Audi V8 3.6 PT -89 varvar max 4000RPM :-/

Cuefa Ain't no place like home...
4 februari 2016 · 4 628 Inlägg

Sätter 5kr på att en eller båda kattar har satt igen. Innehållet kan lossna o sätta sig på tvären, med en rejält kraftig flödesbegränsing som följd.
Enkelt sätt att kolla: Sära avgassystemet mellan x-röret och kattarna. Varvar den fullt då? (o den kommer låta UNDERBART! Kolla mina videos så förstår du...) Ja, då har du hittat problemet.
Du kan testa att slå lite med handen på kattarna o lyssna efter skrammel, men oftast kilas innehållet fast så det inte skramlar något.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
korven944
7 februari 2016 · 33 Inlägg

Brains skrev:
Vad fick du för avgasvärden? Framförallt lambdan.

CO: 7.8 (0.5)
HC: 320 (100)
CO2500: 7.3 (0.3)
Lambdavärde: 0.81 (0.97-1.03)

Volvo 945 "945 T6" (1996)
korven944
7 februari 2016 · 33 Inlägg

-Westerlund- skrev:
Får du upp den i arbetstemperatur? Vet inte hur vanligt det är på produktionsbilar, men på eftermarknads styrsystem finns ofta en funktion för att begränsa maximalt varvtal, laddtryck m.m om kylvattnet inte har uppnått rätt temperatur. Är väl lite långsökt så om den har gått bra även kall förut så kan man väl bortse från det.

Men men, ingen idé att sitta här och gissa. Skaffa en felkodsläsare och plocka felkoder och kolla om några värden verkar vara fel.

Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm

Volvo 945 "945 T6" (1996)
korven944
7 februari 2016 · 33 Inlägg

caromania skrev:
Hur mår rotor och lock?

Det var såhär att min pappa gjorde en motortvätt innan han skulle besiktiga den och det kom in vatten i fördelarlocken och påväg hem från besiktningen så exploderade båda locken pågrund utav alla feltändningar så vi bytte locken men inte rotorerna för dem såg fräscha ut kanske ska plocka bort dem och kolla hur dem ser ut nu iofs. tongue

Volvo 945 "945 T6" (1996)
korven944
7 februari 2016 · 33 Inlägg

Cuefa skrev:
Sätter 5kr på att en eller båda kattar har satt igen. Innehållet kan lossna o sätta sig på tvären, med en rejält kraftig flödesbegränsing som följd.
Enkelt sätt att kolla: Sära avgassystemet mellan x-röret och kattarna. Varvar den fullt då? (o den kommer låta UNDERBART! Kolla mina videos så förstår du...) Ja, då har du hittat problemet.
Du kan testa att slå lite med handen på kattarna o lyssna efter skrammel, men oftast kilas innehållet fast så det inte skramlar något.

Hade isär avgassystemet för inte så länge sen men prövade aldrig att varva utan kattarna bara max 2000 varv (lät jävligt bra redan vid 2000 med bara grenrör) tongue
Kan testa nästa gång den är på lyft. smile

Volvo 945 "945 T6" (1996)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
7 februari 2016 · 469 Inlägg

korven944 skrev:
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm

Felkoder får du fram med i princip vilken skitläsare som helst, jag har använt Biltemas en gång när det krisade

Cuefa Ain't no place like home...
7 februari 2016 · 4 628 Inlägg

-Westerlund- skrev:

korven944 skrev:
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm

Felkoder får du fram med i princip vilken skitläsare som helst, jag har använt Biltemas en gång när det krisade

Inte på äldre DKWs. De använder en s.k 2+2 adapter, som inte är helt lätt att finna. Biltemas tror jag inte kan läsa av dessa grejjer.

Kolla allt fysiskt du kan först, felkoder på en sån här gammal kärra ger sällan en stabil indikation på vad felet kan vara.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
korven944
8 februari 2016 · 33 Inlägg

Cuefa skrev:

-Westerlund- skrev:

korven944 skrev:
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm

Felkoder får du fram med i princip vilken skitläsare som helst, jag har använt Biltemas en gång när det krisade

Inte på äldre DKWs. De använder en s.k 2+2 adapter, som inte är helt lätt att finna. Biltemas tror jag inte kan läsa av dessa grejjer.

Kolla allt fysiskt du kan först, felkoder på en sån här gammal kärra ger sällan en stabil indikation på vad felet kan vara.

Ja tänkte försöka riva lite nästa helg och kolla alla tänddelar bränsle avgas osv big_smile
sedan om det inte leder någon vart får det bli felsökning hittade en sådan 2+2 adapter kosta 99 kr får se om den får fram något har en äkta mekonomen utrustning på skolan den om någon borde få fram något istället för en 299 kr OBD2 sökare från kjell hmm

Senast redigerat av korven944 (8 februari 2016)

Volvo 945 "945 T6" (1996)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
10 februari 2016 · 469 Inlägg

Cuefa skrev:

-Westerlund- skrev:

korven944 skrev:
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm

Felkoder får du fram med i princip vilken skitläsare som helst, jag har använt Biltemas en gång när det krisade

Inte på äldre DKWs. De använder en s.k 2+2 adapter, som inte är helt lätt att finna. Biltemas tror jag inte kan läsa av dessa grejjer.

Kolla allt fysiskt du kan först, felkoder på en sån här gammal kärra ger sällan en stabil indikation på vad felet kan vara.

Aj fanken, det är så ja... Men i värsta fall går det ju att ha VAG-verkstad att läsa ut

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Då har du 2 fel på bilen nu då?
Varvtalsbegränsningen och avgasvärdena, där den senare uppstod vid motortvätten..
Täckte far din över elektroniken tro, om inte så kan räkningen bli bister..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
korven944
12 februari 2016 · 33 Inlägg

Tittade lite i historiken kring bilen och den har haft liknande problem förr med bland annat trasiga tändfördelare och lambdasond stod i pappret att bilen börjat dricka så mycket som 1.7 l/milen vilket genomsnittet ligger på nu
17.2 /L 100km mad

Så tror ni man kan söka felkoder och få fram lambdasond trasig eller är bilens felsystem för gammalt för att vara så precis ? hmm

Volvo 945 "945 T6" (1996)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Då har du kanske löst det själv..
Lambdan kan ställa till det och då blir det antingen byta på chans eller mäta om den är felaktig..
På min "riskokare" har jag en med 4 trådar och jag läste på nätet hur man testar den..
Jag bytte min själv för 2 år sedan och blev 1200 fattigare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
korven944
13 februari 2016 · 33 Inlägg

tommen1 skrev:
Då har du kanske löst det själv..
Lambdan kan ställa till det och då blir det antingen byta på chans eller mäta om den är felaktig..
På min "riskokare" har jag en med 4 trådar och jag läste på nätet hur man testar den..
Jag bytte min själv för 2 år sedan och blev 1200 fattigare..

Ska se imorgon hur allting ser ut så får vi se  wink



Tack så jätte mycket för alla tips och trix förhoppningsvis löses mina problem snart och är det någon som är sugen så är den till salu när den besktigats tongue

Volvo 945 "945 T6" (1996)
Cuefa Ain't no place like home...
14 februari 2016 · 4 628 Inlägg

Du har en enkel lambda med 3 trådar och standard Bosch-kontakt. Sitter mitt i X-röret som kommer ner från grenrören. Busenkel o byta, o väldigt billig att köpa. Kolla Ebay o hitta en med rätt kontakt från början istället för o skarva o löda. Det kanske kostar någon krona till, men det är det värt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
korven944
16 februari 2016 · 33 Inlägg

Cuefa skrev:
Du har en enkel lambda med 3 trådar och standard Bosch-kontakt. Sitter mitt i X-röret som kommer ner från grenrören. Busenkel o byta, o väldigt billig att köpa. Kolla Ebay o hitta en med rätt kontakt från början istället för o skarva o löda. Det kanske kostar någon krona till, men det är det värt!

Ja jag såg att den var ganska billig smile tack för tipset wink

Volvo 945 "945 T6" (1996)
korven944
18 mars 2016 · 33 Inlägg

Hej nu var det länge sen denna tråd fått något skrivet på men jag har iallafall bytt båda tändfördelarna och lambdasonden utan resultat det verkar som den varvar mer vid kall motor än vid varm hmm

Då jag testade igår och varva motorn innan den blivit tillräckligt varm och den varvade nära 5000 varv och sedan när bilen blivit varm tog jag den på en testrunda och den varvade bara 4100 ungefär mad

väldigt bra respons innan 4000 varv dock så inga misständningar av något slag väldigt fin kurva innan 4000 big_smile

tändspolar ? knacksensor ? små sprickor på tändkablar kan det göra något ? finns det någon typ av sensor mot svänghjul eller sådant kom jätte gärna med fler grejer jag kan testa uppskattar verkligen alla som hjälpt till hittils smile

Volvo 945 "945 T6" (1996)
Cuefa Ain't no place like home...
18 mars 2016 · 4 628 Inlägg

Har du prövat att varva den "för hand" så att säga, med gasspjället i framkant på motorn?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
korven944
21 mars 2016 · 33 Inlägg

Cuefa skrev:
Har du prövat att varva den "för hand" så att säga, med gasspjället i framkant på motorn?

Ja har provat det också men den vill inte varva mer iallafall hmm

Volvo 945 "945 T6" (1996)
Baikare
15 augusti 2016 · 7 Inlägg

Lyfter tråden igen...
Är ny ägare på denna bil
Har kollat  katalysatorn (bägge)
Bytt rotor (bägge)
Kollat stiften och tändkablar ser ok ut
Bytt termostat eftersom den gick inte upp i värme
Inga felkoder

Cuefa Ain't no place like home...
15 augusti 2016 · 4 628 Inlägg

Felkoder är ju inte helt enkelt att få fram på dessa, men det låter ju konstigt att den fortfarande inte vill varva mer.
Om jag inte missminner mig så sitter det 2st varvtalsgivare på svänghjulet på dessa, men jag tycker den borde sätta en felkod ändå. Är den snabb att varva till det "stopp" den har nu, eller segar den sig upp till 4000rpm?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang