Audi a4 2005 startar ej tips?

PutteZ
9 januari 2016 · 89 Inlägg

Tjena!

har en audi a4 2.0 tfsi quattro -05, skulle dra hem från jobbet och hade inte haft i motorvärmaren och det är runt -25 ute. bilen gick igång så jag sprang in och hämta något och när jag kom ut igen hade bilen dött och nu startar den inte. startmotorn låter med motorn drar inte runt. någon som har någon ide? går det att bogsera igång den ändå?

Evildan
9 januari 2016 ·

Du ska inte bogsera igång en bil med katalysator.
Prova med startkablar eller startbooster.
Batteriet laddade säkert ur när motorn stannade och tändning med alla förbrukare stod på.

PutteZ
10 januari 2016 · 89 Inlägg

Prövade med startkablar men funkade inte, ska kolla om jag får in den i värmen och försöka igen

dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Hm... Du startade men bilen dog till synes utan anledning? OM generatorn är frisk så skall bilen inte stanna, oavsett hur många original "förbrukare" du har igång. Förstår jag det rätt om jag säger att batteriet orkar inte dra runt motorn numera? Eftersom nöden inte har nån lag så skulle jag bogsera igång den, det klarar katalysatorn även om det inte är optimalt. Det är läge att kolla skick på batteri/generator!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PutteZ
10 januari 2016 · 89 Inlägg

Ah precis startade den och var ifrån den max 5min och kommer tillbaka så har den dött och när jag försöker starta den igen så drar den runt motor lite men slutar sen efter 2-3 försök. och du förstår det rätt just nu orkar inte batteriet dra runt motorn.

dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Kan du få starthjälp av nån? Låt den andra bilen puttra på tomgång i typ 5-10 min iaf (med startkablar till din bil) så den "laddar batteriet lite". Starta sedan din bil. Eller bogsera, den bör starta med en gång om den varit i gång nyligen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PutteZ
10 januari 2016 · 89 Inlägg

Prövade med startkablar i morse men den stog bara och snurra utan att dra igång motorn, ska pröva att bogsera igång den

dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Ok...Men då är det nåt annat än så enkelt som batteri/generator...Testa med reservnyckeln! Bogsering kommer gissningsvis inte göra nån skillnad sad

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PutteZ
10 januari 2016 · 89 Inlägg

Får pröva med reservnyckel, tack för tipsen, annars blir det bärgning till närmsta verkstad så får dom kolla på den:)

dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Och du har gott om bränsle i tanken smile ? Vintertid kan det bildas fukt/vatten i tanken även om det är ovanligt att det leder till driftsstopp...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PutteZ
10 januari 2016 · 89 Inlägg

ah har ungefär en 3e del kvar i tanken smile

dawwe ...has left the building...
10 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Ställ bilen i varmgarage i några timmar om du har möjlighet, det kan göra att den startar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PutteZ
19 januari 2016 · 89 Inlägg

Nån mer som har något tips? Länkar en kort video när jag försöker starta den http://youtu.be/uCNH1km0RK8 låter som att den inte riktigt tänder

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2016 · 17 386 Inlägg

PutteZ skrev:
Nån mer som har något tips? Länkar en kort video när jag försöker starta den http://youtu.be/uCNH1km0RK8 låter som att den inte riktigt tänder

Låter som sopslut batteri men att det inte lägger av helt? Låter "trögt"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PutteZ
19 januari 2016 · 89 Inlägg

Batteriet är helt nytt var och köpte ett idag men var samma sak med det gamla

Polaren
19 januari 2016 · 352 Inlägg

Ehm.. Kolla kamremmen??!

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
dawwe ...has left the building...
19 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Låter som du inte har någon komp alls i motorn, eller väldigt låg...Kolla kamremmen som det redan sagts!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PutteZ
19 januari 2016 · 89 Inlägg

Öppnat och kollat remmen och den är då inte av och har rätt fräscha kuggar

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Jag hade siktat på en ispropp, så in i värmen med den och spara dig ett dyrt onödigt verkstadsbesök..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2016 · 17 386 Inlägg

PutteZ skrev:
Öppnat och kollat remmen och den är då inte av och har rätt fräscha kuggar

Den kan faktiskt kugga över. Dawwe har en poäng.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang