Låna ström från parkeringsljus hjälp!

Advanced
24 december 2015 · 14 Inlägg

De så att jag vill montera ledstrip/ledslinga vid strålkastarna och har tänkt mig att de ska få ström / låna ström via parkeringsljusen.. Nu till frågan hur vet jag vilken kabel som är plus och vilken som är minus? Har bifogat bild.

Har tänkt mig koppla de med skarvklämmor. Och hur påverkas kabeln ifall jag vill ta bort ledslingan senare? Är det bara och tejpa där skarvklämman satt?

Tacksam för hjälp!


Bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216669/216669-c9363eba892a4550d3beb38e9f89dbdb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216669/216669-f14077d646ad5610db875ac914275b8f.jpg

Senast redigerat av Advanced (24 december 2015)

Mervolic Yawn...
24 december 2015 · 3 151 Inlägg

Själv föredrar jag att inte använda klämtjuvar men vill du det, så go ahead. Kläm dit en på varje kabel och mät med en multimeter. Har du röd mätsticka på kabel 1 och svart mätsticka på kabel 2, och det står t ex "12.3V" på instrumentet så är kabel 1 plus. Skulle det stå "-12.3V" så är kabel 2 plus.

Advanced
25 december 2015 · 14 Inlägg

Mervolic skrev:
Själv föredrar jag att inte använda klämtjuvar men vill du det, så go ahead. Kläm dit en på varje kabel och mät med en multimeter. Har du röd mätsticka på kabel 1 och svart mätsticka på kabel 2, och det står t ex "12.3V" på instrumentet så är kabel 1 plus. Skulle det stå "-12.3V" så är kabel 2 plus.

Vad föredrar du istället?

Mervolic Yawn...
25 december 2015 · 3 151 Inlägg

Bästa är ju att klippa gamla kontakten och sätta dit en kabelsko (pressa, löda och på med krympslang med lim i). Därefter kan du fördela kabeln till originallampan och till dina LED-lampor med hjälp av andra kabelskor. Så skulle jag ha gjort, är något seriösare och hållbarare än strömtjuvar. smile

Advanced
25 december 2015 · 14 Inlägg

Mervolic skrev:
Själv föredrar jag att inte använda klämtjuvar men vill du det, så go ahead. Kläm dit en på varje kabel och mät med en multimeter. Har du röd mätsticka på kabel 1 och svart mätsticka på kabel 2, och det står t ex "12.3V" på instrumentet så är kabel 1 plus. Skulle det stå "-12.3V" så är kabel 2 plus.

Vad föredrar du istället?

koka
25 december 2015 · 629 Inlägg

Hade inte tagit "strömmen" från P-ljuset.
Ta i så fall bara signalen från P-ljuset och koppla in led slingorna med ett relä.

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Mervolic Yawn...
26 december 2015 · 3 151 Inlägg

Beror ju på hur många LED-slingor det är (vad dom har för effekt dvs), och om han planerar behålla originallampan tänd. Men är effekten visst hög så skulle jag koppla LED-slingorna via ett relä, ja.

Senast redigerat av Mervolic (26 december 2015)

Advanced
29 december 2015 · 14 Inlägg

Mervolic skrev:
Beror ju på hur många LED-slingor det är (vad dom har för effekt dvs), och om han planerar behålla originallampan tänd. Men är effekten visst hög så skulle jag koppla LED-slingorna via ett relä, ja.

Ja asså det är en diodslinga med 24dioder som jag tänkt koppla. Har plus och minus kontakt.. Värt och koppla med relä? Tänkte bara köra skarvklämma till parkeringsljus och lägga till strömbrytare i kupén. Skulle det funka? Eller kör gärna med relä?

Mervolic Yawn...
29 december 2015 · 3 151 Inlägg

Jag föredrar alltid att koppla in relän till allt, men jag tror inte det behövs i ditt fall. Eftersom du kör diodlampor istället för halogen så har du inte så hög belastning, kabeln ser ut att vara 0.75 mm² eller 1.0 mm² och bör då tåla 7.5 respektive 10 Ampere belastning (90 resp. 120 Watt vid 12 Volt). Om du har separat säkring för parkeringsljuset så kan du kolla vad som sitter där, då vet du maxgränsen för belastningen.

Tror dock inte att du behöver något relä, men det beror ju som sagt på hur många Watt dioderna har.

Advanced
29 december 2015 · 14 Inlägg

Mervolic skrev:
Jag föredrar alltid att koppla in relän till allt, men jag tror inte det behövs i ditt fall. Eftersom du kör diodlampor istället för halogen så har du inte så hög belastning, kabeln ser ut att vara 0.75 mm² eller 1.0 mm² och bör då tåla 7.5 respektive 10 Ampere belastning (90 resp. 120 Watt vid 12 Volt). Om du har separat säkring för parkeringsljuset så kan du kolla vad som sitter där, då vet du maxgränsen för belastningen.

Tror dock inte att du behöver något relä, men det beror ju som sagt på hur många Watt dioderna har.

Kan jag mäta det? Stod inte i beskrivningen av produkten

Mervolic Yawn...
29 december 2015 · 3 151 Inlägg

Med t ex en tångamperemeter kan du läsa hur mycket ström som förbrukas vid drift. Men det borde ju nämnas någonstans hur många Watt varje diod har? Eller hur mycket effekt eller ström som produkten i helhet förbrukar. Prova Google annars. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang