4011
Sök

Göra bilen mer personlig, svetsa eget avgassystem?

5 Inlägg
8 oktober 2015
Trådstartare
Tjena!

Har nyligen införskaffat mig min första bil, en inte så speciell V70 från 98 med 2.5t-motorn.
Jag är som många andra studenter ganska pank, och har i och med ett ökat bilintresse lust att göra vad många andra bilentusiaster brukar göra.
Att "meka" tror jag är en passande term för detta, främst för att skaffa sig kunskap den praktiska vägen och lära känna sin bil och motorn och få ett utökad kunskap om ämnet.

Första tanken var att chipptrimma bilen, dels för att få lite mer kraft ur motorn (obviously) men även för bättre bränsleekonomi då den drar lite mer än vad jag är bekväm med.
Dock så hamnar chippet i samma prisklass som själva bilen, som även gått över 31k, så jag känner inte att det är värt den pengen. Dessutom så innebär chippning inte mycket pill på den mekaniska delen.

Har som fördel att jag går på ett industrigymnasium, där man får en grundläggande utbildning på det mesta som kan hittas i en verkstad/industrilokal, såsom svetsar och CNC/manuella fräsar/svarvar, osv. Med detta tillkommer det även ett stort gäng bilkunniga skolkamrater som är mer än villiga att hjälpa till med allt arbete som tillkommer om man skulle starta ett projekt. Det förekommer även diverse hobbykvällar på skolan, samt att vissa kurser tillåter fritt arbete, så länge man kan bevisa att man lär sig något utan arbetet.

Så saker jag kommit att tänka på som skulle vara enkelt att utföra på en hobbykväll och billigt att göra där materialkostnader hålls nere skulle vara att svetsa ett avgassystem.
Mitt avgassystem har dessutom en liten läcka någonstans, hörs ett svagt missljud så det är nog inte något jätteseriöst, men bör ändå kollas till.

Vad tycker ni om denna idé? Hur mycket bör bytas ut och vad skall jag ha kvar?
Katalysatorn behåller jag givetvis, ljuddämparen lär jag också även behålla, beroende på dess skick. Men bör jag plocka ner allt från turbon och bak eller ska jag fokusera på ett mindre stycke?
Min tanke är att det helt enkelt bara är att plocka ner systemet, svetsa bort rör efter rör och sedan svetsa fast nytt, med en ungefärlig svårighetsgrad som att bygga lego, fast med en svets.

Därav så tänker jag inte ge mig in i kampen med diverse delar som kräver hög precision såsom grenrör, osv. Men efter det bör det ju inte vara någon större fara för avgasflödet om innerdimensionen på själva rören skiljer sig någon millimeter eller två?

Vad gäller ritningar så finns det alltid något på nätet, alternativt får man ta sig en titt under bilen innan och mäta upp.

Är mottaglig för alla tankar om detta lilla projekt, om ni har tips eller bara vill kalla mig dum i huvet om jag sagt något helt ologiskt. Har inte gjort mycket research om ämnet ännu, utan detta är mest vad ni tycker om det hela.

Har andra idéer som är lite mer komplicerade, såsom att borra ut/sänka toppblocket, osv.
Kom gärna med andra roliga förslag

//Jollen

600 Inlägg
8 oktober 2015
inte för att vara den som är den men bilen blir inte mer personlig om du sätter ett liknande system ? eller vad är det du menar du vill göra? inte många som kommer lägga sig under och säga jäklar va specielt system du har här:-)
sätt större diameter om du vill ha bullrigare ljud.

5 Inlägg
8 oktober 2015
Trådstartare
Jag vill i första hand lära mig något nytt samt ha något att göra på fritiden.
Dessutom är jag pank så detta verkar vara en av de billigare alternativen, där jag inte behöver lägga mer än max en tusenlapp på materialet som kommer användas.

//Jollen

Sök