Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
  • 165 Följare
  • 216 681 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 januari
hugger69
1 mars 2016 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Synd, lite av vitsen med snajdarkolvarna är kompet. Justera förtändningen digitalt?

Visst är det så men det måste funka praktiskt med....roll sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Djo
1 mars 2016 · 10 157 Inlägg

hugger69 skrev:

Djo skrev:
Inte funderat på e85 då ? smile

Nja, vill att den ska gå 98 eller 95....E85 är på väg bort och finns inte överallt längre!roll

Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hugger69
1 mars 2016 · 1 030 Inlägg

Djo skrev:
Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
M123
1 mars 2016 · 962 Inlägg

hugger69 skrev:

Djo skrev:
Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Ja dom visste förr hur man undvek ånglås. Blir riktig munkräka när man ser dom där gröna handtagen, svart ska det vara!! Sprit ska alkisar dricka och inte V8:or. 😆 Är äckligt egentligen vad med skräp det är i pumparna idag vidrig egentligen.

Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Backstream
2 mars 2016 · 168 Inlägg

M123 skrev:

hugger69 skrev:

Djo skrev:
Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Ja dom visste förr hur man undvek ånglås. Blir riktig munkräka när man ser dom där gröna handtagen, svart ska det vara!! Sprit ska alkisar dricka och inte V8:or. 😆 Är äckligt egentligen vad med skräp det är i pumparna idag vidrig egentligen.

Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Hur tänkte du där? Gröna handtagen är bensin och väljer du 98-oktan så är det ren bensin. Svarta handtagen är diesel.

M123
2 mars 2016 · 962 Inlägg

Backstream skrev:

M123 skrev:

hugger69 skrev:

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Ja dom visste förr hur man undvek ånglås. Blir riktig munkräka när man ser dom där gröna handtagen, svart ska det vara!! Sprit ska alkisar dricka och inte V8:or. 😆 Är äckligt egentligen vad med skräp det är i pumparna idag vidrig egentligen.

Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Hur tänkte du där? Gröna handtagen är bensin och väljer du 98-oktan så är det ren bensin. Svarta handtagen är diesel.

Jag tänker förr min herre/dam. Så innan man förstörde bensinen så var handtagen svarta som synden och bilarna gick som dom skulle. Hur tänker du själv? 😆

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
hugger69
2 mars 2016 · 1 030 Inlägg

M123 skrev:
Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Haha, nähädu! tongue
...planerna har förändrats lite så jag återkommer i ämnet...... wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Djo
2 mars 2016 · 10 157 Inlägg

hugger69 skrev:

Djo skrev:
Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Okej på så viss. Okej att dom skulle räkna annorlunda har jag inte hört förr dock intressant fakta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hugger69
2 mars 2016 · 1 030 Inlägg

Djo skrev:
Okej på så viss. Okej att dom skulle räkna annorlunda har jag inte hört förr dock intressant fakta.

Enligt Wiki:
Det finns två laboratorietestmetoder för att mäta ett bränsles oktantal. Dessa är Research Octane Number (RON) och Motor Octane Number (MON).
RON ger värden som passar bäst vid låga motorvarvtal och mild knackning medan MON passar bäst med höga motorvarvtal, höga temperaturer och dellast. RON ger högre värden än MON och skillnaden mellan dessa två kallas känslighet. (RON + MON)/2 kallas AKI AntiKnockIndex eller "AON Average Octane Number" (Pump Octane Number, PON).

För handelsbensin i Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA använder PON...
Deras 92 oktan motsvarar ungefär vår 98.

Verkar vara en djungel kring detta, blev du någe klokare av det svaret...?! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Djo
2 mars 2016 · 10 157 Inlägg

hugger69 skrev:

Djo skrev:
Okej på så viss. Okej att dom skulle räkna annorlunda har jag inte hört förr dock intressant fakta.

Enligt Wiki:
Det finns två laboratorietestmetoder för att mäta ett bränsles oktantal. Dessa är Research Octane Number (RON) och Motor Octane Number (MON).
RON ger värden som passar bäst vid låga motorvarvtal och mild knackning medan MON passar bäst med höga motorvarvtal, höga temperaturer och dellast. RON ger högre värden än MON och skillnaden mellan dessa två kallas känslighet. (RON + MON)/2 kallas AKI AntiKnockIndex eller "AON Average Octane Number" (Pump Octane Number, PON).

För handelsbensin i Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA använder PON...
Deras 92 oktan motsvarar ungefär vår 98.

Verkar vara en djungel kring detta, blev du någe klokare av det svaret...?! tongue

Förstår det med mätmetoderna och varför man får fram olika världen så tror jag har uppfattat det övergripande iallafall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
danjac
3 mars 2016 · 698 Inlägg

Men du som redan kan så mycket varför inte göra egen soppa wink

Senast redigerat av danjac (3 mars 2016)

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
3 mars 2016 · 1 030 Inlägg

danjac skrev:
Men du som redan kan så mycket varför inte göra egen soppa wink

Jag kan inte mycket...framför allt inte egen soppa! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
M123
3 mars 2016 · 962 Inlägg

hugger69 skrev:

M123 skrev:
Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Haha, nähädu! tongue
...planerna har förändrats lite så jag återkommer i ämnet...... wink

Haha smakar stroker lite av det där inlägget. 😆

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
hugger69
3 mars 2016 · 1 030 Inlägg

M123 skrev:

hugger69 skrev:

M123 skrev:
Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Haha, nähädu! tongue
...planerna har förändrats lite så jag återkommer i ämnet...... wink

Haha smakar stroker lite av det där inlägget. 😆

Hehe, du blir nog besviken för såna planer är det inte tal om! lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
M123
26 april 2016 · 962 Inlägg

Nå nu har det varit lite dött här i tråden va? wink Hur går det för dig, du håller väl på att bestycka nu va? big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
hugger69
26 april 2016 · 1 030 Inlägg

M123 skrev:
Nå nu har det varit lite dött här i tråden va? wink Hur går det för dig, du håller väl på att bestycka nu va? big_smile

Haha, nä du! big_smile
Har ju sagt att det inte kommer att gå fort......väntar på lite saker från det stora landet i väster! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
M123
26 april 2016 · 962 Inlägg

hugger69 skrev:

M123 skrev:
Nå nu har det varit lite dött här i tråden va? wink Hur går det för dig, du håller väl på att bestycka nu va? big_smile

Haha, nä du! big_smile
Har ju sagt att det inte kommer att gå fort......väntar på lite saker från det stora landet i väster! tongue

Haha okej. big_smile
Vad är det för grejs du har handlat då da? smile

Sen du har inte några härliga toppar liggandes och skräpar heller till en sb inte?
Ena av mina var lite trasig av sig! wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
hugger69
27 april 2016 · 1 030 Inlägg

M123 skrev:
Haha okej. big_smile
Vad är det för grejs du har handlat då da? smile

Sen du har inte några härliga toppar liggandes och skräpar heller till en sb inte?
Ena av mina var lite trasig av sig! wink

...den som väntar på nåt gott! wink
Nope, Inga toppar till CSB, däremot en hel motor när denna ZL-1 blir klar! lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
4 maj 2016 · 1 030 Inlägg

Jaha, då här hänt lite på sakletarfronten!
Har precis fått hem dessa delar från USA.

Först en rejält tung pjäs, spritt ny men i originalutförande. En svängningsdämpare för high performance motorer.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/s-l500_zpsajpit3li.jpg

En ny SFI-klassad flexplatta från Scat fick det bli för säkerhets skull med, så att man vet att den passar startmotorn för 168 tänder:

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/s-l1600_zpsdijwncbi.jpg

Dessa grejer kördes direkt till vår motorman som skall balansera och borra blocket. Vi inväntar lite mer saker innan vi kan börja balansera allt.

Veven har fått godkänt av samma motorborrare men vi måste gå upp i sista överdimension på lagren för att vara på den säkra sidan gällande toleranser. Veven är helt sprickfri och i mycket bra skick men kräver som sagt en liten slipning.

På återhörande när nästa levereans från Detstoralandetiväster kommer! wink

Senast redigerat av hugger69 (4 maj 2016)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
tommyhjortasen
8 maj 2016 · 1 049 Inlägg

trevligt att saker trillar in! Tryckplatta och lamell på kuggkransen, kanske blir svårt att fixera exaxt vid balansering.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang