Extra batteri till starthjälp

_Hjalmar_
26 december 2015 · 140 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Chrysler som drar mycket ström trots avstängd. Det blir ett problem då bilen står någon dag och batteriet dras tomt.
Jag skulle vilja koppla in ett extra batteri bak i bilen som starthjälp. Hur gör man detta enklast? Jag vill inte att detta batteri också dras slut då bilen är avstängd. Kunde man koppla parallelt med det gamla batteriet men med brytare emellan som man kunde slå på då orginal batteriet är tömt? Och om möjligt så att även detta extra batteri laddas när bilen är igång(detta kan lämnas bort och laddas skilt).

Tacksam för hjälp!

Mvh Jeff:)

simlar
26 december 2015 · 5 531 Inlägg

Varför inte felsöka och lösa felet som gör att den drar tjuvström?

Oftast bara någon lampa i t.ex handsfack eller bagage som är påslagen.

Bara lossa minuspolen och koppla in en multimeter, ställd på att mäta ampere, mellan batteriet minuspol och jordkabeln.
Sen drar du bara säkringar en efter en tills du hittar vilken som dödar tjuvströmmen då vet du vilken/vilka komponenter som orsakar problemet. Då är det bara fortsätta med att felsöka komponenterna som får ström via säkringen.

Inte allt för ovanligt heller att det är själva batteriet som är problemet, ett gammalt dåligt batteri kan ha en intern kortslutning och strömmen tar då slut fastän man kopplar bort batteriet från bilen.


Annars om jag förstår det rätt så vill du ha ett batteri i bagaget som kopplas bort när bilen stängs av och kopplas inte på igen förrän bilen ska startas?

Enklaste vore ju med en huvudströmbrytare i t.ex armstödsfacket eller någon annanstans där den är lätt att komma åt från förarstolen.
Bara vrida på huvudströmbrytaren och starta bilen.
Annars har jag för mig det finns automatiska batteriavskiljare.

Däremot eftersom bilen ändå drar slut på batteriet under natten så skulle det räcka att sätta en huvudbrytare på det vanliga batteriet och då slippa kostnaden och tiden det tar att koppla in ett startbatteri i skuffen.
Dras batteriet ut under natten så tappar ju ändå stereo och klocka m.m minnet så spelar ju ingen roll om strömmen "tar slut" under natten eller direkt efter körning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
_Hjalmar_
26 december 2015 · 140 Inlägg

Skulle säkert inte vara någon dum ide att börja med försöka felsöka felet. Försäljaren sade att det är så mycket elektronik som blir på standby som tömmer batteriet efter några dagar. Batteriet skall precis vara bytt.

Annars tänkte jag mig ett batteri som endast skulle användas till starthjälp. Och det skulle vara behändigt med batteri bak i bilen och brytare inne i hytten för att släppa igenom ström. Istället för att stöka med startkablar och annan bil eller starthjälp.

Men förutsatt att jag inte hittar eltjuven med hjälp av felsökning. Hur skall man då koppla? Samma storlek på batteri som orginal? Nya batteriet jordas i chassi, plus dras till orginal batteriets plus med säkring och brytare emellan?

simlar
26 december 2015 · 5 531 Inlägg

Kom att tänka på att det smidigaste om du inte hittar vad som drar så pass mycket ström att det tömmer batteriet på några dagar vore istället för att koppla in ett extra batteri som starthjälp är nog en så kallad batteribooster, går att hitta lite överallt.

Finns för runt 500kr på ebay, t.ex:
http://www.ebay.com/itm/50800mAh-12V-Au … SwEeFVJ0OG

Du måste dock öppna huven för att starta bilen men att koppla in ett helt hjälpstartssystem i bilen ska inte behövas, så pass mycket tjuvström ska inte en modern bil dra.
Däremot om bilen står flera veckor i sträck förstår jag att batteriet töms, men inte på bara några dagar.


Har tyvärr dålig koll på att koppla in ett extra batteri i bilen, bilstereo-folket är nog de som har bäst kunskaper om sådant.
Men jord i närmsta lämpliga punkt på karossen och en pluskabel fram till t.ex startmotor eller B+ på generator och brytare emellan.
Säkring ska inte behövas, behövs inte när man flyttar batteriet till skuffen iaf. Däremot är det ju alltid bra att ha för att vara på säkra sidan, bara tänka på att startmotorn drar över 100A vid start (beror på hur kraftig startmotor det sitter i din bil, men dom är oftast på 1-1,5kW).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Muttley
26 december 2015 ·

_Hjalmar_ skrev:
Skulle säkert inte vara någon dum ide att börja med försöka felsöka felet. Försäljaren sade att det är så mycket elektronik som blir på standby som tömmer batteriet efter några dagar. Batteriet skall precis vara bytt.

Annars tänkte jag mig ett batteri som endast skulle användas till starthjälp. Och det skulle vara behändigt med batteri bak i bilen och brytare inne i hytten för att släppa igenom ström. Istället för att stöka med startkablar och annan bil eller starthjälp.

Men förutsatt att jag inte hittar eltjuven med hjälp av felsökning. Hur skall man då koppla? Samma storlek på batteri som orginal? Nya batteriet jordas i chassi, plus dras till orginal batteriets plus med säkring och brytare emellan?

Sätt en strömbrytare till batteriet som redan sitter där?

Men annars vet jag på båtarna vi har haft så hade vi ju dubbla batterier, ett till start/övrigt och ett till övrig el.
Strömbrytare på båda.
Säkringar på båda batterier.
Jorda nära batteriet.

torsen
26 december 2015 · 7 257 Inlägg

Du skriver endast att bilen är en Chrysler - inte vilken modell = vet inte var batteriet är placerat.
Men enklast, om inte batteriet sitter mycket otillgängligt till, är att göra som jag gör sedan något drygt år tillbaka på en av mina bilar = lyfter av minuspolskabeln när jag inte använder bilen eller inom kort ska göra det.
T ex över natten.
Med väl rengjord batteripol och polsko behöver man inte ens skruva fast polskon.
Endast trycka fast den och vrida lite så den får kontakt.

Nackdelen är att klockan måste ställas in och att radiokoden kanske måste knappas in varje gång, men det blir en vana.tongue

"Jag ska bara........" = sedan ska jag med multimetern felsöka.sad
Ett grundtips, om du inte får någon skillnad i utslag på multimetern, då du plockar ur säkring efter säkring, är att kolla i eluttaget för släpvagn.
Jag har flera gånger på olika bilar haft överslag/krypströmmar där p g a saltblandad srömledande "goja" där.

smile

_Hjalmar_
27 december 2015 · 140 Inlägg

simlar skrev:
Kom att tänka på att det smidigaste om du inte hittar vad som drar så pass mycket ström att det tömmer batteriet på några dagar vore istället för att koppla in ett extra batteri som starthjälp är nog en så kallad batteribooster, går att hitta lite överallt.

Finns för runt 500kr på ebay, t.ex:
http://www.ebay.com/itm/50800mAh-12V-Au … SwEeFVJ0OG

Du måste dock öppna huven för att starta bilen men att koppla in ett helt hjälpstartssystem i bilen ska inte behövas, så pass mycket tjuvström ska inte en modern bil dra.
Däremot om bilen står flera veckor i sträck förstår jag att batteriet töms, men inte på bara några dagar.


Har tyvärr dålig koll på att koppla in ett extra batteri i bilen, bilstereo-folket är nog de som har bäst kunskaper om sådant.
Men jord i närmsta lämpliga punkt på karossen och en pluskabel fram till t.ex startmotor eller B+ på generator och brytare emellan.
Säkring ska inte behövas, behövs inte när man flyttar batteriet till skuffen iaf. Däremot är det ju alltid bra att ha för att vara på säkra sidan, bara tänka på att startmotorn drar över 100A vid start (beror på hur kraftig startmotor det sitter i din bil, men dom är oftast på 1-1,5kW).

Jag fundera på batteribooster, men tänkte tillika att man isåfall kunde ha ett extra batteri bak i bilen färdigt kopplat och bara vrida på brytaren så är det att starta och köra. Det blor dyrare och är mer jobb, men när det väl är gjort så är det snabbt och smidigt.

_Hjalmar_
27 december 2015 · 140 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Hjalmar_ skrev:
Skulle säkert inte vara någon dum ide att börja med försöka felsöka felet. Försäljaren sade att det är så mycket elektronik som blir på standby som tömmer batteriet efter några dagar. Batteriet skall precis vara bytt.

Annars tänkte jag mig ett batteri som endast skulle användas till starthjälp. Och det skulle vara behändigt med batteri bak i bilen och brytare inne i hytten för att släppa igenom ström. Istället för att stöka med startkablar och annan bil eller starthjälp.

Men förutsatt att jag inte hittar eltjuven med hjälp av felsökning. Hur skall man då koppla? Samma storlek på batteri som orginal? Nya batteriet jordas i chassi, plus dras till orginal batteriets plus med säkring och brytare emellan?

Sätt en strömbrytare till batteriet som redan sitter där?

Men annars vet jag på båtarna vi har haft så hade vi ju dubbla batterier, ett till start/övrigt och ett till övrig el.
Strömbrytare på båda.
Säkringar på båda batterier.
Jorda nära batteriet.

Det är också en möjlighet.

torsen skrev:
Du skriver endast att bilen är en Chrysler - inte vilken modell = vet inte var batteriet är placerat.
Men enklast, om inte batteriet sitter mycket otillgängligt till, är att göra som jag gör sedan något drygt år tillbaka på en av mina bilar = lyfter av minuspolskabeln när jag inte använder bilen eller inom kort ska göra det.
T ex över natten.
Med väl rengjord batteripol och polsko behöver man inte ens skruva fast polskon.
Endast trycka fast den och vrida lite så den får kontakt.

Nackdelen är att klockan måste ställas in och att radiokoden kanske måste knappas in varje gång, men det blir en vana.tongue

"Jag ska bara........" = sedan ska jag med multimetern felsöka.sad
Ett grundtips, om du inte får någon skillnad i utslag på multimetern, då du plockar ur säkring efter säkring, är att kolla i eluttaget för släpvagn.
Jag har flera gånger på olika bilar haft överslag/krypströmmar där p g a saltblandad srömledande "goja" där.

smile

Modellen är Trans Sport -01, så batteriet sitter under huven till vänster frammufrån sett. Nackdelen blir jo att alltid då måsta ställa in klocka och radio. Jag får fundera vidare på vad som är smidigast och bäst. Får väl börja med felsökning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang