Rattlås går inte i på Ford Mondeo 2001

M-M
8 december 2015 · 26 Inlägg

Hej!

Jag har en Ford Mondeo 2001 med bensinmotor. Problemet är att rattlåset inte går i sedan i morse. Det lär bli en 2:a på besiktningen för detta. Bilen går hur bra som helst att starta och köra med samt har inga problem med tändningen. Jag har försökt med låsolja som det tipsas om på nätet, men det har inte haft någon effekt. Vad kan det vara för fel? / Mvh M-M

Meaganeowner
8 december 2015 · 2 250 Inlägg

Har inget med trafiksäkerhet att göra... Går förmodligen igenom bilprovningen. Inget som de kollar i vart fall om du inte insisterar på att de noga ska kolla just detta.

M-M
8 december 2015 · 26 Inlägg

Hej!

Det är tydligen nya regler sedan något år, att rattlås ska kollas, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … l=5019141. Sedan kanske inte alla besiktningsföretag gör det ändå.

sotar The Bear
8 december 2015 · 293 Inlägg

Det man kollar är inte specifikt rattlås, det är stöldskydd.
Vilket i fallet på din bil är rattlås, funkar det inte är det en 2'a.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Meaganeowner
8 december 2015 · 2 250 Inlägg

Aaaah, tjuven ska vara säker, så han inte skadar sig.... ja, dom tänker på, allt.

Nytt för mig. Men tanken är väl ändå att kolla så att inte rattlåset oavsiktligt kan hoppa in. Då kan den som äger bilen skada sig.
Vilket som är värst, kan man ju diskutera.
Jag skulle prova en runda först, innan jag gör något mer...

M-M
9 december 2015 · 26 Inlägg

Är det någon som har en idé om vad man kan pröva med att göra för att få rattlåset att fungera igen? Eller är det bara att lämna in bilen till Ford?

xXSammy
9 december 2015 · 6 577 Inlägg

Är de Mondeo MK2 (97-01) eller MK3 (01-06) vi pratar om?

Edit: Gissar på den tidigare.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/ … 47B-TC03A/

Senast redigerat av Malheus (9 december 2015)

De/Dem
M-M
9 december 2015 · 26 Inlägg

Det är en Ford Mondeo MK3. Om det inte går att göra någon enklare åtgärd, kan man byta till ett begagnat rattlås på bilen utan att behöva koda om nycklar etc?

xXSammy
9 december 2015 · 6 577 Inlägg

Går att montera ett begagnat, går att flytta över tändlåset också så behöver du inte byta nyckel (Och programmera in startspärren)

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/ … -30205521/

Senast redigerat av Malheus (9 december 2015)

De/Dem
M-M
9 december 2015 · 26 Inlägg

Stort tack för bra svar!

Meaganeowner
9 december 2015 · 2 250 Inlägg

På flera av bilarna jag haft så har det suttit en ring runt tändningslåset med en tunn kabel till. Det har varit den som läser chipset i nyckeln.

Ja tror på ett rent mekaniskt fel i låset... det lär du se när du plockar isär.

Oftast så är skruvarna som håller det hela av typen avvriden bultskalle, för att försvåra för tjuvar. Så det behövs lite trixande för att få dän.

Är det krockkudde i ratten, och Den måste bort, så koppla loss batteriet först. Annars får du felmeddelande - eller fellampa.
Koppla in batteriet igen, först när allt är på plats.

M-M
9 december 2015 · 26 Inlägg

Stort tack för ditt uttömmande svar!

dawwe ...has left the building...
9 december 2015 · 4 474 Inlägg

Ett nytt rattlås lär inte kosta fläsk gissar jag. BMW E36 har "strulande rattlås", inte på det vis TS har utan mer som så att nyckeln "inte greppar ibland", dvs låset snurrar bara utan att starta bilen...Vissa sade att det var nyckelcylindern, andra rattlåset, medans en tredje sa båda två...Då båda mina E36 behagade ha åkomman ungefär var 50:e start typ (dvs hände typ 2-3 gånger/säsong i värsta fall) så beslutade jag mig för att byta både rattlås o cylinder på båda. Delarna kostade ca 2000 kr per bil. Arbetet var enkelt, brytskruvarna var lätta att lossa med en "hugg-mejsel" modell liten...Jag skulle INTE montera beg rattlås, köp nytt så vet du att det är 100% fit for fight, kolla även så det inte är nyckelcylindern som är på G?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 december 2015 · 13 746 Inlägg

Har du provat att ge låset några rediga smällar med en hammare..  inte så du slår sönder det men så det skakar till ordenkligt.  kan hända att det hoppar igång.

fick göra så på min 740 när låset inte ville vara med

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
10 december 2015 ·

Mod: Rattlås, är det ett motorrelaterat problem?
Nej!
Alltså gör jag som så många gånger förut och flyttar tråden till en lämpligare forumsdel och ber TS och ni andra att åtminstone försöka lära er skillnader på olika detaljer i era bilar och vad dom hör till.

M-M
26 januari 2016 · 26 Inlägg

Jag tänkte berätta vad som hände. Jag kände att det var stor risk för att jag inte skulle lyckas byta rattlås själv. Jag hörde efter med en märkesverkstad om vad kostnaden var för att låta en sådan byta rattlåset. Det skulle kosta 12 500 kr. Dyrt. Så jag funderade på att köpa ett begagnat rattlås och låta en icke märkesverkstad byta rattlåset. Innan jag hann så långt, började rattlåset fungera igen en morgon. Precis som jag skrev i första inlägget, hade jag haft i låsolja i låset. Det tog emellertid 10-14 dagar innan den lyckades smörja upp funktionen så pass att rattlåset började fungera igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang