Såld bil har gått sönder och köparen hotar

Retrofit
21 september 2015 · 32 Inlägg

Hej..

Sålde en BMW 316i här för nån månad sen och nu ringen syrianen eller vad han nu är och säger såhär:
"Ah hej, jag som köpte bmw:n. Motorn har havererat, kamkedjan har gått av. Jag skickar bilen till dig imorn så får du betala bergarn o allt. Jag vill ha mina pengar tillbaks. Jag har lagt ner över 20 000 på bilen nu och så går kamkedjan av. Ta tillbaka bilen och ge mig pengarna tillbaka, skickar den med bärgarn hem till dig imorn om du inte ringer upp imorn bitti"

Jag sålde bilen utan några som helst fel som jag visste om och som jag inte berättade om för honom. Han säger sig ha åtgärdat allt på bilen men nu så ska motorn ha havererat osv osv.

Vad fan ska jag göra? Har lite lätt panik och är jävligt förbannad på vilken klåpare som beter sig såhär. Jag hade fan inte sålt en bil jag vet att EN KAMKEDJA skulle gå av? Låter så jäkla mysko med tanke på att bilen gått utan motor/drivlina problem i över 10 år.

Hur gör jag det här? Snabba svar uppskattas så jag kanske kan sova lugnt ikväll.

pukan2
21 september 2015 · 3 182 Inlägg

inget o bry dig om, finns inga garantier som gäller vid privat köp. vill han ha det hänvisa han till bmw o köp en ny bil där.

Retrofit
21 september 2015 · 32 Inlägg

pukan2 skrev:
inget o bry dig om, finns inga garantier som gäller vid privat köp. vill han ha det hänvisa han till bmw o köp en ny bil där.

Vad fan gör jag om han skickar hit bilen med bärgarn eller nått då? Kan han ens göra så?

pukan2
21 september 2015 · 3 182 Inlägg

Retrofit skrev:

pukan2 skrev:
inget o bry dig om, finns inga garantier som gäller vid privat köp. vill han ha det hänvisa han till bmw o köp en ny bil där.

Vad fan gör jag om han skickar hit bilen med bärgarn eller nått då? Kan han ens göra så?

skit i han, det är inte du som är ägare på bilen så det är inte ditt problem.

pukan2
21 september 2015 · 3 182 Inlägg

hur gammal är bilen o hur långt hade den gott

Retrofit
21 september 2015 · 32 Inlägg

pukan2 skrev:

Retrofit skrev:

pukan2 skrev:
inget o bry dig om, finns inga garantier som gäller vid privat köp. vill han ha det hänvisa han till bmw o köp en ny bil där.

Vad fan gör jag om han skickar hit bilen med bärgarn eller nått då? Kan han ens göra så?

skit i han, det är inte du som är ägare på bilen så det är inte ditt problem.

pukan2 skrev:
hur gammal är bilen o hur långt hade den gott

BMW 316i 2005. Gått 24k mil typ. Service skött osv men inga stämplar i serviceboken vilken han mycket väl var medveten om.

pukan2
21 september 2015 · 3 182 Inlägg

Retrofit skrev:

pukan2 skrev:

Retrofit skrev:

Vad fan gör jag om han skickar hit bilen med bärgarn eller nått då? Kan han ens göra så?

skit i han, det är inte du som är ägare på bilen så det är inte ditt problem.

pukan2 skrev:
hur gammal är bilen o hur långt hade den gott

BMW 316i 2005. Gått 24k mil typ. Service skött osv men inga stämplar i serviceboken vilken han mycket väl var medveten om.

oki inget o bry sig om, samt han kan gö ha kört som en galning med bilen, finns det inte nån intervall sör att kolla upp kamkedjan på den bilen.

Retrofit
21 september 2015 · 32 Inlägg

pukan2 skrev:

Retrofit skrev:

pukan2 skrev:

skit i han, det är inte du som är ägare på bilen så det är inte ditt problem.

pukan2 skrev:
hur gammal är bilen o hur långt hade den gott

BMW 316i 2005. Gått 24k mil typ. Service skött osv men inga stämplar i serviceboken vilken han mycket väl var medveten om.

oki inget o bry sig om, samt han kan gö ha kört som en galning med bilen, finns det inte nån intervall sör att kolla upp kamkedjan på den bilen.

Menar det. Med tanke på hur de körde när de provkörde bilen tvekar jag inte en sekund på att de körde som idioter så fort de kom hem. Men tack, du har lugnat mig lite.

Crxkoffe
21 september 2015 · 847 Inlägg

Skulle jag vara du skulle jag skita fullständigt i det. Säg som det är att bilen är servad regelbundet. Jag visste inte att den var dålig. Det är hans ansvar som köpare att kolla så att bilen är ok och funkar bra. Ringer han igen e det bara be han dra åt helvete.. 

Garantier m.m.
Garantier brukar inte förekomma vid privata köp. Detta innebär att du måste vara mycket noggrann med att kontrollera bilens skick.

Eftersom köplagen, som reglerar köp mellan privatpersoner, inte är tvingande, det vill säga man behöver inte följa lagen om man kommit överens om annat, är det mycket viktigt att skriva ner villkoren för köpet. Motormännens Riksförbund har ett utförligt köpeavtal som du kan använda. Läs alltid villkoren noga och skriv inte under ett avtal förrän du är säker på vad alla villkor innebär och att du tycker att dessa är ok. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/k … KOmWt.dpuf

Hoppas det hjälper. Men som sagt. Ge ej tillbaka pengarna. Det är han som köpt och hans skyldighet att se så att allt funkar.. Jag köpte min Honda crx (den svarta 200hästarn) Den blev konstig efter någon dag. Det jag gjorde var å ringa till han jag köpte den av och frågade om han visste vad som kunde hänt. Han hjälpte mej via telefonen och jag fick problemet åtgärdat.

Senast redigerat av Crxkoffe (21 september 2015)

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Marcus_89 Biltokig elektriker
21 september 2015 · 3 352 Inlägg

Strunta i honom. Du har sålt bilen i bef skick och vet med dig att den har gått bra i många år verkar det som. Sen har han säkert plågat skiten ur den stackars bilen. Men du har ingen skyldighet att ta tillbaka bilen eller ersätta honom.. Skulle knappast tro att han skickar bilen till dig utan att du svarar honom. Men visst blir man lite nojig, men bara att ignorera, vissa tror att de kan göra precis som de vill tongue

Senast redigerat av Marcus_89 (21 september 2015)

Z-etter JDMister.2
21 september 2015 · 295 Inlägg

Kommer han med bilen, ring polisen och säg att det står en okänd bil på din gård smile

Ride with style,
Low and slow.
Toyota Mr2 GTi "JDMister.2" (1991)
Sushikocken Sleeper
22 september 2015 · 3 084 Inlägg

Jag tror nog du saboterade kamkedjan så att den skulle gå av om en månad tongue

Själv så bytte jag kamaxel på min caddy -07 18000mil och ventiler för 18k efter ett ras, chippade 3k och gjorde sedan service efter 300mil 6k och 100mil efter service så rasade den igen nu idag fick jag beskedet av verkstaden att det blev skroten vevaxel kaputt. Och ändå har jag kört bilen sedan ny och servat på verkstad. Jag vill ha mina pengar tillbaka också!! Idiot jag är som inte visste att bilen skulle rasa sad

PS. "Tysk kvalité"

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Retrofit
22 september 2015 · 32 Inlägg

Tack alla!

Jag sa att jag skulle ringa upp han imorgonbitti (alltså imorse) men jag blockade hans nummer direkt. Vill inte ha med såna där idioter o göra. Sen dess har jag inte hört nått och inte sett nått.

Bara hålla tummarna på att man slipper bli knivhuggen närmsta veckorna då, så kanske man kom undan ändå! wink

Och sushikocken, suuuurt sad Tycker hjärtligt synd om dig asså. Börjar själv bli trött på bilar alltså. Två av mina bilar står på meck, en här hemma och en inlämnad på verkstad. Börjar tröttna på bilproblem nu.... Skulle behöva en lugn period! neutral

Crxkoffe
22 september 2015 · 847 Inlägg

Helt rätt gjort. Gör som ovanskrivade skrev. Ställer han bilen på din uppfart. Ring polisen o säg att det står en okänd bil där smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
DasAuto
28 september 2015 · 2 751 Inlägg

Han kan gapa allt han vill. Men att skita i han helt är fel tongue

Säg till honom att han kan dra åt h*****e.

Senast redigerat av DasAuto (28 september 2015)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Squidspeed #GoodToBeBad
2 oktober 2015 · 856 Inlägg

Retrofit: Något som hänt sista tiden, eller är det lugnt och fint?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang