Saab 90 från -86 ska gå från dumpad till ögongodis

Baby Blå ska fixas, fräschas upp och originalpimpas..! Jag har alltid drömt om att äga en Saab, men vet inte mycket om dom så råd och tips tas emot med öppna armar!
  • 39 Följare
  • 18 434 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 augusti 2018
Roadblock
15 december 2015 · 157 Inlägg

Haha nej var hos en farbror som har hållt på med Saab hela sitt liv så han sade att det var ett rätt vanligt problem faktiskt^^ Så han skulle kolla över den lite:D

Dras till sletna vrak x)
mallimalli
15 december 2015 · 36 Inlägg

saab_sonett skrev:

VinternNoll02 skrev:
Alltid spännande och lyfta på baksäten! tongue Kul projekt iaf!

Hittade en oöppnad kvarting Absolut vodka när jag städade min nyköpta SAAB 90 för många år sedan.big_smile

Hahah! Vodka av alla saker lol ja ja man klagar inte, eller hur? tongue

HG skrev:
big_smile följer

Välkommen!

Askelius skrev:
Kul med Saab 90 projekt! Bromsarna på dessa vagnar är väl ökända för att de krånglar men är de uppsmorda ordentligt brukar de fungera rätt ok. Farsan smörjde upp bromsoken på min 99a från -84 år 2006 och bilen ställdes in ett kallgarage 2007 och fungerade klockrent fortfarande när jag tog bilen i bruk förra året, klarade besiktningen utan anm😎....

Ja jag har hört det lol (lägger in en allmän uppdatering ang resten)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
mallimalli
15 december 2015 · 36 Inlägg

Ehum... Jag skäms lite för att säga detta men vi har lämnat in bilen till en hobby-Saab-expert och han har lovat att få av hjulen (krävdes tydligen ett speciellt verktyg till det) fixa handbromsen (som vi inte kan fixa utan att få av däcken) och avgasröret (eftersom vi inte har tillgång till svets).
Det känns lite som att man fuskar när man säger att man ska fixa saker själv men sen ändå lämnar in den... Men vi fick det till ett väldigt billigt pris, och jag tror vi hade hamnat på samma pris fast plus arbetet oxå, så vi tyckte det var en fair deal, halshugg mig inte lol

Dock så är det en hel del kvar att fixa på den, och det ska vi fixa själva! tongue

Senast redigerat av mallimalli (15 december 2015)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
ViktorJakobsson
27 december 2015 · 4 Inlägg

Följer!

Saab 900 2.0i "Jubileum" (1988)
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
17 januari 2016 · 435 Inlägg

Skönt att se äldre SAABar få lite ömhet och kärlek. Följer den här tråden med glädje smile

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
mallimalli
17 januari 2016 · 36 Inlägg

Vicke900 skrev:
Följer!

Sep19th86 skrev:
Skönt att se äldre SAABar få lite ömhet och kärlek. Följer den här tråden med glädje smile

Tack! Välkomna!

UPPDATERING!

Den 24 december kom Baby Blå tillbaka hem med fixad handbromsen och avgassystem! Yay! big_smile
(Nog för att Saabar har mörk röst men hål i avgasröret ovanpå det blir lite väl mullrigt tongue)

Så nu ska det fixas ljud, fläkt och innertak! smile
Nån som har nått tips om ljud? Det ska helst vara så original som möjligt, men man kanske ändå kan bygga in nytt ljudsystem i gamla hål? För i mittenpanelen fanns det en högtalare, men hur fungerande den är har jag ingen aning om tongue
Oså har jag kollat i andra Saab 90 och det är inte alla som har mittpanel???
Eller förstör jag bilen om jag bygger in nått bra ljud?

Och hur ska jag göra med innertaket? Kan man fixa sånt själv ens? hmm

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
17 januari 2016 · 435 Inlägg

Ljudbygge i en 90 vet jag inte riktigt bur man ska gå till väga, är väl eg mer fantasin som sätter gränserna.
En spontan tanke var att placera rn centerhögtalare i mittkonsollen men vet riktigt hur lhudvpgorna då veter sig då originalhögtalaren vad jag minns är monterad "snett uppåt". Men se till att bygg lite ljud som fungerar, behöer ju inte vara något extrembygge smile
Vad jag vet är dörrsidorna rädd smala så du du kanske får lägga dit någon distans/ bafflar så högtalarna inte slår mot plåten.

