Kortslutning, dålig jord? Urladdning vid start...

fridasbabe
9 november 2015 · 104 Inlägg

Hejsan har en volvo 945;a -97 som jag håller på och mekar med lite. Ståt ett tag nu, men problemt har varit där länge. Men nu framkom det igen. Köpt nytt batteri och rengjort kontakterna på plus och minus kablarna.

Men när jag ska starta bilen så lyser allt som normalt fram tills jag dra om startmotorn. DÅ stört dör ALL el i bilen precis som om jag rycker batteriet. Startmotorn hinner aldrig gå igång. Men jag laddar batteriet igen och bilen går normalt igen.

Problemet uppstår väldigt oregelbundet. Har alltid bilen i garage...fråga på!

Tack i förhand! wink

Kör farmors racing bil...
simlar
9 november 2015 · 5 525 Inlägg

Dum fråga men bäst att fråga ändå:
Sitter alla kablar fast ordentligt?

Har märkt att 740/940 är väldigt känsliga för dålig kontakt, räcker med att batteripolerna är lite lösa så är det inte nog med kontakt för att kunna starta bilen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
fridasbabe
9 november 2015 · 104 Inlägg

simlar skrev:
Dum fråga men bäst att fråga ändå:
Sitter alla kablar fast ordentligt?

Har märkt att 740/940 är väldigt känsliga för dålig kontakt, räcker med att batteripolerna är lite lösa så är det inte nog med kontakt för att kunna starta bilen.

Ja det är dem nog, men kan ju extra kolla. Men som jag skrev, blir typ som om bilen kortsluter utan att en säkring går...batteriet laddas liksom ur på en sekund...

Kör farmors racing bil...
simlar
9 november 2015 · 5 525 Inlägg

fridasbabe skrev:

simlar skrev:
Dum fråga men bäst att fråga ändå:
Sitter alla kablar fast ordentligt?

Har märkt att 740/940 är väldigt känsliga för dålig kontakt, räcker med att batteripolerna är lite lösa så är det inte nog med kontakt för att kunna starta bilen.

Ja det är dem nog, men kan ju extra kolla. Men som jag skrev, blir typ som om bilen kortsluter utan att en säkring går...batteriet laddas liksom ur på en sekund...

Exakt samma symptom som dålig kontakt.
Dvs dålig kontakt antingen mellan batteri och motor, mellan batteri och kaross eller mellan kaross och motor.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Berggren79
9 november 2015 · 90 Inlägg

De är inte så att de jan vara något glappt i startmotorn då de är då de blir "kortslutning" bara en tanke smile

fridasbabe
9 november 2015 · 104 Inlägg

simlar skrev:

fridasbabe skrev:

simlar skrev:
Dum fråga men bäst att fråga ändå:
Sitter alla kablar fast ordentligt?

Har märkt att 740/940 är väldigt känsliga för dålig kontakt, räcker med att batteripolerna är lite lösa så är det inte nog med kontakt för att kunna starta bilen.

Ja det är dem nog, men kan ju extra kolla. Men som jag skrev, blir typ som om bilen kortsluter utan att en säkring går...batteriet laddas liksom ur på en sekund...

Exakt samma symptom som dålig kontakt.
Dvs dålig kontakt antingen mellan batteri och motor, mellan batteri och kaross eller mellan kaross och motor.

Berggren79 skrev:
De är inte så att de jan vara något glappt i startmotorn då de är då de blir "kortslutning" bara en tanke smile

Är det bara till att kolla alla kablar då alltså?

Kör farmors racing bil...
simlar
9 november 2015 · 5 525 Inlägg

fridasbabe skrev:

simlar skrev:

fridasbabe skrev:

Ja det är dem nog, men kan ju extra kolla. Men som jag skrev, blir typ som om bilen kortsluter utan att en säkring går...batteriet laddas liksom ur på en sekund...

Exakt samma symptom som dålig kontakt.
Dvs dålig kontakt antingen mellan batteri och motor, mellan batteri och kaross eller mellan kaross och motor.

Berggren79 skrev:
De är inte så att de jan vara något glappt i startmotorn då de är då de blir "kortslutning" bara en tanke smile

Är det bara till att kolla alla kablar då alltså?

Japp bara kolla och rengöra vid behov. Eller ta loss och rengöra alla kontaktytor för att vara på säkra sidan smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang