Scania R480 -07 Vart finns 24v spänningsmatning i hytten?

Firetunez
15 oktober 2015 · 282 Inlägg

Är på g att koppla in en baslåda i lastbilen, en Scania R480 Highline 2007.
Finns verkligen dåligt med info på nätet om detta och får bara luddiga svar på verkstaden då ingen riktigt vet säkert (frågar väl fel personer).

Jag har hört att det ska finnas en plusplint under säkringarna på hö sida, men jag hittar bara 2st block med jord. Jag plockade bort panelen längst ner och hittade dessa block mot torpedväggen nere vid golvet.

Vart är plus? Hur ser den ut?

Kan verkligen inte hitta nåt som ser ut att vara plus, fast den kanske inte är lika exponerad.
Nu orkar jag inte skruva bort panelen och leta hela tiden så därför vänder jag mig till er.

Obs, det är 24v jag letar efter, det är ett 24v steg.
Och jag är inte sugen på att dra ny kabel från batterierna för det handlar bara om ca 10 ampere och enligt scanias datablad ska dessa plintar klara 100 amp fördelat på alla 3 plinar som ska finnas utplacerade och jag har ingen kaffebryggare eller micro eller nåt som drar så det borde ju rimligtvis funka att ta ström från hytten tycker jag.

zleepy Trucker
16 oktober 2015 · 1 391 Inlägg

Du har frågat på Scania? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
TimeJudge
16 oktober 2015 · 183 Inlägg

Om du vänder på säkring och relä plattan så ser du vart plusen går in i den
Grov röd kabel. så är det på min R500 -11

Det är inte laddet som dödar.
Bilnorden
16 oktober 2015 · 294 Inlägg

Har du ingen multimeter o mäta med, på den R440 -11 som jag hade fanns det längst ner vid fötterna på passagerar sidan, det är ju bara att mäta sig fram så vet du med säkerhet sen.

Senast redigerat av Bilnorden (16 oktober 2015)

Omega2008
16 oktober 2015 · 60 Inlägg

Finns en 24v plint innanför styrenheterna(i mitten ungefär) vid fötterna på passagerarsidan. Det sitter 3 pinnbultar med ett gummiskydd över. Kan vara lite knepigt att komma åt då det går en kabelhärva framför.
Mät så du hittar rätt och använd säkring:)

Firetunez
17 oktober 2015 · 282 Inlägg

TimeJudge skrev:
Om du vänder på säkring och relä plattan så ser du vart plusen går in i den
Grov röd kabel. så är det på min R500 -11

Hittade den, men känns inte som ett bra ställe att koppla in sig på då det är hela elcentralens matning.

Omega2008 skrev:
Finns en 24v plint innanför styrenheterna(i mitten ungefär) vid fötterna på passagerarsidan. Det sitter 3 pinnbultar med ett gummiskydd över. Kan vara lite knepigt att komma åt då det går en kabelhärva framför.
Mät så du hittar rätt och använd säkring:)

Tack, ska kika när jag får tid över. Det är massa grejer i vägen men kanske kan lyckas komma åt på nåt sätt.
Måste man lossa styrenheterna för att komma åt?
Har en multimeter och säkring kommer självklart monteras.

Bilnorden
17 oktober 2015 · 294 Inlägg

Det var där jag blev rekommenderad på Scania verkstad att koppla in mig på.

Janneutanb
18 oktober 2015 · 7 271 Inlägg

Öppna motorluckan. Öppna elcentralen på vänstersidan så finns det där bakom.

Firetunez
19 oktober 2015 · 282 Inlägg

Hittade den!
Kom inte åt på insidan dock, hade inte rätt verktyg för att kunna flytta på styrenheterna.
Men på utsidan under huven var det väldigt tydligt, bara lossa locket så fanns den där, dock bara en bult som håller ingående kabel och den vill jag helst inte röra.

Men någon skrev att det skulle finnas 3st pinbultar på insidan, så jag får helt enkelt ta med mig rätt verktyg och flytta styrenheterna åt sidan så jag kommer åt dom så ska det nog lösa sig.

Tack så mycket för hjälpen allihopa, väldigt bra respons i tråden smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang