3772
Sök

Ni som kan er på Volkswagens v6 motorer från 2006

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
10 september 2015
#21
När du får 3 cylindrar som dör på samma motorhalva, skulle jag kolla jordpunkter. Kolla så alla kablar är hela.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

293 Inlägg
10 september 2015
#22
Jo...

Eftersom "du" har bytt spolar redan och förhoppningsvis kollat att gnista finns skulle jag kolla bränsle, finns det bränsle med rätt tryck i fuelrailen till de aktuella spridarna, är svaret ja, lossa spridarna och kolla dessa.

Det är konstigt att verkstan inte kollat detta redan.

Den andra felkoden kan bero på MAF, Trottle Body eller en luftläcka/defekt PCV ventil etc. Dessa kan men behöver inte höra ihop med tändfelen.

Jag antar att du finns i Gbg?  Om du inte gör dessa kontroller själv rekommenderar jag att du vänder dig till en firma som KAN 24 v VR6 maskiner, och det är tyvärr ytterst sällan en VAG verkstad med få undantag.

Har du bott i Sthlm:s trakten hade jag kunnat ge dig ett par namn.

En snabb gissning från mig är att spridarna är igensatta/ger fel sprutbild eller att trycket är för klent.

Kör du alltid på samma bränslemärke? kanske oftast från samma mack också?

293 Inlägg
10 september 2015
#23
Cuefa skrev:
När du får 3 cylindrar som dör på samma motorhalva, skulle jag kolla jordpunkter. Kolla så alla kablar är hela.

Det är ingen "vanlig V6" så det finns inga motorhalvor :-)

13 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
#24
Men dom på mechanum borde väl hitta rätt info lättare än oss vanliga? Harnväl tankat 70% på statoil i Lomma utanför Malmö.Vi får se om de ringer idag annars ringer jag på måndag. Tänker inte betala massa felsökningar på min bekostnad.

13 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
#25
Nu har den stått inne igen hela dagen utan svar.från mechanum

5 153 Inlägg
11 september 2015
#26
Lasse62 skrev:
Cuefa skrev:
När du får 3 cylindrar som dör på samma motorhalva, skulle jag kolla jordpunkter. Kolla så alla kablar är hela.

Det är ingen "vanlig V6" så det finns inga motorhalvor :-)

Helt säker på det? Om det är en 3B så borde väll motorn vara samma som i Audi mf och det är en v6a och ej en vr6.
Är det en 3C så borde det väll vara en fsi som även den delas av Audi vilket är en v6a.

Till ts. Vilken kaross har du alt motornummer.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

293 Inlägg
11 september 2015
#27
mb_pucken skrev:
Lasse62 skrev:
Cuefa skrev:
När du får 3 cylindrar som dör på samma motorhalva, skulle jag kolla jordpunkter. Kolla så alla kablar är hela.

Det är ingen "vanlig V6" så det finns inga motorhalvor :-)

Helt säker på det? Om det är en 3B så borde väll motorn vara samma som i Audi mf och det är en v6a och ej en vr6.
Är det en 3C så borde det väll vara en fsi som även den delas av Audi vilket är en v6a.

Till ts. Vilken kaross har du alt motornummer.

3BG slutade som 2005 års modell och hade längsmonterad motor = Audi V6 som i A4 o A6
3C som kom 2006 har tvärställda motorer och alltså en VR6 motor, som i A3 och Golf/Bora/Eos

Eftersom TS bil är nyare än 2006 så är svaret givet.

293 Inlägg
11 september 2015
#28
zawilo1985 skrev:
Men dom på mechanum borde väl hitta rätt info lättare än oss vanliga? Harnväl tankat 70% på statoil i Lomma utanför Malmö.Vi får se om de ringer idag annars ringer jag på måndag. Tänker inte betala massa felsökningar på min bekostnad.

Ja och nej.

Det är ytterst få VAG verkstäder som har kunskapen om dessa motorer, det spelar oftast mindre roll för den normala servicen men därutöver gissar man mycket.

Jag har haft och har fortfarande ett par varianter av motorn och sköter man den håller den, missköts den med dålig olja, långa serviceintervaller, och ovarsam hantering får man problem.

Tror man att det är 3000 mil mellan service som gäller och dessutom kör korta sträckor med full belastning direkt efter kallstart så gratulerar jag om man får ut 15 k mil innan problemen börjar.

Rekommenderar TS att starta en tråd här:http://www.gtiklubben.nu/forum
Då får du svar från initierade i större utsträckning.
Senast redigerat av Lasse62 (11 september 2015)

13 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
#29
Servar den vart 1500 mil. Kör ifrån stan 10 min  sen har jag 15 km motorväg till jobbet varje dag.

293 Inlägg
11 september 2015
#30
BWS - R36 from March 08
Displacement: 3597cc
Peak Power: 295bhp@6600 rpm
Peak torque: 261lbft from 2400-5000rpm
CR: 11.4:1
Stroke: 96.5mm

BLV - from June 08
Displacement: 3580cc
Peak Power: 275bhp@6200 rpm
Peak torque: 268lbft from 2800-5000rpm
CR: 12:1
Stroke: 95.9mm (same stroke/crank as 3.2 VR6 engines)

There were later engines that became available in 2009 and they are

CDVA - 3.6 from March 09
Displacement: 3597cc
Peak Power: 256bhp@6000 rpm
Peak torque: 261lbft@2400
CR: 11.4:1
Stroke: 96.5mm

CNNA - 3.6 from May 11
Displacement: 3580cc
Peak Power: 275bhp@6200 rpm
Peak torque: 261lbft from 2800
CR: 11.4:1
Stroke: 95.9mm

13 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
#31
Koksad på toppen av cyl 4 5 6 låter jävligt märkligt. Men det är svaret nu efter 1 v. Vad tycker ni att jag ska göra? Har verkligen servat den vid 1500 mil varje gång istället för .longlife och på antingen din bil eller mechanum Känner mig så jäkla blåst så det finns inte.


Sök