3204
Sök

[Nybörjare] Rusta upp Skoda Fabia -03

9 september 2015
Trådstartare
Tjenixen,

Precis införskaffat första bilen och känner att jag gärna kan lägga lite pengar och svett på den - delvis för att lära mig mer, delvis för att lite skoj vill man ju ha.
(Ursäkta mig om jag lägger tråden i fel forum..) big_smile

Går in i detta med i stort sett noll kunskap, tar allt efter vägen.
Skulle väl inte kalla mig händig, men vett i skallen har man väl.
(Det mest tekniska jag monterat är datorer - mindre system med förre delar jämfört med bilar, right?)

Men behöver lite tips och svar på lite olika saker på vad jag faktiskt kan göra..

Det första jag klurat på är att sätta i sportfilter, det enda jag hittat specifikt är luftfilter från K&N;
http://www.skruvat.se/Sportluftfiltersy … 76346.aspx

Det andra jag klurat på är att uppgradera avgassystemet lite;
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/sport … 06-10.html

Är jag helt ute och cyklar? Vad kan man mer latja lite med? :rolleyes:roll
Har vänner som kan bilar bättre än mig och arbetar med det, men lite vill man ju kunna själv.

Ang. delarna - vad jag förstått är det relativt lätt att montera, om man ger sig fan på't.
Att byta ut katten kan vara knepigare, men systemet jag länkade är väl bara efter katten??
Dvs. man behöver byta ut befintligt och hänga upp det nya?

Sportfiltret - något man ska tänka på att undvika?

Som sagt, vet att det är lite onödiga pengar för så gammal bil - men det struntar jag i just nu - så extremt mycket tänker jag inte lägga. roll
Senast redigerat av Monsterlokomotivet (10 september 2015)

3 151 Inlägg
9 september 2015
Länkarna fungerar inte.

Men varför vill du byta filtret? Blir ju inte så stor skillnad förutom att det är mycket enklare att döda LMM...

6 700 Inlägg
10 september 2015
Skippa filtret, antingen så kommer du behålla effekten med det eller (mest troliga) tappa effekten pga mer värme in i insuget.
Turn power into noise.

Avgassystem bör du kolla utrikes.. typ Ebay smile

De/Dem

10 september 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Länkarna fungerar inte.

Men varför vill du byta filtret? Blir ju inte så stor skillnad förutom att det är mycket enklare att döda LMM...

Tack, fixade länkarna nu!
Det var en polare som tipsade om det.. Berättade att jag gärna ville "hotta" upp den lite utan att behöva byta ut hela motorn. Vad tror du annars man kan göra?

Malheus skrev:
Skippa filtret, antingen så kommer du behålla effekten med det eller (mest troliga) tappa effekten pga mer värme in i insuget.
Turn power into noise.

Avgassystem bör du kolla utrikes.. typ Ebay

Jo, får ta och söka igenom Ebay också. Kollade igenom de flesta tyska och brittiska sidor för delar - men är lite osäker på vad som skulle ge bättre effekt och vad som inte ger bättre. smile
Fixade länken ovan - verkar vara ett schysst pris, vad tror du om det systemet?

3 151 Inlägg
10 september 2015
Monsterlokomotivet skrev:
Det var en polare som tipsade om det.. Berättade att jag gärna ville "hotta" upp den lite utan att behöva byta ut hela motorn. Vad tror du annars man kan göra?

Beror på vad du menar med "hotta". Innebär det att få mer effekt så ska du nog skippa både avgassystem och luftfilter och istället försöka chippa den om det är möjligt (känner inte till mycket om Fabia, men har du turbomotor så lär det vara lättaste sättet att få mer effekt).

Innebär "hotta" att få den snyggare så får du ju överväga om det är värt prestandaförlusten och risken för att få byta ut LMM oftare, och det kan ju bara du svara på.

Sen är det ju inte så många som kryper under din bil och inspekterar avgassystemet, och ännu färre som kollar i motorutrymmet. Vill du ha bilen snygg, så fixa schyssta fälgar och annat jox på utsidan istället. smile

10 september 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:

Beror på vad du menar med "hotta". Innebär det att få mer effekt så ska du nog skippa både avgassystem och luftfilter och istället försöka chippa den om det är möjligt (känner inte till mycket om Fabia, men har du turbomotor så lär det vara lättaste sättet att få mer effekt).

Innebär "hotta" att få den snyggare så får du ju överväga om det är värt prestandaförlusten och risken för att få byta ut LMM oftare, och det kan ju bara du svara på.

Sen är det ju inte så många som kryper under din bil och inspekterar avgassystemet, och ännu färre som kollar i motorutrymmet. Vill du ha bilen snygg, så fixa schyssta fälgar och annat jox på utsidan istället. smile

Får nog rätta mig själv - sportigare hade varit trevligt!

Planerar stötfångarbyte samt sidokjolar och lyktor fram + bak.
Men det hade ju varit trevligt att få lite sportigare ljud - lite fåfäng är man nog och första bilen vill man ju göra speciell. big_smile

Men räcker det att byta slutdämpare för att ändra ljudet isåfall?

3 151 Inlägg
10 september 2015

Men det hade ju varit trevligt att få lite sportigare ljud - lite fåfäng är man nog och första bilen vill man ju göra speciell. big_smile

Jo, nog ändras ljudet alltid. Det är bara att laborera lite. Vissa plockar ju bort sista dämparen så brölar det ordentligt, men det blir ju drygt att åka långt så... Ett halvsystem kan ju vara värt om man vill ha härligt ljud vid gaspådrag.

11 september 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:

Jo, nog ändras ljudet alltid. Det är bara att laborera lite. Vissa plockar ju bort sista dämparen så brölar det ordentligt, men det blir ju drygt att åka långt så... Ett halvsystem kan ju vara värt om man vill ha härligt ljud vid gaspådrag.

Okej, tack för infon. smile
Är inte ute efter ett bröl - känns så onödigt. Men jag ska kika runt och se vad jag kan göra då.

Sök