4011
Sök

Göra bilen mer personlig, svetsa eget avgassystem?

5 Inlägg
8 oktober 2015
Trådstartare
Tjena!

Har nyligen införskaffat mig min första bil, en inte så speciell V70 från 98 med 2.5t-motorn.
Jag är som många andra studenter ganska pank, och har i och med ett ökat bilintresse lust att göra vad många andra bilentusiaster brukar göra.
Att "meka" tror jag är en passande term för detta, främst för att skaffa sig kunskap den praktiska vägen och lära känna sin bil och motorn och få ett utökad kunskap om ämnet.

Första tanken var att chipptrimma bilen, dels för att få lite mer kraft ur motorn (obviously) men även för bättre bränsleekonomi då den drar lite mer än vad jag är bekväm med.
Dock så hamnar chippet i samma prisklass som själva bilen, som även gått över 31k, så jag känner inte att det är värt den pengen. Dessutom så innebär chippning inte mycket pill på den mekaniska delen.

Har som fördel att jag går på ett industrigymnasium, där man får en grundläggande utbildning på det mesta som kan hittas i en verkstad/industrilokal, såsom svetsar och CNC/manuella fräsar/svarvar, osv. Med detta tillkommer det även ett stort gäng bilkunniga skolkamrater som är mer än villiga att hjälpa till med allt arbete som tillkommer om man skulle starta ett projekt. Det förekommer även diverse hobbykvällar på skolan, samt att vissa kurser tillåter fritt arbete, så länge man kan bevisa att man lär sig något utan arbetet.

Så saker jag kommit att tänka på som skulle vara enkelt att utföra på en hobbykväll och billigt att göra där materialkostnader hålls nere skulle vara att svetsa ett avgassystem.
Mitt avgassystem har dessutom en liten läcka någonstans, hörs ett svagt missljud så det är nog inte något jätteseriöst, men bör ändå kollas till.

Vad tycker ni om denna idé? Hur mycket bör bytas ut och vad skall jag ha kvar?