Meaganeowner skrev:
Octavia -05... Bedömer ca 50 % skillnad i flåset mellan varmt o kallt. AC - elementet sitter direkt efter fläkt, före spjällhus. Så det borde ju inte påverka. I läge varmt, så leds luftströmmen genom flera vinklar i spjällhuset och genom kupeelementet, där uppvärmning sker.
Har nu original element i bilen. Inget luftfilter för tillfället.
Såg att fläkt o fläktmotor (samma originalnummer) sitter i flera VAG-bilar, därför frågan...
Kan hända att fläktmotorn, trots allt har en lindning som är trasig. Lämnar sämre effekt. Ska försöka leta rätt på en annan.
Det är f ö lika på alla fläktens läge, d v s att luftflödet ändras om man vrider på värmereglaget. Alltså inget resistorfel.
Inget fel på spjäll eller reglage. Har haft isär allt.
En lite märklig observation. Fläkten drar lite mer ström, ca 17 A i näst högsta läget jämfört med det högsta. Jag tror det har med t ju fläktens konstruktion att göra. När flödet bromsas på utloppet så biter fläkthjulet sämre i omgivande luft och motorn går lättare, om än fortare. Har testat med direktström, felet ovan kvarstår.
Hittade t o m lilla trasiga lampan inuti värmereglaget. Ljus leds med ljusare även till de två andra ryttarna. Bara att dra vredet rakt ut, så kommer man åt lampan för byte. Pillrigt men det går. Ta bara bort den gröna skärmen tunt lampan först, så kommer man åt bättre.