Radera felkoder eller inte

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

Har skaffat mig en läsare och då min passat -06 var på underredsbehandling så tändes motorlampan som de raderade enligt dom.
Nu har jag 4 felkoder som är om detta gissar jag då det är samma saker.
Kan jag radera felkoderna själv utan problem eller kan det bli problem ?
Tacksam för hjälp från en nybörjare.

Nausea Avstängd
10 september 2015 · 598 Inlägg

Nej, om felkoder återkommer är det nåt fel som kräver åtgärd.

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

Glömde att fråga om jag skulle radera koder kommer de då upp igen om felet fortfarande består.
Låter löjligt när jag ser vad jag skriver men som sagt nybörjare...

Nausea Avstängd
10 september 2015 · 598 Inlägg

Antingen postar du felkoderna här eller så googlar du på de.

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

Tack för svaret, så då kan jag radera alla fel och se om de kommer upp igen ?

spillolja
10 september 2015 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nausea Avstängd
10 september 2015 · 598 Inlägg

Nej, felkoderna har redan raderats och återkommit en gång, och då är det nåt fel som kräver åtgärd. Som sagt, posta de här eller googla på de.

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

Tack så mycket för hjälp !!

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

Kom på en fundering då dessa koder låg kvar fast ingen symbol.
Kan man släcka en varningslampa och detta ligger kvar i minnet på bilen ?
Var hos verkstad som, ja verkade inte vara så seriös.

Nausea Avstängd
10 september 2015 · 598 Inlägg

Du får nog förklara när, hur och vem som gjorde vad för att nån ska fatta vad du menar.

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

OK, var och gjorde en underredsbehandling, efter ca 30 min körning så tändes lampan och jag ringde dom och de sa att jag skulle komma in.
De tog in bilen i ca 10 min och sa att detta var nog pga att det hade blivit misständning då det hade rengjort allt eller att det kommit fukt ( tror det att de sa lambasonden )

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

Sorry skulle ha fortsatt, de tog in bilen och släckte varningen.
Men nu när jag läser av så finns det 4 fel som är relaterade till detta ?

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

Och det som jag undrar över om dom kan släcka varningslampan och felen består ?

Nausea Avstängd
10 september 2015 · 598 Inlägg

Fortsatte MOTORlampan (första inlägget) att vara tänd efter att de släckte felkoderna? Om inte så har de återkommit och ska inte raderas igen utan åtgärd.

Link73
10 september 2015 · 75 Inlägg

Ingen varningslampa var tänd efter besöket, men nu när jag kollar själv så har jag som sagt 4 felkoder men ingen lampa lyser pga detta.

Nausea Avstängd
10 september 2015 · 598 Inlägg

Om de inte släckt felkoden med en läsare så kanske de bara ryckt minuspolen på batteriet. Jag vet inte, men det är det enda jag kan tänka mig som släcker lampan men felkoderna finns lagrade. Om du kan fortsätta köra med det beror på vad det är för felkoder. Jag har redan sagt att du borde posta de här eller googla på de.

Senast redigerat av Nausea (10 september 2015)

Soulman
10 september 2015 · 1 271 Inlägg

Du kan åka runt som vanligt med felkoderna. De lagras bara. Men om du har raderat dem och de återkommer har du högst troligt något fel. Tänds motorlampan har du högst troligt något fel och beroende på fel så hamnar bilen i felsäkert läge "limp mode" och är knappt körbar. Billiga skitinstrument klarar sällan av att läsa ur alla felkoder och inte heller att radera dem ur bilens felminne. Lambdasonden, du har antagligen två st, är väldigt känsliga och nästan lönlöst att föröka göra rent dem.

Felkoderna försvinner inte för för att man kopplar bort batteriet och bilen lagar inte sig själv. Sen finns det vissa intermittenta fel som under olika förutsättningar gör att t.ex. motorlampan tänds, och slocknar. Över tid brukar det betyda att det finns komponenter som är dåliga och inte fungerar tillfredställande.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Link73
11 september 2015 · 75 Inlägg

Mycket tack för era svar !
En kompis kom förbi nyss och kollade med sin läsare och fick koden: 00287 och det stod ABS Wheel Speed Sensor: Rear Right (G44)

Link73
11 september 2015 · 75 Inlägg

Men jag tycker det är konstigt att handbromslampan också lyser.

Nausea Avstängd
11 september 2015 · 598 Inlägg

Handbromslampan... Är det den med ! eller med P?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang