Tvist efter försäljning av bildel

opeldrifter
15 oktober 2015 · 1 253 Inlägg

gör det så kortfattat jag kan smile

Hade en annons ute på blocket.se en Volvo V70 R som hade öhlins dämpare?

Blev kontaktad av en person i nederländerna som var beredd att betala bra för att få köpa bara dämparna. Han bad inte om bilder på mina dämpare eller annan info. Han skulle skicka original R dämpare plus pengar mellan.

Sagt o gjort han förde över pengar via paypal. han skickade sina dämpare och jag skickade mina.  Nu säger han att de ej är orginal öhlins  dämpare och vill ha pengarna tillbaka.

Hur stor är chansen att han kan få det? Han hotar med att kontakta  paypal och polisen i sverige.


Vad kan jag förvänta mig hända?

Jag menar han bad ej om bilder på dämparna utan köote de rakt av utan att veta skicket. jag sa dock att skicket är okänt samt att fjädersätena var slut.


Vilka chanser har jag i en eventuell rättstvist? Kommer det gå så långt när jag ej har visat bilder på de utan han köpte de ändå.  Fick den infon jag kunde ge och han begärde inget utan betalade och  skickade sina dämpare.


Jag kan inte oavsett betala tillbaka de pengar han betalat för över 2 veckor sedan.


Snälla seriösa svar tack.

tack på förhand!

Lev livet nu innan det är för sent
Hamilton
15 oktober 2015 · 8 864 Inlägg

Har du sålt dom som original och dom inte är det så har du lurat köparen oavsett skicket.
Har för mig att Paypal har 30 dagar som gräns för reklamation.

Fotograf på tierpidag.se
Seth
16 oktober 2015 · 3 354 Inlägg

Har du konversationen sparad i text?
Samt har du kvar bilder på Dämpare och på ev nr på dem?

Senast redigerat av Seth (16 oktober 2015)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Christian S
16 oktober 2015 · 4 816 Inlägg

är det dom öhlins dämparna som ingick i performance line tillbehören som fanns till 850/X70? dom ser väll inte likadana ut som andra ölins dämpare han sett och det är därför han säger att dom inte är några orginal.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
opeldrifter
16 oktober 2015 · 1 253 Inlägg

Han bad vare sig om bilder eller info eller nr på de utan köpte  de rakt av.

har hela mail konversationen sparad.  Jag sa till han innan köp att jag vet ej skick på de eller nåt.

Är ju köparens uppgift att kolla saker mef o be om info? ?

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
16 oktober 2015 · 1 253 Inlägg

Christian S skrev:
är det dom öhlins dämparna som ingick i performance line tillbehören som fanns till 850/X70? dom ser väll inte likadana ut som andra ölins dämpare han sett och det är därför han säger att dom inte är några orginal.

Han sa att de inte hade någon skruv på benet. och att behållarna var tomma vilket de inte var då jag kört med dämparna hela sommaren och varit underbar väghållning.

Han köpte de utan att be om mer info om de eller be om bilder. jag gjorde mitt ansvar och sa det att jag vet ej skicket plus att jag inte vet om det är original eller ej.

Han slutförde affär och jag anser jag gjort vad jag kunnat när det gäller information eller ?

Finns ingen chans i världen att jag kan ge honom pengar tillbaka


Jag är ärlig av mig och anser mig inte gjort nåt fel hmm


Men vill ju inte hamna i rätten och skit. vet inte hur högprioriterat detta kan bli för polisen då inga bilder skickats till honom.

han skrev jag köper de och ger en seriös summa på xxx antal kr och ville ej ha bilder eller dylikt

Lev livet nu innan det är för sent
baltis
16 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Polisen skiter i det.

Visst han kan stämma dig... men du har ju helt klart rätten på din sida.

Så bara att förklara för honom att OM han nu anser att du gjort fel så får han anmäla/stämma dig och sen så möts ni i domstolen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang