Missljud Polo -99 1.4 18.000mil

Bluetummen
4 november 2015 · 26 Inlägg

Har haft den som ny och hela tiden servat den på märkesverkstad. De senaste halvåret har den då och då gett missljud när jag startar den på morgonen, brukar ge lite gas och sedan är det tyst. Nu har det hänt att ljudet även kommer om den är varm och så står den på verkstaden. Saken är ju den att ljudet kommer sällan men jag tycker det låter olycksbådande. Hittills har verkstaden inte lyckats provocerar fram ljudet.  Misstänker dock att kunskapen har minskat hos VW på så här bilar..... Tyvärr är jag gravt hörselskadad så kan inte lokalisera varifrån det kommer när jag lyfter på huven..sad  Motor går annars bra. Vad tror ni? Vattenpump? Generator?     

http://1drv.ms/1Q5EJAz
http://1drv.ms/1RvQjCJ

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 november 2015 · 13 748 Inlägg

växelådan... kör inte vidare.....!!! rätt säker på det hoppas jag har fel men väldigt vanligt fel hoppar även 5:An ur ibland eller?

är väldigt likt det ljudet jag hade på min ena seat arosa (samma motor som polon och växelåda)
då hade lagret på 5:ans växel gått sönder.
när den blir lite varmare så brukar det inte låta så farligt som annars.  felet beror på att oljan rinner ur växelådan då lägsta punkten är växelföraren och där läcker alltid packboxen.

inte 100% säker men 99.99%

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bluetummen
4 november 2015 · 26 Inlägg

Lät det även om växeln är i friläge? Jo, har haft läckage vid växekföraren men detta är åtgärdat. Ett vanligt fel.

Senast redigerat av Bluetummen (4 november 2015)

Bluetummen
5 november 2015 · 26 Inlägg

Simon T. Fungerar inte länkarna? Efter fyra dagar på verkstaden har jag nu fått tillbaka bilen och de finner inte vad felet kan vara så jag slapp betala felsökningen. Missljudet kommer ju inte så ofta. Generator, servopump, vattenpump och spännrulle utan anmärkning och kamremmen är OK. Startmotorn var misstänkt, men ljudet kommer ju åter på en av filerna efter gasning så startmotorn bör det inte vara. Får köra vidare och serviceteknikern ville att just han skulle tillfrågas om jag kommer åter. De hade tillgång till filerna om ingen kände igen ljudet. Tror jag skall åka till en annan verkstad och fråga vad de tror det kan vara.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 november 2015 · 13 748 Inlägg

bort med kåpan på sidan av lådan ur med 5:ans drev och kolla på lagret    det är ett jobb som tar några minuter för att vara på säkra sidan när väl lagret havererar totalt så brukar det bli ett titthål i lådan och lådan är bara att kasta.  lagret kostar typ 400kr

om det skulle vara lagret skit i att montera 5:ans drev och sätt tillbaka kåpan kör vidare och åk till vag och beställ och montera det sedan när det kommer ...  lagerbanan är det enda svåra att få loss

tog en mini rondell och kapade lagerbanan på min Arosa  där var det riktig härdsmälta.. den lät väldigt lik ljudet du la upp.. lät nada varm   det som hände var att plasten smälte som håller i nållagrena och stelnade när lådan blev kall och då tjöt det dagen efter   men min skickade ur 5:an hela tiden  men inte direkt super logiskt

så inte alltid det blir så direkt när det börjar ge sig heller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SimonT Egen
6 november 2015 · 277 Inlägg

Missade länkarna, ursäkta, lät ju remaktigt men om de är kollat så är de ju inte det.
Kanske lila bra att göra som han säger dör å kolla växellådan

jaka54
6 november 2015 · 5 752 Inlägg

Hej!
Ljudet kommer av något som snurrar det är ju uppenbart men frågan är vad det är som genererar ljudet?
Kunde verkstadsmekanikern upprepa ljudet?? Om det går att upprepa inne på en verkstad borde det gå att lokalisera ljudet, eller hur?!

Låter lite som en fläktrem eller möjligtvis lagerljud och då kan det antingen vara generatorn, AC:n eller startmotorn...eller växellådan, men du säger att ljudet även framträder när du frikopplar, eller?!
Om ljudet finns där även när du frikopplar, för du har väl manuell låda, så kan det ju inte vara växellådan.
Då återstår lager i generator, kompressor till AC:n eller startmotor, eller lager i motorn men det är inte troligt.
Sen kan det vara att ett remhjul ligger emot något.

mrcarflow
6 november 2015 · 139 Inlägg

Jag skulle nog också tippa på fläktremmen, bästa vore om du kan filma ljudet och posta det här så kan man få lyssna vad exakt det är för missljud. Knasigt att det inte hittade något? just ljud brukar vara en sån sak man lägger märke till direkt om man är erfaren.

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
mrcarflow
6 november 2015 · 139 Inlägg

Bluetummen skrev:
Simon T. Fungerar inte länkarna? Efter fyra dagar på verkstaden har jag nu fått tillbaka bilen och de finner inte vad felet kan vara så jag slapp betala felsökningen. Missljudet kommer ju inte så ofta. Generator, servopump, vattenpump och spännrulle utan anmärkning och kamremmen är OK. Startmotorn var misstänkt, men ljudet kommer ju åter på en av filerna efter gasning så startmotorn bör det inte vara. Får köra vidare och serviceteknikern ville att just han skulle tillfrågas om jag kommer åter. De hade tillgång till filerna om ingen kände igen ljudet. Tror jag skall åka till en annan verkstad och fråga vad de tror det kan vara.

Kolla med en annan verkstad för säkerhetensskull smile

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2015 · 13 748 Inlägg

det första man gör när man har märkliga ljud är att slita av multiremmen  då får man ett hum om var felet sitter..

tycker det är så svårt att höra på ett klipp men ljudet lät kusligt likt mitt växelåds problem. men då var det som sagt tyst när kopplingen var nere.  annars lät det hela tiden.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang