Tips på extraljus vw passat 2016

T-RÖD Hifi Freak
6 januari 2016 · 462 Inlägg

ska hämta ut min nya vw passat Om en vecka. Och tänkte kolla om någon har tips på bra extraljus som ger bra ljus och inte förstör hela bilen.

Sen har ju denna bil adaptiv farthållare. Lasern sitter bakom vw märket i grillen. Så där går ju inte sätta något.

Cupra_
6 januari 2016 ·

Det är lite halvknepigt.. Jag har ju förra generationen och satte min ledramp i en hållare bakom skylten. Det var riktigt pill med att få det exakt så inte p-sensorerna kände av det.

Det kommer ju inte funka för dig så du får nog sätta den i nedre grillen.
Får du tag i en slimramp kan du sätta fästet upp och ned och hänga rampen nedåt eventuellt. Då slipper du ju såga i grillen eller så.
Min ramp var för tjock bakåt för att det skulle gå (Finns bilder under bilen).
Men en slimramp skulle gått då det var precis att den tog i.

Jag har en böjd ledramp med spot-dioder/optik. Då får du lång räckvidd men samtidigt viss spridning.

Cupra_
6 januari 2016 ·

Bike skrev:
http://image.bilgaraget.se/extra/carimg/843901_844000/volkswagen-passat-843989_17104316.jpg


http://media.dahlbergsbilservice.se/2015/08/led01.jpg

Något av detta som du har i tanken?

Den övre bilden kommer inte funka eftersom lasern täcks då.
Den nedre funkar men han ville inte såga/förstöra något helst.

Bike
6 januari 2016 ·

jag har ledramp och satt den så den är över nr plåten.
blir lite annorlunda look men det fungerar bra

Cupra_
6 januari 2016 ·

Bike skrev:
jag har ledramp och satt den så den är över nr plåten.
blir lite annorlunda look men det fungerar bra

Precis så har jag på min passat, men eftersom lasern sitter bakom vw-loggan så kommer det inte fungera för honom att ha den uppåt. Det skulle dock funka att hänga den under regplåten, i en skylthållare som är upp och ned.

Bike
6 januari 2016 ·

ok trodde lasern satt mer på hörnet
då blev det lite svårare

Fungerar det med nrplåtshållare och 2 lampor som denna bild ?

http://www.thornermaskin.se/WebRoot/Bal … 0128_m.jpg

T-RÖD Hifi Freak
6 januari 2016 · 462 Inlägg

Kanske skulle funka o ha 2 st extraljus? Frågan är då om man ska ha 225 eller 175?

Det ska Järna se så bra ut som möjligt. Med så bra ljus som möjligt.

Ska även gå o plocka bort smidigt. Eftersom ja beställde bilen med R-Line paketet så vill ja bara ha extraljusen på vintern.

Polaren
6 januari 2016 · 352 Inlägg

Funkar inte med 4 mindre som sitter lite extra brett i mitten? Tänker om lasern är en liten punkt den kräver.
Finns många små men bra extra ljus, gärna med xenon. Får du möjlighet till lite bredare spridning än med enbart två lyktor.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Cupra_
6 januari 2016 ·

Jag röstar fortfarande på ledramp. Är sjukt nöjd med min trots att det inte är någon värsting..

T-RÖD Hifi Freak
6 januari 2016 · 462 Inlägg

Deception skrev:
Jag röstar fortfarande på ledramp. Är sjukt nöjd med min trots att det inte är någon värsting..

Vad är det för ramp du har? Ja monterade en ramp på frugans bil. Och ja tycker inte den lyset bra. Iaf inte i jämförelse med extraljusen ja hade på min V70 ocean race.

Kan ju bero på att den sitter under nr skylten. Ska testa o montera den över. Om det är så att den sitter för lågt. Om så är fallet att den sitter för lågt. Så kommer det inte funka på passaten. Eftersom på den kommer det nog inte funka att ha den över nr skylten.

Cupra_
7 januari 2016 ·

T-RÖD skrev:

Deception skrev:
Jag röstar fortfarande på ledramp. Är sjukt nöjd med min trots att det inte är någon värsting..

Vad är det för ramp du har? Ja monterade en ramp på frugans bil. Och ja tycker inte den lyset bra. Iaf inte i jämförelse med extraljusen ja hade på min V70 ocean race.

Kan ju bero på att den sitter under nr skylten. Ska testa o montera den över. Om det är så att den sitter för lågt. Om så är fallet att den sitter för lågt. Så kommer det inte funka på passaten. Eftersom på den kommer det nog inte funka att ha den över nr skylten.

Dels beror det på monteringshöjd, samt linstyp, ledtyp, effekt m.m.

Min är en viklight 21 (eller 22") från bilupplysningen.se. Den ska ha en effekt på 120w. Lumen minns jag inte på rak arm nu.  Dioderna är av spot-typ. Dvs lång räckvidd med låg spridning. Eftersom min ramp är lite böjd ("curved") så sprids ljuset helt okej ändå, speciellt på längre avstånd. Jag hade två st hella 3003 förr men de var ren dynga jämfört med rampen tycker jag, trots bra glödlampor i dem.

Fördelen med led är ju förutom lägre energiåtgång även att de är lite mer tåliga och tänds upp direkt. Enkel att koppla in var den också men det där har du koll på om du gjort det förr.

Sitter rampen för lågt blir det såklart inte perfekt, men om det är enda lösningen så...

Ett annat alternativ är att ta av fronten på bilen och sätta en ramp i krockbalken så den tittar fram under regplåten. Hade den planen på seaten tills jag bestämde mig för att jag inte hade ork.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang