuschsiffrorna ovan anger vikten på varje kolv och som på dessa åtta ligger mellan 936-939 g.
Kolvarna skall sedan viktbalanseras mot alla andra rörliga delar i motorn som vevaxel, stakar med bultar, flexplatta, dämpare mm. Det blir en annan bit i pusslet! 8-)