2315
Sök

Generator laddar inte batteriet, Volvo 245 -79

484 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej.

Har en Volvo 245 årsmodell -79 och generatorn laddar inte som den ska.

Felbeskrivning:
Det konstiga är att laddlampan som indikerar på att generatorn inte laddar inte lyser i instrumenthuset, ibland gör den dock det, men oavsett om den lyser eller inte så laddar inte generatorn batteriet.

Åtgärder:
- Har provat att byta laddningsregulator.
- Kollat över kablarna till generatorn.
- Dragit en startkabel mellan batteri > generator.

Vad sjutton kan vara fel?

EDIT:
Kan tillägga att nästan inga lampor i instrumenthuset tänds när man vrider nyckeln. Kan detta ha nån påverkan tro?
Senast redigerat av sterge (6 januari 2016)

Föddes till att älska Volvo.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
6 januari 2016
#2
sterge skrev:
Hej.

Har en Volvo 245 årsmodell -79 och generatorn laddar inte som den ska.

Felbeskrivning:
Det konstiga är att laddlampan som indikerar på att generatorn inte laddar inte lyser i instrumenthuset, ibland gör den dock det, men oavsett om den lyser eller inte så laddar inte generatorn batteriet.

Åtgärder:
- Har provat att byta laddningsregulator.
- Kollat över kablarna till generatorn.
- Dragit en startkabel mellan batteri > generator.

Vad sjutton kan vara fel?

EDIT:
Kan tillägga att nästan inga lampor i instrumenthuset tänds när man vrider nyckeln. Kan detta ha nån påverkan tro?

Det kan vara många fel:
Dåligt batteri
Dålig generator
Dålig jord nånstans i motorrummet

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

484 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
sterge skrev:
Hej.

Har en Volvo 245 årsmodell -79 och generatorn laddar inte som den ska.

Felbeskrivning:
Det konstiga är att laddlampan som indikerar på att generatorn inte laddar inte lyser i instrumenthuset, ibland gör den dock det, men oavsett om den lyser eller inte så laddar inte generatorn batteriet.

Åtgärder:
- Har provat att byta laddningsregulator.
- Kollat över kablarna till generatorn.
- Dragit en startkabel mellan batteri > generator.

Vad sjutton kan vara fel?

EDIT:
Kan tillägga att nästan inga lampor i instrumenthuset tänds när man vrider nyckeln. Kan detta ha nån påverkan tro?

Det kan vara många fel:
Dåligt batteri
Dålig generator
Dålig jord nånstans i motorrummet

/Benny

Batteriet är det säkert inte då det är bytt till ett fräscht och nyladdat sådant.

Har sett över jordkablarna till batteriet och dom är fräscha och genomgångna.

Föddes till att älska Volvo.

5 805 Inlägg
6 januari 2016
#4
Original 55A generator?

Har du mycket ljud eller extraljus?

De gånger jag haft liknande fel på mina gamla Volvos är att generatorn bränts pga för högt effektuttag.
55A generator orkar inte med 300W extraljus + 500W ljud några längder stunder.
Generatorn har då laddat som bäst 12,5V, dvs tillräckligt för att batteriet inte ska dras ut men inte tillräckligt för att ladda upp batteriet, fastän alla kontakter varit bra, jorden varit bra och laddningsregulatorn var ny.

Monterade då en 100A universalgenerator från biltema, går på 999kr och är 99% bolt-on. Jag blev tvungen att flytta spacern på remhjulet, klippa lite i bakeliten på baksidan av generatorn och montera längre remmar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000020862/


484 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Original 55A generator?

Har du mycket ljud eller extraljus?

De gånger jag haft liknande fel på mina gamla Volvos är att generatorn bränts pga för högt effektuttag.
55A generator orkar inte med 300W extraljus + 500W ljud några längder stunder.
Generatorn har då laddat som bäst 12,5V, dvs tillräckligt för att batteriet inte ska dras ut men inte tillräckligt för att ladda upp batteriet, fastän alla kontakter varit bra, jorden varit bra och laddningsregulatorn var ny.

Monterade då en 100A universalgenerator från biltema, går på 999kr och är 99% bolt-on. Jag blev tvungen att flytta spacern på remhjulet, klippa lite i bakeliten på baksidan av generatorn och montera längre remmar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000020862/

Tror det är en original, Fabrikat Bosh iallafall. Har varken monterat extraljus eller slutsteg som kan suga ström.

Föddes till att älska Volvo.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
6 januari 2016
#6
sterge skrev:
Vettemannen skrev:
sterge skrev:
Hej.

Har en Volvo 245 årsmodell -79 och generatorn laddar inte som den ska.

Felbeskrivning:
Det konstiga är att laddlampan som indikerar på att generatorn inte laddar inte lyser i instrumenthuset, ibland gör den dock det, men oavsett om den lyser eller inte så laddar inte generatorn batteriet.

Åtgärder:
- Har provat att byta laddningsregulator.
- Kollat över kablarna till generatorn.
- Dragit en startkabel mellan batteri > generator.

Vad sjutton kan vara fel?

EDIT:
Kan tillägga att nästan inga lampor i instrumenthuset tänds när man vrider nyckeln. Kan detta ha nån påverkan tro?

Det kan vara många fel:
Dåligt batteri
Dålig generator
Dålig jord nånstans i motorrummet

/Benny

Batteriet är det säkert inte då det är bytt till ett fräscht och nyladdat sådant.

Har sett över jordkablarna till batteriet och dom är fräscha och genomgångna.

Jordkabel mellan kaross och motor?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 805 Inlägg
6 januari 2016
#7
sterge skrev:
simlar skrev:
Original 55A generator?

Har du mycket ljud eller extraljus?

De gånger jag haft liknande fel på mina gamla Volvos är att generatorn bränts pga för högt effektuttag.
55A generator orkar inte med 300W extraljus + 500W ljud några längder stunder.
Generatorn har då laddat som bäst 12,5V, dvs tillräckligt för att batteriet inte ska dras ut men inte tillräckligt för att ladda upp batteriet, fastän alla kontakter varit bra, jorden varit bra och laddningsregulatorn var ny.

Monterade då en 100A universalgenerator från biltema, går på 999kr och är 99% bolt-on. Jag blev tvungen att flytta spacern på remhjulet, klippa lite i bakeliten på baksidan av generatorn och montera längre remmar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000020862/

Tror det är en original, Fabrikat Bosh iallafall. Har varken monterat extraljus eller slutsteg som kan suga ström.

Hmm, har problemet varit sen du köpt bilen? Kan ju vara så att förra ägaren haft mycket extra strömförbrukrare.

Jag tror då i alla fall att det är generatorn som är felet då allt annat verkar vara i ordning.


484 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
sterge skrev:
Vettemannen skrev:

Det kan vara många fel:
Dåligt batteri
Dålig generator
Dålig jord nånstans i motorrummet

/Benny

Batteriet är det säkert inte då det är bytt till ett fräscht och nyladdat sådant.

Har sett över jordkablarna till batteriet och dom är fräscha och genomgångna.

Jordkabel mellan kaross och motor?

/Benny

Den är hel och fräsch. Ska dock prova att dra en startkabel mellan batteriet och jord på generatorn och se om det blir någon skillnad.

Föddes till att älska Volvo.

484 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#9
simlar skrev:
sterge skrev:
simlar skrev:
Original 55A generator?

Har du mycket ljud eller extraljus?

De gånger jag haft liknande fel på mina gamla Volvos är att generatorn bränts pga för högt effektuttag.
55A generator orkar inte med 300W extraljus + 500W ljud några längder stunder.
Generatorn har då laddat som bäst 12,5V, dvs tillräckligt för att batteriet inte ska dras ut men inte tillräckligt för att ladda upp batteriet, fastän alla kontakter varit bra, jorden varit bra och laddningsregulatorn var ny.

Monterade då en 100A universalgenerator från biltema, går på 999kr och är 99% bolt-on. Jag blev tvungen att flytta spacern på remhjulet, klippa lite i bakeliten på baksidan av generatorn och montera längre remmar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000020862/

Tror det är en original, Fabrikat Bosh iallafall. Har varken monterat extraljus eller slutsteg som kan suga ström.

Hmm, har problemet varit sen du köpt bilen? Kan ju vara så att förra ägaren haft mycket extra strömförbrukrare.

Jag tror då i alla fall att det är generatorn som är felet då allt annat verkar vara i ordning.

Nej det uppstod i samband med att jag spände remmen. Efter det märkte jag att laddlampan började lysa. Sen lyser den bara till och från.

Gud fan vet vad tidigare ägare gjort med bilen. Satt sju miljoner lösa kablar med tejpskarvar och hela biten. Fulmeck deluxe mad

Föddes till att älska Volvo.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
6 januari 2016
#10
sterge skrev:
Vettemannen skrev:
sterge skrev:
Batteriet är det säkert inte då det är bytt till ett fräscht och nyladdat sådant.

Har sett över jordkablarna till batteriet och dom är fräscha och genomgångna.

Jordkabel mellan kaross och motor?

/Benny

Den är hel och fräsch. Ska dock prova att dra en startkabel mellan batteriet och jord på generatorn och se om det blir någon skillnad.

Detta som du skriver verkar mystiskt: ""Kan tillägga att nästan inga lampor i instrumenthuset tänds när man vrider nyckeln. Kan detta ha nån påverkan tro?""

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (6 januari 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
6 januari 2016
#11
sterge skrev:
simlar skrev:
sterge skrev:

Tror det är en original, Fabrikat Bosh iallafall. Har varken monterat extraljus eller slutsteg som kan suga ström.

Hmm, har problemet varit sen du köpt bilen? Kan ju vara så att förra ägaren haft mycket extra strömförbrukrare.

Jag tror då i alla fall att det är generatorn som är felet då allt annat verkar vara i ordning.

Nej det uppstod i samband med att jag spände remmen. Efter det märkte jag att laddlampan började lysa. Sen lyser den bara till och från.

Gud fan vet vad tidigare ägare gjort med bilen. Satt sju miljoner lösa kablar med tejpskarvar och hela biten. Fulmeck deluxe mad

Jaa, sånt där är aldrig roligt att ta reda på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

484 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#12
Vettemannen skrev:
sterge skrev:
Vettemannen skrev:

Jordkabel mellan kaross och motor?

/Benny

Den är hel och fräsch. Ska dock prova att dra en startkabel mellan batteriet och jord på generatorn och se om det blir någon skillnad.

Detta som du skriver verkar mystiskt: ""Kan tillägga att nästan inga lampor i instrumenthuset tänds när man vrider nyckeln. Kan detta ha nån påverkan tro?""

/Benny

Ja, får dock korrigera till att INGA lampor tänds i instrumenthuset. Undantaget är som sagt laddlampan till och från.

Föddes till att älska Volvo.

5 805 Inlägg
6 januari 2016
#13
Det är inte så pass att remmen är sliten och slirar fastän du spänt den?
Eller kanske att lagerna i generatorn gett upp?

Härligt med epa-eldragningar :X


5 805 Inlägg
6 januari 2016
#14
sterge skrev:
Vettemannen skrev:
sterge skrev:

Den är hel och fräsch. Ska dock prova att dra en startkabel mellan batteriet och jord på generatorn och se om det blir någon skillnad.

Detta som du skriver verkar mystiskt: ""Kan tillägga att nästan inga lampor i instrumenthuset tänds när man vrider nyckeln. Kan detta ha nån påverkan tro?""

/Benny

Ja, får dock korrigera till att INGA lampor tänds i instrumenthuset. Undantaget är som sagt laddlampan till och från.

Glappt i mätarhusets kontakt?

Laddlampan ska lysa till man startar motorn, annars vet inte generatorn att den ska börja ladda.
En annan andledning att laddlampan inte skulle lysa vore kabelbrott eller kortslutning invändigt i generatorn.


484 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Det är inte så pass att remmen är sliten och slirar fastän du spänt den?
Eller kanske att lagerna i generatorn gett upp?

Härligt med epa-eldragningar :X

Kanske, ska se över det!

Ohja, det bästa sen skivat bröd. Som grädde på moset är det kablar som man gör eldragningar med inomhus med tjocka kardeler lol

Föddes till att älska Volvo.

Forummoderator
18 270 Inlägg
7 januari 2016
#16
När laddningslampan är trasig så laddar inte generatorn. Märkligt kanske men så är det. Om du kör bilen och generatorn snurrar men inte får ladda mot ett batteri så är det högst troligt att denna går sönder efter bara några minuters körning. Byte av generator och se till att laddlampa alltid fungerar så håller det. inte annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

484 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#17
Update!

Var ute nyss, får passa på medans det är ljust och inte allt för kallt...

Upptäckte att säkringen till hela instrumentet var gången. Var även några andra förbrukare på den säkringen. (Nr 13)

Har inga såna säkringar kvar så får dom levererade till dörren ikväll så jag återkommer efter att säkringen är bytt!

Föddes till att älska Volvo.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
7 januari 2016
#18
sterge skrev:
Update!

Var ute nyss, får passa på medans det är ljust och inte allt för kallt...

Upptäckte att säkringen till hela instrumentet var gången. Var även några andra förbrukare på den säkringen. (Nr 13)

Har inga såna säkringar kvar så får dom levererade till dörren ikväll så jag återkommer efter att säkringen är bytt!

OK!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
7 januari 2016
#19
Mod:
Då detta inte har något med motorteknik att göra flyttar jag tråden denna gång och hänvisar till att läsa forumsreglerna gällande placering av trådar.

484 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#20
Okej. Generatorn laddar som den ska nu. Laddar 14,3 volt. Felet var att säkringen var gången. Bytte den precis och nu fungerar det som det ska. Känns lite pinsamt att man inte kollade upp det igår.

Föddes till att älska Volvo.


Sök