2027
Sök

Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa... Visa mer

276 308 Visningar
Uppdaterades senast 7 augusti 2017
549 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#341
eastmotorsport skrev:
Spännande som tusan!

Ja, det är så man får ont i magen big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
#342
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-42b96ac2fb6491bf7ce0c210a5019f29.jpg Olja påfyllt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-3e778521c5bcc73ccb38a07b01ef63b6.jpg Givaren för kamaxelläget får precis plats under tändspolekåpan.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

325 Inlägg
14 november 2016
#343
Mkt fin motor smile

(biltokig)

25 Inlägg
14 november 2016
#344
Otroligt imponerande bygge! Sjukt bra jobbat!

549 Inlägg
17 november 2016
Trådstartare
#345
Bränslesystemet och kylning är klart bara elen kvar nu innan det blir provstart big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-b6d95cc4fa3712a14647a49d981a3913.jpg

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
17 november 2016
#346
Dr_No skrev:
Bränslesystemet och kylning är klart bara elen kvar nu innan det blir provstart big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-b6d95cc4fa3712a14647a49d981a3913.jpg

Men du...SPÄNNANDE!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

549 Inlägg
17 november 2016
Trådstartare
#347
eastmotorsport skrev:
Dr_No skrev:
Bränslesystemet och kylning är klart bara elen kvar nu innan det blir provstart big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-b6d95cc4fa3712a14647a49d981a3913.jpg

Men du...SPÄNNANDE!

Jaaaaa huvaligen och det är inte så mycket kvar av elen heller. Hela kabelhärvan är ju redan färdig och testad, alla givare på motorn är monterade. Det är egentligen bara elen till, kylfläkten, bränslepumpen, startmotorn och matningen till ECU:n kvar.....

Provstart är preliminärt planerad till helgen om inte Murpy slår till igen big_smile big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

530 Inlägg
18 november 2016
#348
Du Måste Filma! <3

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794

549 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#349
Test av tändspole och MaxxECU inför provstart https://youtu.be/8EqW3DnfpcM

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-3a5e3703cc3fb4723f09ff5a3456e4ad.jpg Inte så snyggt längre, det går verkligen åt en himla massa sladd för att köra en insprutningsmotor. 1:ans tändspole skall användas för att ställa in 0-läget med hjälp av en stroboskop lampa innan provstart. Det är därför inga tändstift eller tändspolar är monterade ännu smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

169 Inlägg
19 november 2016
#350
Det är inte säkert att noll hämnar där du vill när du bara kör på startmotorn, så lägg ingen större vikt på de kör bara på ett ungefär och sen starta den väl då blir det bättre upplösningen

549 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#351
Erngard skrev:
Det är inte säkert att noll hämnar där du vill när du bara kör på startmotorn, så lägg ingen större vikt på de kör bara på ett ungefär och sen starta den väl då blir det bättre upplösningen

Det har säkert rätt smile , men att ögonmåtta med en gradskiva som jag gjort som utgångsläge är sämre än startmotorkörning. Tanken är att gör det i 4-steg.

1. Ögonmåtta in 0-läget med hjälp av gradskivan. Gjort.
2. Köra startmotorn utan tändstift tändläget låst till 0 och stroboskopa fram 0-läget.
3. Starta motorn och hoppas att 0-läget är hyfsat riktigt.
4. När motorn går på tomgång justera 0-läget en gång till med stroboskoplampan.

Punkt 4 medför vissa problem då jag har 4 tändspolar som monteras direkt på tändstiften. Finns alltså egentligen ingen tändkabel att ansluta min stroboskoplampa på sad sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

169 Inlägg
19 november 2016
#352
Ja men igentiligen spelar det ingen roll, när man mappar den så sätter man ju tändningen där motorn går som bäst sen om det är 2, 10 , 20 grader är skitsamma, och i verkligheten så blev det 5 , 14 eller 30 grader men visst det är ju alltid trevlig om den visar rätt&#128515;

-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
20 november 2016
#353
Fy fasen vilket rappt insugsljud du kommer få njuta av med dessa trattar.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

549 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
#354
Dr_No skrev:
Erngard skrev:
Det är inte säkert att noll hämnar där du vill när du bara kör på startmotorn, så lägg ingen större vikt på de kör bara på ett ungefär och sen starta den väl då blir det bättre upplösningen

Det har säkert rätt smile , men att ögonmåtta med en gradskiva som jag gjort som utgångsläge är sämre än startmotorkörning. Tanken är att gör det i 4-steg.

1. Ögonmåtta in 0-läget med hjälp av gradskivan. Gjort.
2. Köra startmotorn utan tändstift tändläget låst till 0 och stroboskopa fram 0-läget.
3. Starta motorn och hoppas att 0-läget är hyfsat riktigt.
4. När motorn går på tomgång justera 0-läget en gång till med stroboskoplampan.

Punkt 4 medför vissa problem då jag har 4 tändspolar som monteras direkt på tändstiften. Finns alltså egentligen ingen tändkabel att ansluta min stroboskoplampa på sad sad

Erngard skrev:
Ja men igentiligen spelar det ingen roll, när man mappar den så sätter man ju tändningen där motorn går som bäst sen om det är 2, 10 , 20 grader är skitsamma, och i verkligheten så blev det 5 , 14 eller 30 grader men visst det är ju alltid trevlig om den visar rätt&#128515;

Punkt 2 gick fin fint, stabilt tändläge på startmotorn fick 200 rpm. Hade prickat 3.5 grader fel inte illa med handhållen gradskiva om jag får säga det själv.

Sant att det egentligen inte spelar någon större roll. Men vi skall bygga en likadan motor till och då är det fint om man kan använda samma grundmap smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
#355

En usel video, men motorn är startad och det känns som om den skall fungera som hoppats. Men den går lite för snällt på tomgång som ni hör, så jag får nog fixa grymmare kamaxlar big_smile big_smile

Felinställd "homegivare" resulterade i 1 varvs feltändning sedan det var fixat så...

Sedan så blev det lite backjobb, men det var inte oväntat smile
Har ett par små vattenläckage och ett litet oljeläckage.
Vattenpumpen läcker mellan pump och frontkåpan, yta måste nog planfräsas lite. Har också ett litet vattenläckage vid en grenrörsbult längst bak.
Sedan så är ytan där termostathuset sitter buligt och måste planfräsas.
Senast redigerat av Dr_No (21 november 2016)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
21 november 2016
#356
Dr_No skrev:

En usel video, men motorn är startad och det känns som om den skall fungera som hoppats. Men den går lite för snällt på tomgång som ni hör, så jag får nog fixa grymmare kamaxlar big_smile big_smile

Felinställd "homegivare" resulterade i 1 varvs feltändning sedan det var fixat så...

Sedan så blev det lite backjobb, men det var inte oväntat smile
Har ett par små vattenläckage och ett litet oljeläckage.
Vattenpumpen läcker mellan pump och frontkåpan, yta måste nog planfräsas lite. Har också ett litet vattenläckage vid en grenrörsbult längst bak.
Sedan så är ytan där termostathuset sitter buligt och måste planfräsas.

Ahhhh, så härligt! Grymt bra gjort. Har du någon uppfattning om effekten i din motor?  Kommer du att köra med nån filterbox eller får maskinen andas fritt?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Specialist
1 187 Inlägg
21 november 2016
#357
I brist på språklig begåvning: Faan va fett! smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

549 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
#358
eastmotorsport skrev:
Dr_No skrev:

En usel video, men motorn är startad och det känns som om den skall fungera som hoppats. Men den går lite för snällt på tomgång som ni hör, så jag får nog fixa grymmare kamaxlar big_smile big_smile

Felinställd "homegivare" resulterade i 1 varvs feltändning sedan det var fixat så...

Sedan så blev det lite backjobb, men det var inte oväntat smile
Har ett par små vattenläckage och ett litet oljeläckage.
Vattenpumpen läcker mellan pump och frontkåpan, yta måste nog planfräsas lite. Har också ett litet vattenläckage vid en grenrörsbult längst bak.
Sedan så är ytan där termostathuset sitter buligt och måste planfräsas.

Ahhhh, så härligt! Grymt bra gjort. Har du någon uppfattning om effekten i din motor?  Kommer du att köra med nån filterbox eller får maskinen andas fritt?

Tack smile
Nja önskemålet när jag uppgav specen till KM Cams var 230-250 hk. Men den låter nästan lite för snäll för det på tomgång i alla fall......

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
#359
Godspeaker skrev:
I brist på språklig begåvning: Faan va fett! smile

Tack så mycket big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

3 Inlägg
21 november 2016
#360
Gratulerer med oppstart, Mye bra jobb.
Ser at du tror kamaklene er for snille, i tilbudet fra Protrim skriver de 280/270 graders kammer med henhodsvis 11,5 og 11 mm løft og hydrauliske løftere. De har heller ikke med dobble fjærer, vet ikke om de hadde tenkt å kjøre orginale fjærer. Har rett nok ikke fått oppgitt fra Protrim hva effekt de regna med å få ut.
Min topp ligger fortsatt hos Sveinunggard.


Sök