Beskriv din körstil!

Bwonka
3 december 2015 · 236 Inlägg

Tjabba alla petrolheads

Hänger en del här på forumet och jag har kunnat notera att det finns människor med väldigt olika sätt att köra och te sig i trafiken. Alltifrån vansinnesförare till de som kör sansat till de som ligger vakna på nätterna över en speciell detalj i en viss trafikregel tongue

Som ts inleder jag med att beskriva min körstil. Är en ganska mjuk förare och tycker inte alls om att testa gränser eller göra tajta omkörningar. Är för rädd om mig själv, min bil och andra trafikanter helt enkelt. Momsar för det mesta lite på hastigheten i landsvägs- och motorvägstempo (+ ca 7 km/h) men i stan kör jag hänsynsfullt och samarbetsvilligt. Sällan jag känner ett behov av att hävda min rättighet. Är jag på glatt humör och trafiken liten/obefintlig kör jag "inspirerat" i form av bestämda accelerationer och bestämda inbromsningar. Kör en Civic med pigg 140 hästars bensinare som jag då och då rastar på högre varv, dock alltid under körkortsgränsen.

Så, hur kör du? Försköna inga detaljer utan berätta precis hur du kör och vilken typ du är i trafiken big_smile

DasAuto
3 december 2015 · 2 751 Inlägg

Lugn i stadstrafik, följer lagar till 90-95% gasar på motorväg smile Något jag för övrigt gör mindre och mindre med åren big_smile
Jämför jag min körstil för 6 år sen och idag så är det som dag och natt big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 december 2015 · 3 730 Inlägg

Jag kör generellt "för fort". En 70väg på 10km har olika förhållanden längs sträckan. Kanske det finns kurva och backkrön där det är direkt farligt att hålla 70. Då sänker jag farten. Kanske det finns en fin raksträcka där man kan köra betydligt fortare. Då gör jag det. Allt jag gör beror på omgivningen i första hand. Regler är underordnat.

I stadstrafik är jag "på tå" och tar tillvara minsta lilla lucka. Strategiska filbyten för att smita förbi en kö tex. Dock hävdar jag sällan min rätt genom att köra ut mitt framför någon i högerregelskorsning för att jag SKA först. Beror helt på situationen. Jag tutar gärna och hytter med näven eller varför inte följa efter och skälla ut någon som betett sig som ett arsel... Jag är inte på något vis ofelbar. Jag skäms om jag klantar till det och ber gärna om ursäkt. Pratar i mobil och smsar gör jag oxå när jag anser det lämpligt. Skjutsar jag rollatortant i tjänsten så tar jag det lugnt och är mer förlåtande mot idioter, för kundens välbefinnande. Privat växer gärna hornen...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dr_struts
3 december 2015 · 1 861 Inlägg

Lugn och effektiv håller hellre jämn fart än kör för fort med lite bus emellanåt när det är lämplig plats, 50 och neråt håller jag slaviskt 70 och uppåt kan jag fuska lite... Stör mig dock väldigt enkelt på folk som gör dumma grejer i trafiken och hindrar andra från att ta sig fram smidigt, tex ligga mitt i vägen i 60 på en 70 väg för att dom anser att det är säker hastighet, då kan man släppa om bilen bakom så denne kan få hålla sin hastighet. Stör mig även på folk som kör med "jag väljer själv om jag vill gå ut i väggrenen" när dom kör personbil och ligger under max hastighet för den vägen det är bara drygt... Helt okej med lastbil då har man lite mer vikt som styr men en person bil klarar av lite ojämn väg en bit!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2015 · 17 455 Inlägg

Ålder: 42

Kör lungt. 80 på 70-väg om den är fin. 85 på 80-väg 90 på 90. 114 på motorväg, vilket motsvarar 108 km/h enligt navi. Helt enkelt för att bilen trivs i dessa hastigheter och lägger in lock-up först i 80 km/h. Släpper gärna fram bussar i stadstrafik även om det inte är min skyldighet. Alla gör vi fel i trafiken ibland och tutar bara när det är fara för plåtskador. Detta gäller Dieselvolvon och Priusen.

Kan få ett frispel ibland och köra som en vettvilling men det är inte ofta. Ynglingar i sänkta Volvo 740 vid trafikljusen får dock lukta på dieselsot eftersom min sossecontanier lätt piskar dessa om den får hyfsat grepp.

Kör jag långt, dvs +20 mil drar jag på lite mer.
Lånar jag kompisens AMG med 681 hk ses hastighetsskyltar som pittoreska inslag i naturen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
3 december 2015 ·

Upp i skyltad hastighet, farthållare och lyssnar på P1, P4 eller en tramsig reklamkanal.
Skiter fullständigt i övrig omgivning, om någon vill om mig men inte får chansen. Synd om dem, kör 5 minuter tidigare så slipper ni ligga i min röv och sniffa.

Har ofta varje morgon ett arsle som ligger nästintill i dragkroken och kör om som en jubelidiot genom att tvära in framför mig.
En gång blinka jag på dåren och då tvärnita han och visade sitt finger.

smile

Alltså jäkligt lugnt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2015 · 17 455 Inlägg

tkd_rille skrev:
Upp i skyltad hastighet, farthållare och lyssnar på P1, P4 eller en tramsig reklamkanal.
Skiter fullständigt i övrig omgivning, om någon vill om mig men inte får chansen. Synd om dem, kör 5 minuter tidigare så slipper ni ligga i min röv och sniffa.

Har ofta varje morgon ett arsle som ligger nästintill i dragkroken och kör om som en jubelidiot genom att tvära in framför mig.
En gång blinka jag på dåren och då tvärnita han och visade sitt finger.

smile

Alltså jäkligt lugnt.

Tjejen hävdar att AUDI-förare är de mest jävliga man kan ha efter sig. Hon har en poäng där! Tänk på det! Kör ibland 300 mil i månaden och det stämmer. Kommentarer på detta... Senast en bil blinkade på mig var en Audi suv...

EDIT: Det här lär jag få fan för...

Senast redigerat av Hybridsmurfen (3 december 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
3 december 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Upp i skyltad hastighet, farthållare och lyssnar på P1, P4 eller en tramsig reklamkanal.
Skiter fullständigt i övrig omgivning, om någon vill om mig men inte får chansen. Synd om dem, kör 5 minuter tidigare så slipper ni ligga i min röv och sniffa.

Har ofta varje morgon ett arsle som ligger nästintill i dragkroken och kör om som en jubelidiot genom att tvära in framför mig.
En gång blinka jag på dåren och då tvärnita han och visade sitt finger.

smile

Alltså jäkligt lugnt.

Tjejen hävdar att AUDI-förare är de mest jävliga man kan ha efter sig. Hon har en poäng där! Tänk på det! Kör ibland 300 mil i månaden och det stämmer. Kommentarer på detta... Senast en bil blinkade på mig var en Audi suv...

EDIT: Det här lär jag få fan för...

Den jag får efter mig på morgonen är en vw passat smile Men annars är de ganska blandat. nr 2 på listan brukar vara en skåpbil med företagets namn såklart. 
Jag röstar för hantverkare, de kan göra så korkade saker helt i onödan.
Förra veckan blev jag omkörd av en snickare, 500 meter längre fram så ska han svänga vänster där jag själv skall in, och de var dessutom halt med.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2015 · 17 455 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Upp i skyltad hastighet, farthållare och lyssnar på P1, P4 eller en tramsig reklamkanal.
Skiter fullständigt i övrig omgivning, om någon vill om mig men inte får chansen. Synd om dem, kör 5 minuter tidigare så slipper ni ligga i min röv och sniffa.

Har ofta varje morgon ett arsle som ligger nästintill i dragkroken och kör om som en jubelidiot genom att tvära in framför mig.
En gång blinka jag på dåren och då tvärnita han och visade sitt finger.

smile

Alltså jäkligt lugnt.

Tjejen hävdar att AUDI-förare är de mest jävliga man kan ha efter sig. Hon har en poäng där! Tänk på det! Kör ibland 300 mil i månaden och det stämmer. Kommentarer på detta... Senast en bil blinkade på mig var en Audi suv...

EDIT: Det här lär jag få fan för...

Den jag får efter mig på morgonen är en vw passat smile Men annars är de ganska blandat. nr 2 på listan brukar vara en skåpbil med företagets namn såklart. 
Jag röstar för hantverkare, de kan göra så korkade saker helt i onödan.
Förra veckan blev jag omkörd av en snickare, 500 meter längre fram så ska han svänga vänster där jag själv skall in, och de var dessutom halt med.

Lustigt det där. Sen kan man lägga sig bakom eftersom man själv känner till vägen och bilen som nyss kört om kör i snigelfart... Hänt flera gånger. Är folk idioter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 december 2015 · 14 039 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Upp i skyltad hastighet, farthållare och lyssnar på P1, P4 eller en tramsig reklamkanal.
Skiter fullständigt i övrig omgivning, om någon vill om mig men inte får chansen. Synd om dem, kör 5 minuter tidigare så slipper ni ligga i min röv och sniffa.

Har ofta varje morgon ett arsle som ligger nästintill i dragkroken och kör om som en jubelidiot genom att tvära in framför mig.
En gång blinka jag på dåren och då tvärnita han och visade sitt finger.

smile

Alltså jäkligt lugnt.

Tjejen hävdar att AUDI-förare är de mest jävliga man kan ha efter sig. Hon har en poäng där! Tänk på det! Kör ibland 300 mil i månaden och det stämmer. Kommentarer på detta... Senast en bil blinkade på mig var en Audi suv...

EDIT: Det här lär jag få fan för...

Den jag får efter mig på morgonen är en vw passat smile Men annars är de ganska blandat. nr 2 på listan brukar vara en skåpbil med företagets namn såklart. 
Jag röstar för hantverkare, de kan göra så korkade saker helt i onödan.
Förra veckan blev jag omkörd av en snickare, 500 meter längre fram så ska han svänga vänster där jag själv skall in, och de var dessutom halt med.

Haha, det stämmer inte in på mig då jag har servicebil till och från jobbet och bilen har företagslogo. Däremot så är det jag som alltid blir loket i tåget. Människor kan ligga så de nästan fastnar i dragkroken när jag kör 50 på en 50-väg som är 20 meter bred, 4-5 kilometer lång och knappt nåt möte. Inte fan kör dom om inte, näe de ska ligga därbak och trycka! VARFÖR undrar jag!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2015 · 17 455 Inlägg

Vettemannen skrev:

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Tjejen hävdar att AUDI-förare är de mest jävliga man kan ha efter sig. Hon har en poäng där! Tänk på det! Kör ibland 300 mil i månaden och det stämmer. Kommentarer på detta... Senast en bil blinkade på mig var en Audi suv...

EDIT: Det här lär jag få fan för...

Den jag får efter mig på morgonen är en vw passat smile Men annars är de ganska blandat. nr 2 på listan brukar vara en skåpbil med företagets namn såklart. 
Jag röstar för hantverkare, de kan göra så korkade saker helt i onödan.
Förra veckan blev jag omkörd av en snickare, 500 meter längre fram så ska han svänga vänster där jag själv skall in, och de var dessutom halt med.

Haha, det stämmer inte in på mig då jag har servicebil till och från jobbet och bilen har företagslogo. Däremot så är det jag som alltid blir loket i tåget. Människor kan ligga så de nästan fastnar i dragkroken när jag kör 50 på en 50-väg som är 20 meter bred, 4-5 kilometer lång och knappt nåt möte. Inte fan kör dom om inte, näe de ska ligga därbak och trycka! VARFÖR undrar jag!!!!

/Benny

Jag är 42 år och har kört cirka 100.000 mil, ofta fått kö bakom mig. Kan det inte vara så att 1-3 personer tycker att det går lagom fort och bekvämt att ligga bakom?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 december 2015 · 14 039 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:

tkd_rille skrev:
Den jag får efter mig på morgonen är en vw passat smile Men annars är de ganska blandat. nr 2 på listan brukar vara en skåpbil med företagets namn såklart. 
Jag röstar för hantverkare, de kan göra så korkade saker helt i onödan.
Förra veckan blev jag omkörd av en snickare, 500 meter längre fram så ska han svänga vänster där jag själv skall in, och de var dessutom halt med.

Haha, det stämmer inte in på mig då jag har servicebil till och från jobbet och bilen har företagslogo. Däremot så är det jag som alltid blir loket i tåget. Människor kan ligga så de nästan fastnar i dragkroken när jag kör 50 på en 50-väg som är 20 meter bred, 4-5 kilometer lång och knappt nåt möte. Inte fan kör dom om inte, näe de ska ligga därbak och trycka! VARFÖR undrar jag!!!!

/Benny

Jag är 42 år och har kört cirka 100.000 mil, ofta fått kö bakom mig. Kan det inte vara så att 1-3 personer tycker att det går lagom fort och bekvämt att ligga bakom?

Det känns inte så då de ligger alltför nära och vinglar ut till mittlinjen och vinglar inåt i omgångar precis som om dom kollar om det är fritt att köra om men dom kör ju för fan inte om, dom ligger där och trycker. Det är ju så att de ligger lååååångt bak innan och dom kör rätt fort ända tills de trycker en i arslet och där ligger dom.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (3 december 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
joelnyholm
3 december 2015 · 10 Inlägg

Ungefär 3 månader gammalt körkort, 1000 mil körda. Men trafikerfarenhet sen 13-14 årsåldern.
50 och 30 håller jag. Nästan alltid. 40vägar håller jag 50 på, 40 är en skithastighet.
70vägar och uppåt körs det nästan alltid en 10a för fort på sålänge vägen är fri, ligger det nån framför så lägger jag mig i samma hastighet. Sällan jag gör dumma omkörningar. På motorväg kan det gå väldigt fort stundtals, då jag kör autobahndräpare så används den på samma sätt på svenska motorvägar, dvs kommer jag ifatt någon i vänsterfilen blinkar jag till med helljuset och lägger mig nära tills dom gått in i högerfil. Stadskörning gör mig tokig då det är där folks svagheter kommer fram. Tutar gärna och viftar gärna med armar också.

ekelund88
3 december 2015 · 2 656 Inlägg

Bwonka skrev:
Tjabba alla petrolheads

Hänger en del här på forumet och jag har kunnat notera att det finns människor med väldigt olika sätt att köra och te sig i trafiken. Alltifrån vansinnesförare till de som kör sansat till de som ligger vakna på nätterna över en speciell detalj i en viss trafikregel tongue

Som ts inleder jag med att beskriva min körstil. Är en ganska mjuk förare och tycker inte alls om att testa gränser eller göra tajta omkörningar. Är för rädd om mig själv, min bil och andra trafikanter helt enkelt. Momsar för det mesta lite på hastigheten i landsvägs- och motorvägstempo (+ ca 7 km/h) men i stan kör jag hänsynsfullt och samarbetsvilligt. Sällan jag känner ett behov av att hävda min rättighet. Är jag på glatt humör och trafiken liten/obefintlig kör jag "inspirerat" i form av bestämda accelerationer och bestämda inbromsningar. Kör en Civic med pigg 140 hästars bensinare som jag då och då rastar på högre varv, dock alltid under körkortsgränsen.

Så, hur kör du? Försköna inga detaljer utan berätta precis hur du kör och vilken typ du är i trafiken big_smile

jag kör så fort som möjligt , är ganska aggresiv , bländar folk om dom inte bländar av , vänder och jagar folk som jag tycker gör fel mot mig osv

DasAuto
3 december 2015 · 2 751 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Upp i skyltad hastighet, farthållare och lyssnar på P1, P4 eller en tramsig reklamkanal.
Skiter fullständigt i övrig omgivning, om någon vill om mig men inte får chansen. Synd om dem, kör 5 minuter tidigare så slipper ni ligga i min röv och sniffa.

Har ofta varje morgon ett arsle som ligger nästintill i dragkroken och kör om som en jubelidiot genom att tvära in framför mig.
En gång blinka jag på dåren och då tvärnita han och visade sitt finger.

smile

Alltså jäkligt lugnt.

Tjejen hävdar att AUDI-förare är de mest jävliga man kan ha efter sig. Hon har en poäng där! Tänk på det! Kör ibland 300 mil i månaden och det stämmer. Kommentarer på detta... Senast en bil blinkade på mig var en Audi suv...

EDIT: Det här lär jag få fan för...

Det kanske är för att man ser de jävla grillarna 20mil bakom sig big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
3 december 2015 · 2 751 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Upp i skyltad hastighet, farthållare och lyssnar på P1, P4 eller en tramsig reklamkanal.
Skiter fullständigt i övrig omgivning, om någon vill om mig men inte får chansen. Synd om dem, kör 5 minuter tidigare så slipper ni ligga i min röv och sniffa.

Har ofta varje morgon ett arsle som ligger nästintill i dragkroken och kör om som en jubelidiot genom att tvära in framför mig.
En gång blinka jag på dåren och då tvärnita han och visade sitt finger.

smile

Alltså jäkligt lugnt.

Tjejen hävdar att AUDI-förare är de mest jävliga man kan ha efter sig. Hon har en poäng där! Tänk på det! Kör ibland 300 mil i månaden och det stämmer. Kommentarer på detta... Senast en bil blinkade på mig var en Audi suv...

EDIT: Det här lär jag få fan för...

Den jag får efter mig på morgonen är en vw passat smile Men annars är de ganska blandat. nr 2 på listan brukar vara en skåpbil med företagets namn såklart. 
Jag röstar för hantverkare, de kan göra så korkade saker helt i onödan.
Förra veckan blev jag omkörd av en snickare, 500 meter längre fram så ska han svänga vänster där jag själv skall in, och de var dessutom halt med.

Håller fan med, firma skåpbilar och dess förare är djävulens påfund. Snacka om att folk inte bryr sig, det är ju någon annan som betalar.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Powe_R
3 december 2015 · 414 Inlägg

Kör alltid i den hastighet som jag känner mig bekväm i. Kör ju mest stad/tätbebyggt samt motorväg, kvällstid stad/tätbebyggt går det ju att hålla över gränsen, dagstid blir det jobbigare.

Letar nästan alltid luckor, genvägar eller vägar med mindre köer (tex genom industriområde, av/påfarter, bussfil osv) under rusningstid.

Ibland glider jag med i rytmen, Men oftast snabbare.

Motorväg ser jag som fri fart. Kör alltid med ett öga i backspegeln, kollar alltid 2 ggr innan filbyte (LÄR ER!) även om det oftast inte kommer bilar farande i 250km/h bör man ha en tanke på att det kan hända, kolla därför spegeln minst två ggr det gör jag. Har aldrig hänt mig att någon helljusblinkat eller behövt ta insidan vid omkörning.

Är 22 år nu, har lugnat ned mig en hel del sedan jag var 18-20 år.

Alla "inbjudningar" till race vid t.ex rödljus eller motorväg tar jag.

Senast redigerat av Powe_R (3 december 2015)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
trubbelturbo
3 december 2015 · 1 457 Inlägg

Inspirerat men inte dumdristigt. Ungefär så kan man sammanfatta det.

Håller oftast hastigheten, ibland kanske 10 km/h över. Gillar att gasa men inte bland trafik och fotgängare. Håller alltid avstånd och försöker alltid att hjälpa till, genom att exempelvis släppa in långtradare som vill byta fil eller gå ut i vägrenen om någon vill köra om. Går alltid mycket smidigare och snabbare så. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
M123
3 december 2015 · 962 Inlägg

Min körstil är kunglig, i det närmaste en som svärmorsdröm som kommer rattade. wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Sushikocken Sleeper
3 december 2015 · 3 084 Inlägg

Jag har börjat experimentera i trafiken. Kör till jobbet varje morgon och håller just nu på med 70km/h.
Har också testat 80/90 men det fungerar inte du får definitivt en ostraight bil i röven
Vad jag kommit fram till..
Du slipper ligga i röven på någon och de flesta kör om, sen slipper skitig ruta och ligga i bilkö med massa nissar som ligger 4meter ifrån, med deras dimljus och halvljus som lyser som solen in i backspeglarna
Dock händer det att det fastnar ett pucko i dragkulan ibland, och man kan öka från 70-110 och likt förbannat hänger de på dragkulan. Varför gör man så?

Så vilka hastigheter är då bäst/säkrast?
Jo 70 eller 140 på 100väg.

Fördelar 70:
bra soppa ekonomi
bara några rövslickare.
lite spolarvätska
Bra sikt.

Nackdelar:
Risk att dö av uttråkning

Fördelar 140:
Går snabbare än 70.
du somnar inte vid ratten.
Du kör faktiskt bilen.
lite spolarvätska
Bra sikt
Du har sällan någon i röven "Vi vill in't va me om nån (serie)krock"
Du slipper bli bländad.
Du vistas kortare tid bland idioterna på vägen. (Här ingår även älgar och annat oknytt)
Snabba omkörningar, minskar risken att idioten hinner lägga ut sig i spontan vänsterfils körning.

Nackdelar:
Polis

Vanligtvis så håller man minst trivselfart (140), rejält avstånd även i bilköer, håller jämn fart, tills man hamnar i snigelfilen bakom en sänkt 142:a (utan fjädrar) och med sönderrostad ljuddämpare. Bromsberedskap, ecodriving, använder så lite broms som möjligt motorbromsar ofta.
är det 50 så kör man 50.

Senast redigerat av Sushikocken (3 december 2015)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang