Köpråd: BMW 740IL -99

ncc1701d
18 september 2015 · 127 Inlägg

Nobrando skrev:

jetta16v skrev:

Nobrando skrev:

Det sitter en hydraultank till höger(?) i bagaget som det förmodligen saknas olja i därav att den inte öppnar. Det finns en Gör det själv guide på nätet, men jag hittar den inte just nu..

Annars grymt trevliga bilar och förjäkla gott med ratten som går upp.
Jag fick min 728 väldigt billigt med tanke på vad folk säger att dom är värda. smile

Det extra styrkorset är till för svankjustering.

Hur är prestandan/bränsleförbrukningen på en sådan?
Jag menar det är tunga bilar oavsett motor, kanske att v8:an är 20-50 kg tyngre men en v8 har ju också bättre vrid och bottendrag så då borde den inte arbeta lika mkt som en sexa.

Eller?

Ca 0.7-0.8 på landsväg i laglig fart. Jag ligger tyvärr upp mot 120-130 och då drar den ca 0.9-1.0
I staden pratar vi nog 1.6-1.8l men då är det inte någon direkt planerad körning eller "Eco".. roll

Den funkar utmärkt till att köra om men kan emellanåt känns riktigt slö. Jag får dock tacka bilen för slöheten då jag klarade kortet tack vare att bilen inte accade så snabbt. wink

OBS Jag har inte mätt utan bara titta på mätaren i bilen.

Jag kolla mätaren idag på landsväg i 85 ca, då låg nålen på 0.8, men jag undrar hur noggrann den är egentligen.

ncc1701d
18 september 2015 · 127 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Den ser ju ruggigt fräsch ut, tror inte du behöver oroa dig så mycket över servicen då den inte rullat så många mil på de åren. Men för att backa upp de 6 åren är det väldigt bra att skaffa fram besiktningsprotokollen och spara.

Jag kollade upp den på carfax, där ser man ju om bilen varit på efterkontroll också, alltså om den inte gått igenom första gången.
Där fanns inte en enda efterkontroll registrerad. Alla besiktningar har gått igenom varje gång.
Och dom sa heller inget om den på diagnosen jag var på förutom det om lite glappande krängnings hämmar stagen fram. De sa att det hade inte blivit nån anmärkning på bes för det lilla glappet.

På min Merca hade där varit efterkontroller ett par ggr.

SkyCandy1 Meldem
19 september 2015 · 117 Inlägg

ncc1701d skrev:

Nobrando skrev:

jetta16v skrev:

Hur är prestandan/bränsleförbrukningen på en sådan?
Jag menar det är tunga bilar oavsett motor, kanske att v8:an är 20-50 kg tyngre men en v8 har ju också bättre vrid och bottendrag så då borde den inte arbeta lika mkt som en sexa.

Eller?

Ca 0.7-0.8 på landsväg i laglig fart. Jag ligger tyvärr upp mot 120-130 och då drar den ca 0.9-1.0
I staden pratar vi nog 1.6-1.8l men då är det inte någon direkt planerad körning eller "Eco".. roll

Den funkar utmärkt till att köra om men kan emellanåt känns riktigt slö. Jag får dock tacka bilen för slöheten då jag klarade kortet tack vare att bilen inte accade så snabbt. wink

OBS Jag har inte mätt utan bara titta på mätaren i bilen.

Jag kolla mätaren idag på landsväg i 85 ca, då låg nålen på 0.8, men jag undrar hur noggrann den är egentligen.

Den är inte speciellt nogrann, men det går att justera. Här står det hur man gör: http://www.xoutpost.com/887408-post11.html

Dina siffror liknar mina, och jag har en sexa

JBeam
19 september 2015 · 201 Inlägg

ncc1701d skrev:
Jag har köpt den nu. Betalade en av de lägre summorna som nämnts här.
Körde den till bildiagnos innan köpet och den gick igenom utan problem. Inga felkoder heller.
Dock fick jag ett bra att veta, de två krängnings hämmar stagen fram glappade lite. Men de är ju både lätta att byta och billiga. Bak satt det en del nya delar i upphängningen.
Vinterhjul fick jag med.
Fick en c-tek batteriladdare på köpet. Alla nycklar fanns (4st)

Har väl testat det mesta på den nu och allt verkar fungera.
En sak vet jag dock inte ännu. Säljaren sa att bakluckan har öppnats och stängts hela vägen elektriskt innan.
Nu bara drar den igen och låser. Får väl kolla upp om luckan ska öppna sig helt eller inte. Annrs bryr jag mig nog inte.

Xenon fanns på den också.
Skall också lista ut vilken elektriska sätes modell som är i. Det sitter ett styrkors bakom de vanliga lägeskontrollerna, som verkar styra nånting inne i ryggpartiet. Tycker det rör sig där i alla fall.
Coolt att ratten flyttar sig ur position när man stiger ur.

Njaa det är jag tveksam till ? Finns väl bara "Soft-Close" på dom äldre Bmw bilarna ? Vilket just bara suger åt sig luckan när den stängs.

RoyalAndi Legend
19 september 2015 · 54 Inlägg

JBeam skrev:

ncc1701d skrev:
Jag har köpt den nu. Betalade en av de lägre summorna som nämnts här.
Körde den till bildiagnos innan köpet och den gick igenom utan problem. Inga felkoder heller.
Dock fick jag ett bra att veta, de två krängnings hämmar stagen fram glappade lite. Men de är ju både lätta att byta och billiga. Bak satt det en del nya delar i upphängningen.
Vinterhjul fick jag med.
Fick en c-tek batteriladdare på köpet. Alla nycklar fanns (4st)

Har väl testat det mesta på den nu och allt verkar fungera.
En sak vet jag dock inte ännu. Säljaren sa att bakluckan har öppnats och stängts hela vägen elektriskt innan.
Nu bara drar den igen och låser. Får väl kolla upp om luckan ska öppna sig helt eller inte. Annrs bryr jag mig nog inte.

Xenon fanns på den också.
Skall också lista ut vilken elektriska sätes modell som är i. Det sitter ett styrkors bakom de vanliga lägeskontrollerna, som verkar styra nånting inne i ryggpartiet. Tycker det rör sig där i alla fall.
Coolt att ratten flyttar sig ur position när man stiger ur.

Njaa det är jag tveksam till ? Finns väl bara "Soft-Close" på dom äldre Bmw bilarna ? Vilket just bara suger åt sig luckan när den stängs.

Nej, det finns inte bara soft-close på dom äldre. BMW's som är utrustade med elektronisk bagagelucka öppnas både hela vägen upp och ner.

Positive thinking will let you do everything better than negative thinking will. ~ Zig Ziglar
Fredrik_Rangert Egenföretagare
19 september 2015 · 999 Inlägg

Knappa in de sju sista siffrorna i chassienumret i en vin decoder som bmwvin.com eller bmwarchive så får du fram utrustningslistan

ncc1701d
19 september 2015 · 127 Inlägg

Tack för tipsen. Nu undrar jag om en annan sak.
Vill uppgradera så jag kan spela mp3 och bluetooth, det enklaste verkar vara att koppla in en dosa på cd växlarens kabel (data kablen, inte audio) och jag hittade ett system på ebay, men jag förstår inte vad de menar med "Not compatible with E36/E38 BMW Reverse RDS radios/Reverse Radios"

vad fasen är en "reverse" radio??
http://www.ebay.co.uk/itm/Bluetooth-MP3 … 1c562a59b6

Senast redigerat av ncc1701d (19 september 2015)

SkyCandy1 Meldem
19 september 2015 · 117 Inlägg

En radio som sitter instoppad i kupén med knappar på framsidan

ncc1701d
20 september 2015 · 127 Inlägg

Hmm.. en riktigt gammeldags radio/bandspelare?
Hittade nåt om gamla bandspelare innan 93. Det är väl knappast nåt som sitter i en e38 från 99?

Jag har en "professional rds" med kassett till vänster och myntfack till höger där dsp'n ska sitta.
Och cd växlar panelen sitter under.
Så den i länken borde väl passa då?

JensDavid skrev:
En radio som sitter instoppad i kupén med knappar på framsidan

Senast redigerat av ncc1701d (20 september 2015)

fredde85
20 september 2015 · 1 798 Inlägg

De kan nog mkt väl vara en sån där reverse radios betyder nog att de är en kasset med återspolande kasset bandspelare bmw/rds kasset är typ den snikigaste stereon tycker de är märkligt att den ens gick att få på en 7 serie riktig snik stereo

Är nog enklare att köpa en annan stereo av modernare snitt med en ram runt så de passar då org är mkt större men visst ser ju bäst ut med org. Har ju sett man kan köpa bluetooth kasset till äldre kasset spelar kanske nåt för dig

http://www.kjell.com/fraga-kjell/teman/ … -bluetooth

Senast redigerat av fredde85 (20 september 2015)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
ncc1701d
20 september 2015 · 127 Inlägg

Nej nej, jag ska ha nåt som man fortfarande kan använda rattknapparna till och som inte är för jävla krångligt att byta. Originalet till eftermarknad blir aldrig lätt eller bra.
tycker detta verkar bra, det använder cd växlarsignalerna.

kostar inte mycket att prova heller ju.

N_W V8 de bästa som finns!
20 september 2015 · 1 092 Inlägg

Jag köpte en liknande som den du länkade till som man kopplar in mot cdväxlaringången, det är väldigt smidigt för i menyn på stereon så får man upp ett till alternativ förutom cd,radio och band. Kopplar man upp sig med mobilen står det bluetooth tex.
Jag har dock 16:9 navigationen som standard med kassetspelare bakom displayen, det ser ju bra ut när man kan behålla originalutseendet och använda rattknapparna.
https://www1.garaget.org/archive/2/1341/382113/382113-3620961.jpg

Senast redigerat av N_W (20 september 2015)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Riccardo
20 september 2015 · 237 Inlägg

Hade en 740ia men exakt samma färgkombination år1996. Köpte den 2001 och sålde den 2005. Har aldrig haft en bil så länge och kan säga att det är den underbaraste bil jag haft. Som sagts här om du ska sälja den betalar jag lätt 50000kr mvhRiccardo

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
ncc1701d
20 september 2015 · 127 Inlägg

Oj oj haha ok, ska komma ihåg dig.

Det längsta jag haft/har en bil.. min bubbla. Köpt 90 eller 91. Så 25 år där. Näst längst, min rx7 8år.

Jag ska beställa en sån där bluetooth/cd växlar historia, jag vill kunna spela mp3 och köra bluetooth från mobilen.

skutte Bilrekonditionerare
20 september 2015 · 453 Inlägg

Grattis till köpet! Är det bilen på bilderna? Ser ju kanon fin ut! Men sa du inte i början av tråden att det var en manuell? Som tidigare redan nämnt är det solklart en faceliftad 99a

MVH Rikard
skutte Bilrekonditionerare
20 september 2015 · 453 Inlägg

Evildan skrev:

skutte skrev:

Evildan skrev:

Inte servad på 6år. Det är inte vad jag kallar en välskött bil med högt värde.
Visst endast 12000mil, och bra utrustning.
Finns flertalet utannonserade från 14000kr och uppåt till rena fantasipriserna, många är dessutom nybes och servade.
Jag ser den aktuella bilen som en chansning pga misskötseln med de 6 st uteblivna servicarna även om den låter bra.

Herregud, 10-15k? Dom bilar för 15-30k ser riktigt risiga ut, länka gärna en likvärdig för under 30k.. Skulle tro en sådan bil har ett faktiskt värde på runt 50 tusen idag, gäller som sagt att hitta rätt köpare så därför kan det kanske variera lite. Inte en krona under 40k iaf säger jag

EDIT: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 13&w=3
Något sånär jämförbar bil

Som jag skrev, 10-15000köp tveklöst. Inte vad den har för egentligt försäljningsvärde.

Däremot tror jag att den kan säljas för 20-30000kr om den erbjuds på den öppna marknaden om det inte dyker upp något E38 freak som är villig att betala mera, dock är spekulanter på en så gammal tysk lyxvagn få och ofta inte särskilt penningstinna och därav ligger marknadsvärdet på en bråkdel av nypriset.
Kika på andra gamla lyxpråmar såsom A8 och S-Klasse, du köper även sådana för småpengar i dag.
Det är vad jag tycker den är värd då den är svårsåld och har i mina ögon en högst horribel servicehistorik.
Vad dom begär på blocket exempelvis och hur stor mängd pengar som byter ägare är två helt skilda ting.

Nu har två stycken i tråden redan bjudit 50 tusen för bilen (om buden är seriösa) så nog tror jag den är värd mer än 20-30. Lägger han ut den för 25k så är den såld på en kvart..

MVH Rikard
jetta16v
21 september 2015 · 1 534 Inlägg

skutte skrev:

Evildan skrev:

skutte skrev:

Herregud, 10-15k? Dom bilar för 15-30k ser riktigt risiga ut, länka gärna en likvärdig för under 30k.. Skulle tro en sådan bil har ett faktiskt värde på runt 50 tusen idag, gäller som sagt att hitta rätt köpare så därför kan det kanske variera lite. Inte en krona under 40k iaf säger jag

EDIT: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 13&w=3
Något sånär jämförbar bil

Som jag skrev, 10-15000köp tveklöst. Inte vad den har för egentligt försäljningsvärde.

Däremot tror jag att den kan säljas för 20-30000kr om den erbjuds på den öppna marknaden om det inte dyker upp något E38 freak som är villig att betala mera, dock är spekulanter på en så gammal tysk lyxvagn få och ofta inte särskilt penningstinna och därav ligger marknadsvärdet på en bråkdel av nypriset.
Kika på andra gamla lyxpråmar såsom A8 och S-Klasse, du köper även sådana för småpengar i dag.
Det är vad jag tycker den är värd då den är svårsåld och har i mina ögon en högst horribel servicehistorik.
Vad dom begär på blocket exempelvis och hur stor mängd pengar som byter ägare är två helt skilda ting.

Nu har två stycken i tråden redan bjudit 50 tusen för bilen (om buden är seriösa) så nog tror jag den är värd mer än 20-30. Lägger han ut den för 25k så är den såld på en kvart..

Nu har du ändå gjort bort dig, det inlägget skrev han innan de två "lagt bud"..

Evildan
21 september 2015 ·

skutte skrev:

Evildan skrev:

skutte skrev:

Herregud, 10-15k? Dom bilar för 15-30k ser riktigt risiga ut, länka gärna en likvärdig för under 30k.. Skulle tro en sådan bil har ett faktiskt värde på runt 50 tusen idag, gäller som sagt att hitta rätt köpare så därför kan det kanske variera lite. Inte en krona under 40k iaf säger jag

EDIT: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 13&w=3
Något sånär jämförbar bil

Som jag skrev, 10-15000köp tveklöst. Inte vad den har för egentligt försäljningsvärde.

Däremot tror jag att den kan säljas för 20-30000kr om den erbjuds på den öppna marknaden om det inte dyker upp något E38 freak som är villig att betala mera, dock är spekulanter på en så gammal tysk lyxvagn få och ofta inte särskilt penningstinna och därav ligger marknadsvärdet på en bråkdel av nypriset.
Kika på andra gamla lyxpråmar såsom A8 och S-Klasse, du köper även sådana för småpengar i dag.
Det är vad jag tycker den är värd då den är svårsåld och har i mina ögon en högst horribel servicehistorik.
Vad dom begär på blocket exempelvis och hur stor mängd pengar som byter ägare är två helt skilda ting.

Nu har två stycken i tråden redan bjudit 50 tusen för bilen (om buden är seriösa) så nog tror jag den är värd mer än 20-30. Lägger han ut den för 25k så är den såld på en kvart..

På en normal marknad, där vanliga människor som söker en bil att köra A-B med, är inte värdet så högt.
Som du ser skrev jag även det som är fetat och som redan påpekats före några medlemmar som budar på bilen i tråden, och dessa är väl om du läser deras text, tillhörandes den fetade kategorin.
Jag anser inte att den är värd särskilt mycket utan jag ser den som ett relativt svårsålt objekt utan gjord service på 6år.

ncc1701d
21 september 2015 · 127 Inlägg

Tja jag frågade inte säljaren mer, men där är bytt en del stag i bakvagnen nyligen, det syns tydligt, gjort efter rostskyddsbehandling. Det kan ju varit servat annat samtidigt som inte kommit in i boken.
Sen är det väl inte så många pensionärer med pengar som inte kör in sina bilar på verkstad titt som tätt.

Så fort jag får lite tid över ska jag köra in den på gropen o kolla oljepumpsbultarna och samtidigt byta krängningshämmarstagen som glappade.

Ska få fort jag blir ledig ta lite rejäla bilder på den och lägga upp som ny bil här.

Har inte kört den så mycket ännu, men den går mycket bra och har inga konstiga ljud eller så smile

Senast redigerat av ncc1701d (21 september 2015)

skutte Bilrekonditionerare
21 september 2015 · 453 Inlägg

jetta16v skrev:

skutte skrev:

Evildan skrev:

Som jag skrev, 10-15000köp tveklöst. Inte vad den har för egentligt försäljningsvärde.

Däremot tror jag att den kan säljas för 20-30000kr om den erbjuds på den öppna marknaden om det inte dyker upp något E38 freak som är villig att betala mera, dock är spekulanter på en så gammal tysk lyxvagn få och ofta inte särskilt penningstinna och därav ligger marknadsvärdet på en bråkdel av nypriset.
Kika på andra gamla lyxpråmar såsom A8 och S-Klasse, du köper även sådana för småpengar i dag.
Det är vad jag tycker den är värd då den är svårsåld och har i mina ögon en högst horribel servicehistorik.
Vad dom begär på blocket exempelvis och hur stor mängd pengar som byter ägare är två helt skilda ting.

Nu har två stycken i tråden redan bjudit 50 tusen för bilen (om buden är seriösa) så nog tror jag den är värd mer än 20-30. Lägger han ut den för 25k så är den såld på en kvart..

Nu har du ändå gjort bort dig, det inlägget skrev han innan de två "lagt bud"..

Ja det ser jag väl, gjort bort mig hur? Han uppskattade värdet 20-30 och jag påpekade buden på 50 som motbevis

MVH Rikard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang