3774
Sök

Ni som kan er på Volkswagens v6 motorer från 2006

13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#1
Hej.


Måndag morgon startar jag bilen den skakar enormt motorlampa tänds.
Eftermiddagen kopplar jag in avläsaren.  Cyl 4.5.6 misständer samt idle airflow to low.

Tis. Mechanum tar bilen. Kommer fram till samma sak som mig via datorn.  De flyttar 3 sotiga tändstift??? Samt rengör gasspjället. Sen har de testat den osv och lampan lyser ej. Jag hämtar betalar 1800 kr och kör 15 km. Samma problem igen. Olja syns i spjället stod det i rapporten. Någon som kan tänka sig ha haft samma problem med denna bil eller liknande fel på annan bil som kommit fram till lösningen? Något motorras är det väl inte och tala om eller?

Verkar helt omöjligt att hitta problem på dessa motorer från 2006 och framåt. Kan säga min är från 2008.

Glömde nämna att den rycker vid låga varvtal i körning också samt att dsg växlar sämre än jag gjorde när jag var 15. Bara 3 cylindrar igång då så att strömmen inte riktigt räcker till dsg ?

Hoppas det finns någon där ute som vet något. Annars känns jag och mechanum som en bindande kund närmsta månaden men felsökning på felsökning på felsökning.

Mvh Patrik

1 122 Inlägg
13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#3
P0300 cyl 4 missfire
P0300 cyl 5 missfire
P0300 cyl 6 missfire

Avstängd
598 Inlägg
10 september 2015
#4
Du tycker inte att du borde se över tändspolarna? Efter tändstiften menar jag.

13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#5
Tändstift och spolar är kollade

13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#6
Men 3 st tänsdpolare går väl sällan sönder samtidigt?

293 Inlägg
10 september 2015
#7
Vad är det för bil? Är det en VR6:a, dvs en V6 i en VW med tvärställd maskin?

Avstängd
598 Inlägg
10 september 2015
#8
Lasse62 skrev:
Vad är det för bil? Är det en VR6:a, dvs en V6 i en VW med tvärställd maskin?

Den slutade tillverkas 2005. Det här är en 2008 så det är väl en vanlig v6:a

293 Inlägg
10 september 2015
#9
Det tror jag knappast :-)

Är det t.ex en Passat V6/R36 så har du en VR6:a, detsamma om du har en Eos V6 för att ta några exempel.

Avstängd
598 Inlägg
10 september 2015
#10
Lasse62 skrev:
Det tror jag knappast :-)

Är det t.ex en Passat V6/R36 så har du en VR6:a, detsamma om du har en Eos V6 för att ta några exempel.

Det var 2,8:an jag tänkte på. Den i r36 är större.

1 122 Inlägg
10 september 2015
#11
Är det separata tändspolar eller coilpack? För isf tror jag på d

gasa nu foer faen!

Avstängd
598 Inlägg
10 september 2015
#12
VAG:s tändspolar/coilpack är ju kända för att gå sönder titt som tätt. Saab har ju liknande problem med sin tändkassett.

13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#13
Det är en tvärställd v6a. Vad är coilpack?

Avstängd
598 Inlägg
10 september 2015
#14
Ett paket (=pack) med tändspolar (spole = coil). Som Saabs tändkassett ungefär.

13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#15
Men är där ett packet för 3 cylindrar? ??

293 Inlägg
10 september 2015
#16
zawilo1985 skrev:
Det är en tvärställd v6a. Vad är coilpack?

Ja och då är det en VR6:a, alla 2,8-2,9-3,2-3,6 som är tvärställda är sådana byggen, det är enbart VW som övergick till att kalla dem V6 i o m Golf IV kom men det är trots det ingen V6:a i den bemärkelsen.

Denna bil har separata spolar till varje cylinder och inget coilpack.

Hur långt har den rullat? Är den LongLife servad med långa intervaller (över 2000 mil)?

13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#17
11500 mil. Servad varje år hos dinbil eller mechanum 1 gång. Kör väl 1500 mil varje år. Så någon gång har jag fyllt på longlife själv ngn månad innan service.  Verkstäderma har alltid lagt en flaska extra åt mig. Tydligen så är det standard även vid nyleverans än idag på 3.6 liters versionen

293 Inlägg
10 september 2015
#18
Ja då borde du inte ha samma problem som jag hade i a f.
Felkoden på Airflow är det 19534/P3078/012408??

13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#19
P3078 jo

13 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#20
Det var 1a felkoden för 1 månad sedan. Sen kom resten


Sök