VW Passat 1.8t bra bilar?

Psycho5553
14 oktober 2015 · 17 Inlägg

Tjenare, jag har letat bil ett tag nu och har hittat en del passater ifrån 1998-2005 som ser bra ut och verkar ha hyfsat bra pris. Jag undrar bara vad de finns för kända fel och om det är värt att skaffa en passat eller är det inget att ha? smile

Senast redigerat av Psycho5553 (14 oktober 2015)

Muttley
14 oktober 2015 ·

Jag har en passat -01 som bruksbil just nu sen 1 år ungefär tillbaka.

Har fått byta länkarmar övre vilket är rätt vanligt men inte så dyrt.
Ja jag bytte ju vattentempgivare förra veckan, halvjobbigt men görbart. Passade på att byta skivor och klossar fram för att jag ville ha fräscha saker, enkel att skruva med.

Jag är nöjd med den, den går billigt, och tar en dit man skall.  Dock är bilen ingen rolig bil.

Men länkarmar är bruksdetalj. Fönsterhissar tydligen med, den gick sönder en gång men är simpel med smile

Fjellner
14 oktober 2015 · 245 Inlägg

Har en Passat -02 som jag är riktigt nöjd med, massor med bil för pengarna

Vanliga fel är som sagt länkarmar, framvagnen är som ett plockepinn..
Dock har inte jag bytt några på min än och jag har haft den snart 1,5 år.

Dräneringen under batteriet blir igensatt och leder vattnet in i bilen och ner på golvet, jag hade 5-6cm vatten på golvet under golvmattan, mindre bra då det finns en hel del elektronik på golvet!

Men någon rolig bil är det verkligen inte, men det är väl kanske inte meningen heller smile

Ingooo
15 oktober 2015 · 167 Inlägg

Rolig eller inte är en definitionsfråga. 1.8 med turbo på 150hk tycker jag är en av VAGs bästa motorer genom åren. Dock har de haft oilsludgeproblem om de rullat med långa serviceintervall utan att de körts på rätt sätt.

1.8t har bra respons och tillräckligt med kraft för att kännas pigga. Går dessutom riktigt snålt om man vill. Framvagnen som tidigare nämnt är väl en akilleshäl. Står emot rost väldigt bra bortsett från kosmetisk rost på baklucka och b-stolpar samt invid skyddslister på sidorna.

En sån passat som du frågar efter är ett kap imo bara de har rätt historik.

CC72
15 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Framvagnen är ett problem på 3B och inte på 3BG. Bra bilar med stora lastutrymmen, sköna att köra och helt enkelt rätt mycket bil för pengarna.

Muttley
15 oktober 2015 ·

CC72 skrev:
Framvagnen är ett problem på 3B och inte på 3BG. Bra bilar med stora lastutrymmen, sköna att köra och helt enkelt rätt mycket bil för pengarna.

Mjo. Även 3bg.  Min är en sådan.  Den mest korkade konstruktion på framvagn jag vet smile.

CC72
15 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Att få byta nån led här och där är ser jag som vanligt slitage. Det man brukar säga är att dom är helt värdelösa
Vilket kommer sig av att många tidiga passater fick byta leder rätt tidigt jämfört med andra bilar.

Min har snart gått 15000 och det är aldrig bytt en led så det finns bra exemplar också.

Muttley
15 oktober 2015 ·

CC72 skrev:
Att få byta nån led här och där är ser jag som vanligt slitage. Det man brukar säga är att dom är helt värdelösa
Vilket kommer sig av att många tidiga passater fick byta leder rätt tidigt jämfört med andra bilar.

Min har snart gått 15000 och det är aldrig bytt en led så det finns bra exemplar också.

De är sällsynta smile
För problemet finns även på nya.

Men de är ju ingen större kostnad att byta om man nu har vana att skruva.


Jag hade rekommenderat folk att köpa en. Åtminstone från 2001.

SimonT Egen
15 oktober 2015 · 277 Inlägg

Framvagnen ger jävla go komfort.
Men visst du får byta lite leder,bytt alla en gång på min ena
Du har ju 6per sida så klart en ska gå sönder varje år iallafall
Ja bytte alla samtidigt när ja fick anmärkning på 2

Annars e de ju som nämnt oljepumpen, elöer egentligen silen som blir igensatt, hör du den knackar som en traktor så stäng av direkt. Men de händer ju inte alla. Min ena har gått 35 å den andra 28
Så bara man sköter de så håller dom.
min blå som visserligen är en diesel har gått 49 å går skitbra

granadadr
16 oktober 2015 · 7 290 Inlägg

SimonT skrev:
Framvagnen ger jävla go komfort.
Men visst du får byta lite leder,bytt alla en gång på min ena
Du har ju 6per sida så klart en ska gå sönder varje år iallafall
Ja bytte alla samtidigt när ja fick anmärkning på 2

Annars e de ju som nämnt oljepumpen, elöer egentligen silen som blir igensatt, hör du den knackar som en traktor så stäng av direkt. Men de händer ju inte alla. Min ena har gått 35 å den andra 28
Så bara man sköter de så håller dom.
min blå som visserligen är en diesel har gått 49 å går skitbra

ååå fyyfaaan är det så många leder??? å jag som gnäller över slapperstagen= kränghämmarstagen, hur dyrt är det att byta stag i framvagnen på en wag? låter dyrt i mina öron iaf

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Muttley
16 oktober 2015 ·

granadadr skrev:

SimonT skrev:
Framvagnen ger jävla go komfort.
Men visst du får byta lite leder,bytt alla en gång på min ena
Du har ju 6per sida så klart en ska gå sönder varje år iallafall
Ja bytte alla samtidigt när ja fick anmärkning på 2

Annars e de ju som nämnt oljepumpen, elöer egentligen silen som blir igensatt, hör du den knackar som en traktor så stäng av direkt. Men de händer ju inte alla. Min ena har gått 35 å den andra 28
Så bara man sköter de så håller dom.
min blå som visserligen är en diesel har gått 49 å går skitbra

ååå fyyfaaan är det så många leder??? å jag som gnäller över slapperstagen= kränghämmarstagen, hur dyrt är det att byta stag i framvagnen på en wag? låter dyrt i mina öron iaf

Köper du de i Sverige blir de dyrt.  Jag hade anmärkning på främre övre länkarm.  Den kostade runt 1000 på mekonomen.
EBay för fyra leder övre kostade 1000 kr till dörren.   Sen kan de ju sitta lite jävligt för att de tyckte de var roligt och sätta ena änden ovanför hjulet.

ValP2k
16 oktober 2015 · 1 122 Inlägg

för ca 1200:- på ebay får du ju allt inkl nya bultar å muttrar

gasa nu foer faen!
SimonT Egen
16 oktober 2015 · 277 Inlägg

Tänkte precis nämna de, räkna med 1500 för helt kit, 12 delar, från Tyskland, eBay eller bildelaronline tex.
Så byter man alla samtidigt eller efterhand så har man de gjort, sen jag bytte har de hållt iallafall 5000mil och de håller nog ett tag till

DasAuto
16 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Finns framvagnsdetaljer billigt i tyskland.
http://www.ebay.de/itm/QUERLENKERSATZ-Q … SwPcVVvKRo

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang