OK nu får det sluta rimmas för det tar en sån tid att göra inläggen, tiden jag förut hade men inte längre ( kallas tydligen att arbeta phff.
Då börjar vi med förra året i december.
Jag hade då besiktningtid t.o.m 31 december så innan jag bokade ett sånt besök visste jag redan att det var glapp i en spindelled vänster fram och sedan lös både abs och airbaglampan.
206:an är lagom storlek för mitt garage, det var ju guld att jobba med smarten och saaben fick ju egentligen inte plats alls, men det beror ju på hur mycket annat som är ivägen som inte jag äger.
Men som sagt för att göra plats att jobba på så fick jag stapla alla svärfars bildelar på,i och under hans projektbil som ännu inte rört sig.
Detta gav bra plats på ena sidan bilen.
Men mycket mindre på andra, vilket inte gjorde nåt nu.
Skitigt jobb ger inte så mycket bilder, men här är delarna som jag böt ut på vänster sida.
Spindelleden sitter ipressad på länkarmen så man byter hela den.
Ett ganska lätt jobb men mycket behöver tas bort för att komma åt bultarna som själva länkarmen sitter med upp i karossen.
Styrleden byttes även ut när jag hade rivit ner allt annat.
Spindelled
Drivavelns mutter behöver lossas för att drivaxeln sitter ivägen för en utav länkarmens fästbultar.
Då fick jag snällt åka till biltema och handla en 36 mm stor 3/4 tums krafthylsa samt en adapter ner till 1/2 tum för att passa mutterdragaren.
Det ska vara 35 mm för att vara exakt men det hade inte biltema eller nån annan fysisk butik så det gick ändå bra med 36.
även adaptern är i det kraftigare stålet.
Jag hade redan beställt och fått hem 2 absgivare så jag tänkte byta båda fram och hoppas på att lampan slocknar.
Någon som har ett bra knep på hur man får loss de gamla givarna hela.....jag lyckas inte iaf.
Blev massaker av den hehe.
Kan ju säga att det finns mycket koppartråd inuti en sån här.
En liten bild på ett kit jag köpte från england med 2 länkarmar, 2 styrleder och 2 stabilisatorstag för krängningshämmaren.
Allt gick på 1100 inkl frakt.
styrled
Här igenom hålet syns en ganska sliten abs-krans som faktiskt var hel, så jag snyggade till den lite bara typ petade rent mellan tänderna.
Nya fina givaren till vänster fram.
Då var det dags att montera den nya givaren och då behövdes hjulhusplasten tas bort för kabeln går in i motorrummet där bakom.
Satt fast med några enkla clips och skruv nere vid skärmkanten.
Här syns lite rost för att det saknas stänkskärmar så det har blästrats från framhjulen, detta ska jag ta tag i snart och även sätta dit stänkskydd runtom alla fyra.
Men det är nog den enda allvarliga rosten jag hittat .....än.
En skruv i underkant framskärmen.
Det var duktigt med skit där bakom i hjulhuset så en ordentlig tvätt där till våren står på schemat, skall även lackas svart i hjulhusen.
Men där är kabeln indragen iaf.
Där är kontakten och så satte jag tillbaka allt och vred på nyckeln men lampan lös fortfarande så jag bytte även på höger sida men utan framgång.
Nu börjar det närma sig julafton så efter lite internetforskning kom jag fram till att jag vill ha peugeotplanet.
Det är samma program som verkstäderna har och det går att läsa alla system och även radera dess felkoder.
Så istället för att gissa var felen är kommer jag nu att veta.
Jag beställde då ett paket med interface( det är dosan på bild ) och programvara,kablage mm som passar till citroen och peugeots alla modeller.
Beställde den 16 dec och enligt ebay skulle det dyka upp mellan 23-28 dec, paketet kom i fredags 8 januari....
wow vad jag har väntat på det här.
Började genast installera på en laptop som har windows7 fast i en virituell maskin där jag har installerat windows xp, varför? jo programmen fungerar bäst i xp-mode säger dom som vet.
Programmen samt alla uppdateringar tog ca 8 timmar att slutföra för att kunna användas.
Hela lördagen gick men sent på kvällen gick jag ut och kopplade upp mot bilen.
Jag körde ett test som gick över alla systemen och fick upp 1 fel i airbagsystemet, det var stolsairbag förare ( glapp i kontakten under stolen)
2 Fel i abssystemet.
2 fel i abs men ett är temporärt alltså jag har fixat det och det finns kvar i minnet men det är inte den givaren som gör att lampan lyser utan det är den höger bak där felet är permanent.
Jag gillar att jag så billigt kan lösa elproblem utan att behöva uppsöka verkstad.
Det finns mycket annat i programmet som jag kommer använda, tex koda in nya nycklar i immobilizern mm.
Nu är det söndag och jag ska lossa absgivaren höger bak så vi börjar med att plocka av pluspolen som peugeot har gjort väldigt enkelt för mig.
Den funkar klockrent denna klämman, inget glapp alls I lööööööv it.
Det blev ett snabbt jobb idag.
Plockade av hjulet och såg att bromsarna bak inte var så snygga men ska fixas en annan gång.
Lossade oket och skivan och började följa absgivarens kabel för att hitta kontakten.
Hittade den bakom tanken vid bakaxeln.
En fungerande givare ska ha ett motståndvärde som kan vara olika för olika bilmodeller jag såg en video på youtube där sa gubben att 1,5-1,7 kiloohm var ok.
Medans en trasig givaren där skulle bara moståndet öka hela tiden.....
Nu vet jag inte om jag har rätt typ av givare där jag ska ha ett ohmvärde utan att hjulen rör sig men min gav inte utslag alls så jag borrade bort den gamla givaren och väntar i skrivande stund på en ny givare så får vi se om den går att mäta upp innan jag monterar den.
Söndagen bjöd även på lite elkoppling med airbagkablarna under förarstolen.
Då det var glapp i kontakten så klippte jag bort den och satte ihop kablarna igen, temporärt i dessa kopplingarna.
Jag ska löda dom ordentligt eller iaf hitta en bra lösning.
Airbaglampan lyser inte mera och i början när tändningen är på så gör systemet sin koll och allt är bra.
Ett litet sidospår.... jag ska även snart byta tankbandet för det är riktigt rostigt och går väl snart av.
en fästmutter ser ut så här.....hur många tror att jag får loss den????
Glömde säga att jag fick ju göra en besiktning den 27e: december trots att jag visste om det med airbag/abs men när killen som testade bilen drog bak stolen slocknade airbaglampan så det enda jag fick nedslag på var abslampan och glapp i höger styrled.
Så det som är kvar nu är då att byta styrleden och absgivaren inför återkontrollen.
Sen kan det komma roligare saker att hitta på med bilen.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.