Jag har för mig att de senare 90orna fick mittkonsoll, de tidigare såg mer ut som typ de gamla 99 från 70 talet.

smile

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
rb
17 januari 2016 · 153 Inlägg

härligt! smile

angående ljud i saab 90, det är rätt krångligt och få det bra men inte omöjligt big_smile

Saab 900 2.0t "6 växlad" (1996)
Saab 90 "Gubb bilen" (1986)
Fiat Uno Turbo i.e "Fullblodet" (1987)
mallimalli
18 januari 2016 · 36 Inlägg

Sep19th86 skrev:
Jag har för mig att de senare 90orna fick mittkonsoll, de tidigare såg mer ut som typ de gamla 99 från 70 talet.

TACK! Äntligen fick jag svar på det! Jo men ang ljudet, så får jag väl hitta högtalare i ungefär samma storlek och sätta dom likadant så borde det gå smile
Jag har för mig att om det är mittkonsol så finns det inga högtalare i sidorna?



Idag ska den troligtvis in på bes oxå, så de hade varit skönt att iaf få det gjort, så man kan köra med den tongue

Senast redigerat av mallimalli (18 januari 2016)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
JohnWayne
18 januari 2016 · 5 071 Inlägg

Att ta ner innertaket på en Saab är busenkelt. Skruva bort, solskydden, kurvhandtagen och bänd ut B-stolpen klädsel och taket e loss big_smile

För att få ut taket ur bilen är det lite knepigare. Är den en combi coupé är det bara att ta ut det genom bagageluckan, men är det en sedan ska antagligen en stol eller bakrutan tas ur.

Mvh Anders

mallimalli
18 januari 2016 · 36 Inlägg

JohnWayne skrev:
Att ta ner innertaket på en Saab är busenkelt. Skruva bort, solskydden, kurvhandtagen och bänd ut B-stolpen klädsel och taket e loss big_smile

För att få ut taket ur bilen är det lite knepigare. Är den en combi coupé är det bara att ta ut det genom bagageluckan, men är det en sedan ska antagligen en stol eller bakrutan tas ur.

Mvh Anders

Grejen är att bara tyget är avrivet (skitfult, vem gör sånt???) så det borde jue vara rätt lätt att sätta dit ett nytt då? big_smile
Bara hämta ett på skroten, skruva loss det oså upp i min?

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Power-krille
18 januari 2016 · 672 Inlägg

mallimalli skrev:

JohnWayne skrev:
Att ta ner innertaket på en Saab är busenkelt. Skruva bort, solskydden, kurvhandtagen och bänd ut B-stolpen klädsel och taket e loss big_smile

För att få ut taket ur bilen är det lite knepigare. Är den en combi coupé är det bara att ta ut det genom bagageluckan, men är det en sedan ska antagligen en stol eller bakrutan tas ur.

Mvh Anders

Grejen är att bara tyget är avrivet (skitfult, vem gör sånt???) så det borde jue vara rätt lätt att sätta dit ett nytt då? big_smile
Bara hämta ett på skroten, skruva loss det oså upp i min?

finns satser att köpa på svenska saabklubben! och dessutom beskrivning hur du gör smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
Johans85
18 januari 2016 · 40 Inlägg

Innertaket går att få ut utan att demontera något annat. Lite pillrigt men det går. blir helt klart bäst resultat om man tar ut det. Har för mig att jag klarade att få ut det genom bakluckan efter många om och men. Jag monterade mörkgrå högtalarmatta men det finns saab originaltyg att köpa om man letar lite smile

Senast redigerat av Johans85 (18 januari 2016)

Saab 90 (1986)
mallimalli
29 januari 2016 · 36 Inlägg

Power-krille skrev:
finns satser att köpa på svenska saabklubben! och dessutom beskrivning hur du gör smile

Johans85 skrev:
Innertaket går att få ut utan att demontera något annat. Lite pillrigt men det går. blir helt klart bäst resultat om man tar ut det. Har för mig att jag klarade att få ut det genom bakluckan efter många om och men. Jag monterade mörkgrå högtalarmatta men det finns saab originaltyg att köpa om man letar lite smile

Tack för tipsen!!

Jag ska nog försöka hålla den så original som möjligt (även om det tar emot lite, hade gärna velat ge den en rat-look, men killen avrådde mig å det skarpaste lol)

Uppdatering!

Den bessades förra veckan och fick följande 2or:
Länkarmsfästen, upprostade.
Handbromsen, tar ej tillräckligt

Kul att få veta att handbromsen inte tar när man LÄMNAT IN DEN PÅ EN SERIÖS VERKSTAD, TACK, TACK! -.-

Men men, nu har vi en månad på oss att fixa handbromsen och svetsa in nya plåtar undertill, men denna gången lämnar vi troligtvis in den till min pojkväns morbror som jobbar på Hedin Bil och har tillgång till verkstad med all dess utrustning så sen kanske man äntligen har en bil som går igenom med blankt papper! big_smile

Håll tummarna!

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Xebers76
30 januari 2016 · 2 264 Inlägg

Keep it up big_smile

ViktorJakobsson
31 januari 2016 · 4 Inlägg

Lycka till med alla åtaganden, riktigt ku med s¨dana här trådar!

Saab 900 2.0i "Jubileum" (1988)
mallimalli
20 mars 2016 · 36 Inlägg

Nu har pärlan kommit hem!!

Så nu är den bessad utan anm fram till 2018! *yes*
Detta är bytt:
Bromsok, vä fram (begagnat - köpt på skroten, recycle or die)
Plåtar till länkarmsfästena
Termostat, vilket gör att den inte läcker vatten längre (så nu har jag värme så länge jag kör bilen istället för bara dom första 30 minutrarna lol)

Och handbromsen är fixad, äntligen nån man kan lita på! :<

Så i fredags hade vi bil-dag jag och fästmannen, han polerade och vaxade sin vita bil - så nu blänker den som en mobilskärm i solsken tongue
Och jag rev ut gamla innertaket - själva taket då alltså, eftersom nån idiot bara hade rivit ut tyget utan att ens ta bort alla skruvar och fästen (vem gör sånt?!), som ni ser på bilden

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-b48f9d9cfe0b9670f5684b4d6d338793.jpg

Kopplade in högtalare där bak oxå, men får nog bygga nåra snyggare lådor till dom, även det är inte så jätteakut eftersom jag inte ens har kopplat in en radio än hahah lol

Så vi har ett ny-begagnat innertak som ligger på svärisarnas vind, men det måste sprejlimmas eftersom det hänger, och sen har vi ny-begagnade blinkerglas som ska bytas och ny-begagnat värmerör till motorn som oxå ska bytas.
Så det finns fortfarande en hel del att göra, inkl sätta in en fläkt, men så har man nånting att göra nu när det börjar bli varmare ute big_smile

Ursäkta lång tid mellan uppdateringarna... till mitt försvar får jag väl säga att den har varit hos min svärmors bror i typ en månad tongue
Och sen är det bröllop för min del om mindre än 6 veckor så det kanske blir lite segt framöver oxå, förlåt på förhand tongue

Hörs!

( Måste bara säga att jag är glad för alla kommentarer och tips och råd ni ger big_smile)

Senast redigerat av mallimalli (20 mars 2016)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Askelius VW NÖRD
27 mars 2016 · 409 Inlägg

Har precis fixat innertaket på min 99a, men tyvärr går det inte att limma fast det tyg som fallit ner, då det är skumgummit som vittrar sönder, inte limmet därav svårt att få det att fästa. Men nytt tyg finns att köpa på bl.a. Top'N trim i Helsingborg men finns säkert på fler ställen. En del jobb med att byta men det blir stor skillnad när man slipper ett innertak som hänger ner smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
mallimalli
1 augusti 2016 · 36 Inlägg

Wow, va det va länge sen jag uppdaterade här...! FöRLÅT!

Bröllop, bröllopsresa, brist på ork, sommar och semester har gjort att stackars Baby Blå fått köra utan innertak mesta delen av året lol

Men häromdagen kom (numera) mannen hem med en för tidig tremånaders-present, nämligen ett nytt innertak! Hans bästa vän (mew här på gorg) limmade på ett nytt fint, svart, fluffigt tyg big_smile

https://www1.garaget.org/archive/213/212713/387468/387468-3741310.jpg
(Svårt att ta en bra bild på ett svart innertak lol )
Men nu har jag äntligen lite isolering så man inte får tinnitus varje gång man kör den, plus att jag bytt både blinkers och värmeröret big_smile

(Bild på blinkisen kommer upp längre fram, så ni får se skillnaden på gammal, solblekt och ny-begagnad wink)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
mallimalli
30 maj 2017 · 36 Inlägg

Oj... Det är nästan ett helt år sen jag gjorde ett inlägg sist... Pinsamt...
Jag tror jag är skyldig er en förklaring heheh
Jag har många intressen, och tyvärr går dessa i vågor pga psykisk störning (stackars Vincent/min man/Roadblock). Det var därför jag var så hypad i början men knappt gjort nånting i bilväg på sistone. Jag har dock läst flera böcker, spelat minecraft och Need for speed: Most wanted istället.... (Lite bilrelaterat iaf, räknas det?)
Men det håller på att vända tror jag....! big_smile
Om inte flytten som ska äga rum om en månad förstör allting...


Hursomhelst, min lillgamla bäbis har haft det väldigt tufft i värmen, och framförallt i stadstrafik då kylarfläktgivaren gett upp (igen) och det gjorde att min kylare har kokat några gånger. Tack och lov har inte toppen gått än cool
Till slut tröttnade vi (jag) på att varenda gång man startade och stannade behöva öppna huven och tjuvkoppla fläktkablarna så idag hittade min kära man en ny kylare på skroten!

Skrotgubben skrattade först hånfullt när V frågade om dom hade kylare till Saab, då hans stamkunder kör folkrace med gamla saabar och kylare är en slitagedel för dom. Men V hade tur, undangömd i en skogsdunge står en superfräsch Saab 90 som skrotades 2013. Han öppnar huven och ser på märkningen att kylaren gjordes i Tyskland 2012.
400 spänn för en 1 år gammal kylare är vad jag kallar ett kap, yeah cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-45cbde25860042e0f53ac5d99b46f2bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-3bb7a11440b0002ee04f4b0e9e539def.jpg

Så när han ändå hade ångan uppe så demonterade han min gamla kylare och monterade den nya.

Ska en kylare ha 30% genomskinlighet?
Och titta så prydligt alla mina flänsar har samlats i ena hörnet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-090b421eb1a955249ea1056c56f07ecf.jpg

Otroligt nog så läckte inte den gamla yikes
Tydligen var det enkelt att byta kylare (på den här bilen iallafall), och hade varit ännu enklare om huven hade öppnats som vanliga huvar, citat V.
Men det är jue det som tillför till charmen på denna godingen, eller hur? ^^


Och för den med OCD:
Jag kom på att han kunde ta med ett nytt gångjärn till handskfacket när han ändå höll på, för dom är jue i plast på dom här bilarna (jättesmart!) lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-6b0ecc17aecbe1aef61165a205a1aee4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-c74ab8c2f99ab0b282d532e86301118b.jpg

So satisfying




Annat smått&gott till storservicen är beställt så det blir nog snart ett nytt inlägg, förhoppningsvis inom ett år, och förhoppningsvis är jag mer taggad så jag t.o.m är med och byter grejerna! loltongue


Btw, Dennis/mew, mitt innertak har släppt. Bilen förstör min frisyr :<
Har ni nått tips på nått starkt, bra sprejlim som klarar värme? Då mitt innertak ligger direkt mot plåten så smälter allting när solen ligger på lol

När vi flyttar får vi garage med plats för 3 bilar så då har V lovat mig en permanent inneplats till Baby Blå! Då kanske det räcker med vanligt sprejlim iofs? Det är jue när det steks som tyget släpper....


Trevlig kväll på er!

Senast redigerat av mallimalli (30 maj 2017)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang