Dags för en välbehövlig update, det har hänt mycket och planerna har ändrats till det bättre!
Kastade ur skurvburen, beställde hem rör från Finess.se, vart missnöjd med främre burens rör och specialbeställde nya med främre bockningen 11cm längre fram för att buren skulle bli så lik grupp a som möjligt.
Förstärkningsplattorna i karossen är inspirerade av prodrives sätt att bygga på den tiden, de är gjorda i 3mm plåt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d8de8ff94422d76f68c5591a3c05cc99.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-e809f78f533c4bafa33c8918ba18054f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-0a9fe6fc4502b610aeee38251aa5b69e.jpg]()
Bygga en bur när man inte gör det på fri hand utan försöker få det att likna en i detta fallet grupp a bur är extremt mycket jobb, bara få huvudbågen i rätt vinkel krävde massor av studerande av bilder på gamla fabriksbilar, studerade hål och pressveck i takbalkarna för att sedan mäta ut vart den skulle hamna, som synes är den vinklad framåt och det ska den vara.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-41026fc5a93485ee8d05079ecf5e2eb5.jpg]()
Samma visa med dörrkryssen, då jag ville få samma höjd i framkant och bakkant som på originalburen, och även få de skarvade rören i exakt linje med varandra vilket tog väldigt mycket finjusterande..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b9294a4d0528a1f3e57f7bd78cb2f809.jpg]()
Hål ut för rören till fjädertornen fram
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7a9632ed1621a878b16faaf1d8fdc298.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ea4d5815d2a03a3af8076661e0c147dd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-2f2772693534fa90c8ebafe9f0471b90.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-22a9a99e90c8dbd65b3097befadc9bdb.jpg]()
Hörnförstärkningar tillverkade av mig i 2mm plåt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-24d233ff262a2029b19950df4986dcac.jpg]()
Buren sänktes ner genom golvet i bakkant så att jag kunde svetsa runt alla rören
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-5c471a5565c6225b7dae97eac6816d85.jpg]()
2mm förstärkning över kardantunneln
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-3a69ec40f94e1e01922c8c5ee1582346.jpg]()
Jag har försökt kopiera grupp a buren så gott det går, största skillnaden är att jag har lagt till 2 extra rör i min som förbättrar säkerheten och vridstyvheten avsevärt, det är rören mellan fjädertornen bak och över kardantunneln.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-122679bbc852558b51f4ecc8962f0dca.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-04ee87afdfddc133fa36882035b87814.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-47f6a4399668f595801aee13d857cdb2.jpg]()
Som synes inget kryss i buren utan ett enkelt diagonalstag, det är för att buren ska likna en grupp a bur som endast hade enkelt diagonalstag där bak.
Vissa ställen har varit extremt svåra att svetsa men jag har lyckats få svetsfog runt alla rören, det är priset man betalar när det ska ligga så tajt mot karossen som det bara går!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b9c400db402e9b7039e316c2da8aae32.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ef4d30d528aaf204f39db6cc1af8182b.jpg]()
Det som återstår på buren är att svetsa rören till de främre fjädertornen, det ska göras när motorn är bortlyft så karossen är helt avlastad där fram, sedan är det en del förstärkningsplåtar mellan bur och kaross som ska göras med stansade hål, plus grupp a B stolpe förstärkningarna som jag har beställt från Custom Cages i uk då de har både pressade hål och kanter vilket jag inte kan göra själv.
Mkt nöjd med resultatet må jag säga! Men det har inte varit lite jobb....