Koppla in laddtrycksmätare audi a4 1.9tdi

Race_Chick Snäll liten biltjej
1 november 2015 · 880 Inlägg

Hejsan,r jag är ganska ny med att äga en audi.
Det är så att jag har kopplat en laddtrycksmätare på slangen som går mellan wg och turbo, men får inget utslag på mätaren när jag har varit ut och kört.
Jag läste att man ska koppla där så jag gav det ett försök.
Jag hör att turbon laddar så jag måste ha kopplat fel...eller?

Ni ska veta att jag kan ganska lite om just turbo och sånt tongue

Bifogar bild på vilken exakt jag menar, lånad bild men min motor ser ju exakt likadan ut.
http://i68.tinypic.com/sngu89.jpg

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
1 november 2015 · 5 529 Inlägg

På en 1,9TDI ska du inte koppla laddtrycksmätaren på slangen som går till VNT-klockan, det är vakuumstyrt av ECUn.

Däremot finns det en anslutning på undersidan av tryckröret som sitter ungefär där den grova vakuumslangen till bromsservon går genom torpeden.
Där ska du koppla in laddtrycksmätaren.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Race_Chick Snäll liten biltjej
1 november 2015 · 880 Inlägg

simlar skrev:
På en 1,9TDI ska du inte koppla laddtrycksmätaren på slangen som går till VNT-klockan, det är vakuumstyrt av ECUn.

Däremot finns det en anslutning på undersidan av tryckröret som sitter ungefär där den grova vakuumslangen till bromsservon går genom torpeden.
Där ska du koppla in laddtrycksmätaren.

aha okej tackar smile
Du kan inte ringa in det på en bild så jag vet mer exakt vart de är? smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
1 november 2015 · 5 529 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-305c5b9d5cb7952aefab76ff6d5bd405.jpg
Där jag inringat uppe i högra hörnet, på undersidan av tryckröret ska det finnas en nippel som du sätter ett t-kors på slangen och kopplar in laddtrycksmätaren smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Race_Chick Snäll liten biltjej
1 november 2015 · 880 Inlägg

simlar skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5bd405.jpg
Där jag inringat uppe i högra hörnet, på undersidan av tryckröret ska det finnas en nippel som du sätter ett t-kors på slangen och kopplar in laddtrycksmätaren smile

okej tack så mycket smile
Ska se om ja hittar rätt slang då, det ska bara va en vakuumslang som sitt där på undersidan? smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
1 november 2015 · 5 529 Inlägg

Race_Chick skrev:

simlar skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5bd405.jpg
Där jag inringat uppe i högra hörnet, på undersidan av tryckröret ska det finnas en nippel som du sätter ett t-kors på slangen och kopplar in laddtrycksmätaren smile

okej tack så mycket smile
Ska se om ja hittar rätt slang då, det ska bara va en vakuumslang som sitt där på undersidan? smile

Ja det är en "vakuumslang", det är ju inget vakuum i den bara atmosfärstryck och övertryck då en diesel inte ger något vakuum (därför sitter det en separat vakuumpump på dieslar).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Race_Chick Snäll liten biltjej
1 november 2015 · 880 Inlägg

simlar skrev:

Race_Chick skrev:

simlar skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5bd405.jpg
Där jag inringat uppe i högra hörnet, på undersidan av tryckröret ska det finnas en nippel som du sätter ett t-kors på slangen och kopplar in laddtrycksmätaren smile

okej tack så mycket smile
Ska se om ja hittar rätt slang då, det ska bara va en vakuumslang som sitt där på undersidan? smile

Ja det är en "vakuumslang", det är ju inget vakuum i den bara atmosfärstryck och övertryck då en diesel inte ger något vakuum (därför sitter det en separat vakuumpump på dieslar).

Okej då förstår jag (hoppas ja haha), ska ut och kik imorgon smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Race_Chick Snäll liten biltjej
1 november 2015 · 880 Inlägg

jag måste tyvärr va jobbig men jag har aldrig kopplat in en sån här mätare förr hmm
Dom vakuumslangarna jag hittade är den röda som går mot luftburken och sen den andra som jag ringat in i gult hmm

http://i68.tinypic.com/30n7mhf.jpg

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
1 november 2015 · 5 529 Inlägg

Ja men det är inte vakuumslangar du ska gå efter utan det ska finnas en laddtrycksledning som går från tryckröret till ECUn. Allt vakuum går från vakuumpumpen som sitter nere på motorn, men på undersidan av tryckröret nästan rakt ovanför vakuumpumpen har du trycksignalen till ECUn.

Är bara en slangnippel på undersidan av tryckröret och en slangstump som går från slangnippeln till ett plaströr, väldigt simpelt.

Det gula du ringat in är EGR-ventilen, den kan du blocka med en plåtbit och en packning så slipper du att insuget sotar igen. Gör ingen skillnad på avgasvärdena vid bes ändå.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 november 2015 · 880 Inlägg

simlar skrev:
Ja men det är inte vakuumslangar du ska gå efter utan det ska finnas en laddtrycksledning som går från tryckröret till ECUn. Allt vakuum går från vakuumpumpen som sitter nere på motorn, men på undersidan av tryckröret nästan rakt ovanför vakuumpumpen har du trycksignalen till ECUn.

Är bara en slangnippel på undersidan av tryckröret och en slangstump som går från slangnippeln till ett plaströr, väldigt simpelt.

Det gula du ringat in är EGR-ventilen, den kan du blocka med en plåtbit och en packning så slipper du att insuget sotar igen. Gör ingen skillnad på avgasvärdena vid bes ändå.

okej jag ska se om jag hittar det.

Aha okej, egr ventilen har ingen speciell funktion då med andra ord smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 november 2015 · 880 Inlägg

nu har jag kollat,vridit och vänd på mig runt röret och under, men den har ingen nippel eller slang som sitt där, det stora tryckröret går direkt från insuget och till IC:en,  det sitter nån elkontakt på den på ovansidan... men de är allt ja kan se sad
Har kollat under röret hela vägen också men dom enda vakuumslangarna som finns - dom går till vakuumstationen.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
2 november 2015 · 5 529 Inlägg

Det låter skumt hmm

Elkontakt på ovansidan av tryckröret? Ta gärna en bild på ditt motorrum för bilden du lagt upp tidigare i tråden stämmer inte i så fall.

Om jag kommer ihåg så ska jag försöka ta en bild på var slangnippeln sitter och hur den ser ut på min bil imorgon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 november 2015 · 880 Inlägg

detta är på min motor, dock glömde jag ta av kåpan innan, men du ser det jag ringat in... de är den enda anslutningen jag kunde hitta som satt på tryckröret hmm

Vore toppen om du kunde ta en bild där du har anslutningen, det skulle hjälpa mycket smile

http://i68.tinypic.com/357ogm0.jpg

Sen tog ja denna men den där är väl bara vevhusventilationen?

http://i67.tinypic.com/2hqw0nq.jpg

Senast redigerat av Race_Chick (2 november 2015)

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
2 november 2015 · 5 529 Inlägg

På andra bilden är det bara vevhusventilationen ja.

Kan vara så att du inte har någon slangnippel på ditt tryckrör för det ser annorlunda ut än på min bil, på min bil har jag det tryckröret som syns på den tidigare bilden.

Går det en slang/plaströr till ECUn? ECUn sitter i plastlådan just under vindrutan på förarsidan.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 november 2015 · 880 Inlägg

simlar skrev:
På andra bilden är det bara vevhusventilationen ja.

Kan vara så att du inte har någon slangnippel på ditt tryckrör för det ser annorlunda ut än på min bil, på min bil har jag det tryckröret som syns på den tidigare bilden.

Går det en slang/plaströr till ECUn? ECUn sitter i plastlådan just under vindrutan på förarsidan.

Jo de går nån slang (tror ja), eller om de är ett stort kabel hölje till ECUn, dock svårt att kunna sätta nippel på den för den e lite större en tryckslangen hmm

Jag gick ut och tog en till bild på motorn min utan kåpan.

http://i64.tinypic.com/e249e.jpg

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
2 november 2015 · 5 529 Inlägg

Jo det är ett kabelhölje. Följ det ut i motorrummet och se om det kommer ut någon slang eller rör, lika grovt som en vakuumslang ska det vara och ska gå till tryckröret någonstans i så fall.

Om inte så är det förmodligen givaren ovanpå tryckröret som är map-sensorn till ECUn och du har då förmodligen ingen slangnippel för att kunna mäta tryck mekaniskt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 november 2015 · 880 Inlägg

simlar skrev:
Jo det är ett kabelhölje. Följ det ut i motorrummet och se om det kommer ut någon slang eller rör, lika grovt som en vakuumslang ska det vara och ska gå till tryckröret någonstans i så fall.

Om inte så är det förmodligen givaren ovanpå tryckröret som är map-sensorn till ECUn och du har då förmodligen ingen slangnippel för att kunna mäta tryck mekaniskt.

Okej ska kolla det smile

Vore skit om jag hade så, då måste man väl ha en elektrisk laddtrycksmätare och dom fattar jag mig inte på.
Värsta fall får man köpa en sån där nippel som man borrar dit på tryckröret...

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
2 november 2015 · 5 529 Inlägg

Ja eller som du säger borra och gänga dit en slangnippel på tryckröret, vilket kanske inte är optimalt.

Men då är det nog dags att överväga om det verkligen är värt att koppla in en laddtrycksmätare, är ju ändå ganska onödigt om man inte tänkt göra några större modifikationer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 november 2015 · 880 Inlägg

simlar skrev:
Ja eller som du säger borra och gänga dit en slangnippel på tryckröret, vilket kanske inte är optimalt.

Men då är det nog dags att överväga om det verkligen är värt att koppla in en laddtrycksmätare, är ju ändå ganska onödigt om man inte tänkt göra några större modifikationer.

Man får ta sig en funderare smile
Tack ändå för hjälpen smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang