Volvo 940 ltt vatten försvinner

Kevaz Hellre basa än gasa.
20 december 2015 · 1 093 Inlägg

Nu får jag nog på detta eviga påfyllandet av vatten varje dag.

Vinterbilen som är en volvo 940 ltt drar/läcker vatten och jag hittar inte vart det försvinner.
Jag trodde jag hade hittat det när jag hade loss mitt kyl för det hade spruckit så det byttes ut direkt.
Alla slangar som har med vattnet att göra är helt åtdragna 3 gånger om.

Jag hittar verkligen inte vart vattnet tar vägen och eftersom det ska regna så fruktansvärt så har jag inte möjlighet att se vart det droppar/pissar/rinner ut...

Finns det några kända fel på 940 som kan vara det problemet jag har?

Tack på förhand! cool


EDIT: Det är en 97a och jag får både värme och kyla sålänge det finns vatten. Jag kommer ~10 mil på en "tank".

Senast redigerat av Kevaz (20 december 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Razzmouse
21 december 2015 · 1 013 Inlägg

Inte vattenpumpen då?
Men att de försvinner så mycket på så kort tid så lär du ju märkt om de hade varit den smile

Kevaz Hellre basa än gasa.
21 december 2015 · 1 093 Inlägg

Razzmouse skrev:
Inte vattenpumpen då?
Men att de försvinner så mycket på så kort tid så lär du ju märkt om de hade varit den smile

Jag vet faktiskt inte hmm
Finns det något sätt jag kan kolla om vattenpumpen är trasig? Och isåfall vart tar vattnet vägen? Rinner det bara rakt ur?

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Razzmouse
21 december 2015 · 1 013 Inlägg

Kevaz skrev:

Razzmouse skrev:
Inte vattenpumpen då?
Men att de försvinner så mycket på så kort tid så lär du ju märkt om de hade varit den smile

Jag vet faktiskt inte hmm
Finns det något sätt jag kan kolla om vattenpumpen är trasig? Och isåfall vart tar vattnet vägen? Rinner det bara rakt ur?

Om du torkar rent vid blocket o runt om vattenpumpen och heller i lite vatten o startar den å låter den stå på tomgång så ser du ju om du har någon läcka. smile
Kan ju även vara värmepaketet  (tror den slangen är röd som går dit, minns inte riktigt tongue ).

De finns ju liksom ett o annat ställe de kan läka ifrån.. hmm Men ta o kolla dedär så kanske du hittar felet smile

Anderholm
21 december 2015 · 613 Inlägg

kolla även upp kylaren den kan läcka.

har du möjlighet kör med bilen och lägg sedan en utvecklad flyttkartong eller dylikt under motor/kylare så kanske du kan se vart det droppar eller i alla fall kunna utesluta kylare och läckage från slangar.

ryker den något?

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Kevaz Hellre basa än gasa.
21 december 2015 · 1 093 Inlägg

Anderholm skrev:
kolla även upp kylaren den kan läcka.

har du möjlighet kör med bilen och lägg sedan en utvecklad flyttkartong eller dylikt under motor/kylare så kanske du kan se vart det droppar eller i alla fall kunna utesluta kylare och läckage från slangar.

ryker den något?

Antar att du inte läste hela trådstarten? wink
Kylet är bytt! cool

Men ditt tips ska jag testa såfort det inte spöregnar ute! smile

EDIT: Nej det rycker inte mer än va den ska.

Senast redigerat av Kevaz (21 december 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
21 december 2015 · 1 093 Inlägg

Razzmouse skrev:

Kevaz skrev:

Razzmouse skrev:
Inte vattenpumpen då?
Men att de försvinner så mycket på så kort tid så lär du ju märkt om de hade varit den smile

Jag vet faktiskt inte hmm
Finns det något sätt jag kan kolla om vattenpumpen är trasig? Och isåfall vart tar vattnet vägen? Rinner det bara rakt ur?

Om du torkar rent vid blocket o runt om vattenpumpen och heller i lite vatten o startar den å låter den stå på tomgång så ser du ju om du har någon läcka. smile
Kan ju även vara värmepaketet  (tror den slangen är röd som går dit, minns inte riktigt tongue ).

De finns ju liksom ett o annat ställe de kan läka ifrån.. hmm Men ta o kolla dedär så kanske du hittar felet smile

Jo jag funderade också på värmepaketet, men ska det inte vara blött/fuktigt på matten på förarsidan då? yikes
Men själva röret dig kanske inte går där... Får kolla! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Anderholm
22 december 2015 · 613 Inlägg

Kevaz skrev:

Anderholm skrev:
kolla även upp kylaren den kan läcka.

har du möjlighet kör med bilen och lägg sedan en utvecklad flyttkartong eller dylikt under motor/kylare så kanske du kan se vart det droppar eller i alla fall kunna utesluta kylare och läckage från slangar.

ryker den något?

Antar att du inte läste hela trådstarten? wink
Kylet är bytt! cool

Men ditt tips ska jag testa såfort det inte spöregnar ute! smile

EDIT: Nej det rycker inte mer än va den ska.

jadu var inte så säker på detta har du inte köpt en splitt ny kylare så kan även den nya begagnade läcka vilket jag själv fått erfara fler än 1 gång då de läcker i de pressade skarvarna alltså i hörnen i botten.

annars får man börja felsöka kolla tändstiften och se om det är något men det borde det inte vara med tanke på att den inte ryker något onormalt som sagt.

har du provtryckt den "nya" kylaren du satte dit så du faktiskt vet att den är tät?

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Anton945
22 december 2015 · 29 Inlägg

Slangarna till oljekylaren brukar kunna vara dåliga.

Volvo 945 (1998)
jaka54
22 december 2015 · 5 752 Inlägg

Hej!
Då återstår topplockspackningen!wink

Razzmouse
22 december 2015 · 1 013 Inlägg

Kevaz skrev:

Razzmouse skrev:

Kevaz skrev:

Jag vet faktiskt inte hmm
Finns det något sätt jag kan kolla om vattenpumpen är trasig? Och isåfall vart tar vattnet vägen? Rinner det bara rakt ur?

Om du torkar rent vid blocket o runt om vattenpumpen och heller i lite vatten o startar den å låter den stå på tomgång så ser du ju om du har någon läcka. smile
Kan ju även vara värmepaketet  (tror den slangen är röd som går dit, minns inte riktigt tongue ).

De finns ju liksom ett o annat ställe de kan läka ifrån.. hmm Men ta o kolla dedär så kanske du hittar felet smile

Jo jag funderade också på värmepaketet, men ska det inte vara blött/fuktigt på matten på förarsidan då? yikes
Men själva röret dig kanske inte går där... Får kolla! smile

Ryck upp o kolla under mattan på förarsidan smile

Kevaz Hellre basa än gasa.
24 december 2015 · 1 093 Inlägg

Har fixat fram nya vattenpumpspackningar så ska kolla hur dom är och även byta!
Är det inte det så ska jag kolla upp era förslag som ni har skrivt, tack för alla tips!
Återkommer med resultat! cool

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang