7140
Sök

Kraftigare kupefläkt till bl a Audi och Skoda Octavia?

2 253 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.

Någon som känner till om det finns kraftigare kupefläkt att putta in i stället för original?

Helt ok med lite ombyggnad om det är nödvändigt.

Original orkar inte åstadkomma samma luftflöde i max varmt läge, som vid kallt.
Kommer sig av att luftströmmen från fläkten då tvingas genom värmelementet.
Vid kallt så går det s a s förbi, mer eller mindre, beroende på vad temperatur.

Inget fel på fläkten I övrigt, smörja o snurrar lätt.

Kolla hur det är på er VAG-bil. Känn efter på luftströmmen om den minskar radikalt då man ändrar från  varmt till kallt med värmereglaget.
Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 december 2015
#2
Nope. Ingen "radikal" skillnad på någon av vag-kärrorna i familjen (Audi, Seat, Skoda)

Störst skillnad mellan "Hi" "Lo" givetvis på AC-bilarna. Men, det är ju inte så konstigt iofs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 253 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#3
Octavia -05...  Bedömer ca 50 % skillnad i flåset mellan varmt o kallt. AC - elementet sitter direkt efter fläkt, före spjällhus. Så det borde ju inte påverka. I läge varmt, så leds luftströmmen genom flera vinklar i spjällhuset och genom kupeelementet, där uppvärmning sker.
Har nu original element i bilen. Inget luftfilter för tillfället.

Såg att fläkt o fläktmotor (samma originalnummer) sitter i flera VAG-bilar, därför frågan...

Kan hända att fläktmotorn, trots allt har en lindning som är trasig. Lämnar sämre effekt. Ska försöka leta rätt på en annan.
Det är f ö lika på alla fläktens läge, d v s att luftflödet ändras om man vrider på värmereglaget. Alltså inget resistorfel.

Inget fel på spjäll eller reglage. Har haft isär allt.

En lite märklig observation. Fläkten drar lite mer ström, ca 17 A i näst högsta läget jämfört med det högsta. Jag tror det har med t ju fläktens konstruktion att göra. När flödet bromsas på utloppet så biter fläkthjulet sämre i omgivande luft och motorn går lättare, om än fortare. Har testat med direktström, felet ovan kvarstår.

Hittade t o m lilla trasiga lampan inuti värmereglaget. Ljus leds med ljusare även till de två andra ryttarna. Bara att dra vredet rakt ut, så kommer man åt lampan för byte. Pillrigt men det går. Ta bara bort den gröna skärmen tunt lampan först, så kommer man åt bättre.
Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 december 2015
#4
Meaganeowner skrev:
Octavia -05...  Bedömer ca 50 % skillnad i flåset mellan varmt o kallt. AC - elementet sitter direkt efter fläkt, före spjällhus. Så det borde ju inte påverka. I läge varmt, så leds luftströmmen genom flera vinklar i spjällhuset och genom kupeelementet, där uppvärmning sker.
Har nu original element i bilen. Inget luftfilter för tillfället.

Såg att fläkt o fläktmotor (samma originalnummer) sitter i flera VAG-bilar, därför frågan...

Kan hända att fläktmotorn, trots allt har en lindning som är trasig. Lämnar sämre effekt. Ska försöka leta rätt på en annan.
Det är f ö lika på alla fläktens läge, d v s att luftflödet ändras om man vrider på värmereglaget. Alltså inget resistorfel.

Inget fel på spjäll eller reglage. Har haft isär allt.

En lite märklig observation. Fläkten drar lite mer ström, ca 17 A i näst högsta läget jämfört med det högsta. Jag tror det har med t ju fläktens konstruktion att göra. När flödet bromsas på utloppet så biter fläkthjulet sämre i omgivande luft och motorn går lättare, om än fortare. Har testat med direktström, felet ovan kvarstår.

Hittade t o m lilla trasiga lampan inuti värmereglaget. Ljus leds med ljusare även till de två andra ryttarna. Bara att dra vredet rakt ut, så kommer man åt lampan för byte. Pillrigt men det går. Ta bara bort den gröna skärmen tunt lampan först, så kommer man åt bättre.

Vet inte hur det ser ut där, har ju inte "tillgång" till något nyare än 03. Tänkte mest om det möjligen hänt något i konstruktionsskillnad där vid just 05. Möjligen en viss skillnad på A3:an, fast inte så stor som 50% (eller ens 30 iofs).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 253 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#5
Tack för svaret.    Nåt att grunna på.


Sök