Ford mondeo diesel automat 2008, tappar kraft men fungerar igen efter tre minuter.

Marre80
22 oktober 2015 · 28 Inlägg

Tja
Funderar på att köpa svärfars Ford mondeo 2008  men han säger att de är nåt konstigt med den. Detta har hänt ett par gånger.
Han ligger och kör och bilen bara går ner i varv och går inte köra snabbare är 50-70km i timme. Han stannar då till och stänger av den och väntar 3minuter och bilen går sen som vanligt. Han har haft den inne på verkstad och dom har felsökt och hittar inget.
Diesel,Automt.

Nån som har en aning?

Med vänlig hälsning,Martin

Mod: Hej och välkommen.
Jag fixade till din rubrik.
Här kan du läsa mer gällande forumsreglerna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

xXSammy
23 oktober 2015 · 6 580 Inlägg

Inga felkoder alls???

Vilken motor?
Har han servat den ordentligt? (Så bränslefiltret är bytt)

De/Dem
Evildan
23 oktober 2015 ·

Har samma ekonomiavdelning inom koncernen tagit beslut om Mondeons kabeldragning som i den V70II D5 Aut jag körde förut kan det vara så enkelt som en för kort kabel till någon del på motorn.
När motorkuddarna blivit lite mjukare efter ca12000 rörde sig motorn lite mera vid gaspådrag och slet helt enkelt sönder kabeln så att kardelarna endast kontaktade med hjälp av härvans plasthölje vid måttlig acceleration men for isär vid en kraftig dito.

Marre80
23 oktober 2015 · 28 Inlägg

De är den lilla motorn 130hk. Den är servad enligt bok och är väl skött. Frågan är om man vågar köpa den? Han har haft den inne och inga felkoder hittades.

Marre80
27 december 2015 · 28 Inlägg

Funderar på att köpa den nu😊 Vågar man tro?

xXSammy
27 december 2015 · 6 580 Inlägg

Kan vara så att EGRen kärvar, inte någon jätte summa men den den är ju inte gratis heller..


Hur långt har bilen gått?

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 december 2015 · 4 917 Inlägg

Har hört något om vatten i dieselpumpen på andra dieselkärror,men det gäller väl kanske inte här, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Marre80
27 december 2015 · 28 Inlägg

Bilen har gått 20000mil stora service är gjord med kamrem,ny vattenpump,bromsar. Drivrem, bromsar.Jättefin bil👍👍👍
Han vill ha 42000kr för den.

Senast redigerat av Marre80 (27 december 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2015 · 17 530 Inlägg

Marre80 skrev:
Bilen har gått 20000mil stora service är gjord med kamrem,ny vattenpump,bromsar. Drivrem, bromsar.Jättefin bil👍👍👍
Han vill ha 42000kr för den.

Det finns liknande bilar som säkert går att pruta ner till 45-50 tkr.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=fo … amp;cbl1=7

Bilen går alltså i "limp mode". Det kan vara som sägs, felaktigt filter, egr eller något annat... Eftersom verkstan tydligen inte har någon "gammal räv" som känner på sig vad felet kan vara så hade jag tvekat till köp. För 42000 svenska riksdaler kan du få en annan trevlig bil. Så frågan är: VILL du ha en Mondeo diesel? Jag gillar förvisso automatlåda. I synnerhet i kombo med diesel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marre80
27 december 2015 · 28 Inlägg

Jag tycker att man åker riktigt gott i den,tyst och går gött med automaten diesel😊 Svärfar som har den han är Ford kunnig och han har varit i kontakt med några av hans kontakter på Ford och dom tror att de kan vara glapp i nån kontakt nånstans.
Dom sa till han att ta loss alla kontakter och göra rent dom och lägga i lite 5-56.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2015 · 17 530 Inlägg

Marre80 skrev:
Jag tycker att man åker riktigt gott i den,tyst och går gött med automaten diesel😊 Svärfar som har den han är Ford kunnig och han har varit i kontakt med några av hans kontakter på Ford och dom tror att de kan vara glapp i nån kontakt nånstans.
Dom sa till han att ta loss alla kontakter och göra rent dom och lägga i lite 5-56.

Jag förstår att du vill ha den. Jag förstår känslan. Så om nu svärfar är Ford-kunnig, varför kan han inte veta felet? Inte för att vara grinig men... Rådet är dock gott. Evildan var inne på samma spår.

Och innan någon föreslår det: Glödstiften har INGET att göra med hur motorn går.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marre80
27 december 2015 · 28 Inlägg

Han brukar kunna hitta dom flesta felen men inte denna gång tyvärr. Detta har hänt 3 under ett år. Då stängde han av den och låste dörrarna,väntade lite och låste upp. Bilen funkade som vanligt😊 Skit skumt. Tack för alla svar👍 Man blir lite kluven om man ska slå till eller inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2015 · 17 530 Inlägg

Marre80 skrev:
Han brukar kunna hitta dom flesta felen men inte denna gång tyvärr. Detta har hänt 3 under ett år. Då stängde han av den och låste dörrarna,väntade lite och låste upp. Bilen funkade som vanligt😊 Skit skumt. Tack för alla svar👍 Man blir lite kluven om man ska slå till eller inte.

Frågan är om det var kallt eller varmt ute när det hände? Fråga det. Men din Svärfar är väl att betrakta som en släkting? Köper ni bilen så åker ju hans dotter säkert. Är han en person som det går att resonera med? I så fall: Bjud 35000:- kontant så hade jag köpt den i din sits.

På 90-talet åkte jag ett tag runt i en liten Golf (82) diesel. Min "svärfar" skulle sälja sin maxutrustade Volvo 240 Turbo -84. De var värde rätt mycket pengar redan då, AC fungerade. Jag fick köpa bilen för kaffepengar då han visste att jag körde lungt när hans dotter var med.

Dessutom slapp han låna ut sin BMW 750... Och tanka denna :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marre80
27 december 2015 · 28 Inlägg

Jag ska kolla med han😊 Tycker de är lite skämmigt att pruta för mycket😂 Ska prata med han i morgon👍
Tack för att du svarar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2015 · 17 530 Inlägg

Marre80 skrev:
Jag ska kolla med han😊 Tycker de är lite skämmigt att pruta för mycket😂 Ska prata med han i morgon👍
Tack för att du svarar.

För all del. Men 42 papp för en bil med ett rätt allvarligt fel tycker jag är på tok för mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
28 december 2015 · 6 580 Inlägg

Marre80 skrev:
bilen bara går ner i varv och går inte köra snabbare är 50-70km i timme. Han stannar då till och stänger av den och väntar 3minuter och bilen går sen som vanligt. Han har haft den inne på verkstad och dom har felsökt och hittar inget.

Nu när jag tänker efter igen så hade jag samma fel på en Ford Focus 1.6 diesel, den bilen hade två fel

Först hade ena kabeln till tryckgivaren börjat skava, så den kunde tappa kontakten när som helst
Sen så hade EGR-ventilen ett "dolt" fel, den arbetade inom sina värden så felkoder blev det aldrig mer än på bränsletrycksgivaren när motorn dog. (EGR-ventilen ströp motorn utan att motorstyrdonet fatta det och undrade varför bränsletrycket sjönk.)

EGR-ventilen har blivit Akilleshäl för moderna dieslar, nästan alltid den som orsakar övriga fel på bilen.
Typ som Volvo 740, går ett bakljus sönder är det för topplockspackningen är trasig tongue

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2016 · 13 756 Inlägg

Malheus skrev:

Marre80 skrev:
bilen bara går ner i varv och går inte köra snabbare är 50-70km i timme. Han stannar då till och stänger av den och väntar 3minuter och bilen går sen som vanligt. Han har haft den inne på verkstad och dom har felsökt och hittar inget.

Nu när jag tänker efter igen så hade jag samma fel på en Ford Focus 1.6 diesel, den bilen hade två fel

Först hade ena kabeln till tryckgivaren börjat skava, så den kunde tappa kontakten när som helst
Sen så hade EGR-ventilen ett "dolt" fel, den arbetade inom sina värden så felkoder blev det aldrig mer än på bränsletrycksgivaren när motorn dog. (EGR-ventilen ströp motorn utan att motorstyrdonet fatta det och undrade varför bränsletrycket sjönk.)

EGR-ventilen har blivit Akilleshäl för moderna dieslar, nästan alltid den som orsakar övriga fel på bilen.
Typ som Volvo 740, går ett bakljus sönder är det för topplockspackningen är trasig tongue

det är för att egr ventilerna strular fruktansvärt ofta....
polarn körde runt i sin pjukalott skåpbil och från att gå perfekt till att vara icke körbar och gick som kamremmen hoppaat ett par kugg.    där var det egr ventilen det är bra långsökt men inte ovanligt..

men man pluggar skiten innan det börjar strula så slipper man problemet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Marre80
3 januari 2016 · 28 Inlägg

Uppdatering--- jag har inte köpt bilen än. Var hos han idag och pratade med han och frågade om bränslefilter. De var bytt enlig boken 14000 mil. Så han trodde inte att de kunde vara de. Och så nämnde jag att de kanske kunde vara egr ventilen,han skulle kolla upp detta med en som jobbade på Ford. Vet nån om de är svårt att byta den själv eller man lämna in den? Pris typ?

xXSammy
4 januari 2016 · 6 580 Inlägg

Dela regnummer antingen här eller via PM så kollar jag pris på del och tid för arbetet under dagen.

Byta den är roligt (Om det är den motorn jag tänker på), man lossar 2 skruv sen bryter man av fästet till den 3dje, för den sitter så bra till att man skulle behöva flytta fram hela motorn och sen ha massa förlängare och leder som inte finns tongue

Dock behöver den programmeras för att kunna starta bilen

De/Dem
Marre80
19 januari 2016 · 28 Inlägg

Uppdatering. Nu är bilen köpt och är nöjd. Men i snökaoset idag så gick den in i limp mode. Stannade bilen och läste felkoder. Och den visade p2263. Nåt med turbon. Kan detta vara att EGR som ställer till detta?
Med vänlig hälsning,Martin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang